Författare Ämne: Gemla stolar  (läst 3855 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Gemla stolar
« skrivet: sön 27 apr 2008 17:10:45 »
Skulle väl egentligne lägga bilden under dagens loppisfynd, för det är just vad det är. Trots att det är söndag idag fick jag den stora lyxen att kliva iväg på loppis en stund här i byggden då den snälla sambon tog över för mig en stund. (Krockande öppettider).

Höll på att springa förbi stolarna helt, men tvärvände... hm. visst har jag en liiiten plats någonstans? Men någon som känner igen dem, måntro? Märkta Gemla

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gemla stolar
« Svar #1 skrivet: sön 27 apr 2008 17:54:00 »
Jag vet att man gjorde leksaker förr i Gemla, men är inte säker på att det är samma företag.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Gemla stolar
« Svar #2 skrivet: sön 27 apr 2008 20:33:49 »
Hmm undrar varför det är både Gemla och Diö på ettiketten,dom ligger förvisso i samma region men en bra bit ifrån varandra.Diö ligger ju neråt Älmhult dvs IKEA trakter.Tillverkades det möbler i både Gemla och i Diö??

MVH Micke
« Senast ändrad: sön 27 apr 2008 20:37:19 av Vince »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gemla stolar
« Svar #3 skrivet: sön 27 apr 2008 21:22:08 »
Hmm undrar varför det är både Gemla och Diö på ettiketten,dom ligger förvisso i samma region men en bra bit ifrån varandra.Diö ligger ju neråt Älmhult dvs IKEA trakter.Tillverkades det möbler i både Gemla och i Diö??

MVH Micke

Den här infon hittar jag på drengahusets sida:
"Gemla Möbler Möbelfabrik i Diö från 1884 i Småland i med ursprung i Gemla leksaksfabrik i Stockholm och Gemla Fabrikers Aktiebolag"