Författare Ämne: Mick Ronson 1946 - 1993  (läst 8185 gånger)

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
Mick Ronson 1946 - 1993
« skrivet: tis 29 apr 2008 21:24:46 »
Är det någon mer här som gillar Mick Ronson?

Fantastisk musiker, jag ÄLSKAR hans gitarrspel. Jag tänker främst på hans medverkan på Bowies tidiga skivor, turnéer och på när han tillsammans med Bowie producerade Lou Reeds fantastiska skiva Transformer.

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #1 skrivet: tis 29 apr 2008 21:50:14 »
Jag ber om ursäkt. Jag såg att under-rubriken är "gamla sköna låtar från tiden".
Men om jag tipsar om att lyssna in Micks gitarr på Moonage Daydream så kanske jag blir förlåten ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #2 skrivet: ons 30 apr 2008 10:20:15 »
Jag ber om ursäkt. Jag såg att under-rubriken är "gamla sköna låtar från tiden".
Men om jag tipsar om att lyssna in Micks gitarr på Moonage Daydream så kanske jag blir förlåten ;)

=)! Spring gärna in på google och hämta lite länkar för det låter intressant. Själv är jag urdålig på att hålla reda på sidomusiker i olika grupper och vet knappt ifall Mark Knoppfler spelar gitarr eller keyboard. *blinkar lite*.

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #3 skrivet: ons 30 apr 2008 12:44:16 »
Här kommer två länkar:

http://www.mickronson.com/ The Official Mick Ronson Website

http://home.swipnet.se/~w-54404/ En hyllningssida till Mick som senast uppdaterades år 2000, men det finns lite fina bilder att titta på där och lite att läsa ändå.

Vänliga hälsningar, Alex







änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #4 skrivet: lör 3 maj 2008 21:56:16 »
Hej  Alex! jag  kan inte finna nån musik  i dina inlägg,
Tror att jag har lyssnat på Mick Ronson i min ungdom, hoppas att du kan fixa ljud och bild på ditt inlägg?
Maria

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #5 skrivet: lör 3 maj 2008 22:12:54 »
Här ängla kan du lyssna på the one and only Mick Ronson
http://www.youtube.com/watch?v=9_ycZ58abjU

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #6 skrivet: ons 7 maj 2008 13:04:10 »
Hej  Alex! jag  kan inte finna nån musik  i dina inlägg,
Tror att jag har lyssnat på Mick Ronson i min ungdom, hoppas att du kan fixa ljud och bild på ditt inlägg?
Maria

Jag vågar inte lägga upp eller länka till några ljudfiler eftersom det är upphovsrättsskyddat material.
Men jag kan tipsa om att gå till den lokala skivbutiken och provlyssna: Ziggy Stardust  The Motion Picture  ;)
Helt fantastisk liveskiva, Bowies sista konsert som Ziggy Stardust.

Ronsons soloskivor har jag inte lyssnat så mycket på, fick upp ögonen för honom när jag lyssnade på Bowies tidiga skivor och fastnade för gitarrspelet. Jag kollade upp vem som spelade och blev lite insnöad på Mick Ronson ett tag. När jag för några veckor sedan lyssnade på Lou Reeds Transformer väcktes mitt intresse för honom igen.

vänliga hälsningar, Alex

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #7 skrivet: ons 7 maj 2008 15:27:00 »
Jag vågar inte lägga upp eller länka till några ljudfiler eftersom det är upphovsrättsskyddat material.
Det är en gråzon det där, men man kan låta youtube ta ansvaret för upphovsrätten när man länkar dit. Artisterna kan påpeka sin upphovsrätt om de inte vill ha reklamen, och då är också länken död.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #8 skrivet: lör 17 maj 2008 17:00:24 »
Jepp, det var han som fattade galoppen när Rick Wakeman arrangerade om "Life on mars" till det mästerverk ingen fattade det skulle bli.(Det dröjde mer än ett år och två singlar innan skivbolaget gav ut den som tredje singel från Bowie LP:n Hunky Dory)
Såg Ronson som medlem i Mott the hoople på en konsert i början av sjuttiotalet.Ronson
spelade alla soloslingor utom den i All the young dudes som Hunter fixade själv.

Tommy Bolin var en annan fräsig gitarrist som gick upp i dimmor och rök ganska snabbt.
Han lyfte fusionsklassikern Spectrum av Billy Cobham till höjderna och kom med i Deep Purple som gjorde den nu nästan bortglömda Come taste the band.

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #9 skrivet: ons 21 maj 2008 13:00:02 »
Jepp, det var han som fattade galoppen när Rick Wakeman arrangerade om "Life on mars" till det mästerverk ingen fattade det skulle bli.(Det dröjde mer än ett år och två singlar innan skivbolaget gav ut den som tredje singel från Bowie LP:n Hunky Dory)

Hunky Dory är en av mina favoriter med Bowie, och Life on mars är verkligen ett mästerverk. Såg Bowie 2003, tyvärr så spelade de inte Life on mars. Men de gjorde bl.a en väldigt bra version av Ziggy Stardust. Du kanske också var där?

Citera
Såg Ronson som medlem i Mott the hoople på en konsert i början av sjuttiotalet.Ronson
spelade alla soloslingor utom den i All the young dudes som Hunter fixade själv.

Måste vara helt underbart att ha sett Mick Ronson live.

Visst skrev väl Ronson stråkarrangemangen på Lou Reeds Transformer? 

Citera
Tommy Bolin var en annan fräsig gitarrist som gick upp i dimmor och rök ganska snabbt.
Han lyfte fusionsklassikern Spectrum av Billy Cobham till höjderna och kom med i Deep Purple som gjorde den nu nästan bortglömda Come taste the band.

Ska kolla upp Tommy Bolin.

MVH, Alex

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Mick Ronson 1946 - 1993
« Svar #10 skrivet: ons 28 maj 2008 22:27:06 »
Tack  Nisse för mera underbar nostalgi, önskar gärna lite mer romantik i musiken till nästa gång.