Författare Ämne: Riihimäen lasi (forekristus samling)  (läst 7618 gånger)

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Riihimäen lasi (forekristus samling)
« skrivet: tor 1 maj 2008 16:17:16 »
Själv är jag svensk men mer förtjust i finskt... Mycket avundsjuk på den hallonröda...

Här lite av mina Riihimäen (och en Toikka)

Vänligen

Rickard


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #1 skrivet: tor 1 maj 2008 23:24:57 »
Är inte den hallonröda din?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #2 skrivet: tor 1 maj 2008 23:40:03 »
Jag bröt ut detta inlägg ur den andra tråden, för dessa förtjänar mer uppmärksamhet!

En liten kommentar från TH från den tråden

Vilken fin samling med Riihimäki! Och så fick vi också en bild av alla de olika Pompadour-vaserna :)

Vasen i övre högra hörnet har jag inte sett förr. Vet du vems design det är?


Jag ser Pompadour, Pagoda, Carmen av Nanny Still,

Kleopatra,  Solmuke, Tulppaani, Carmen av Tamara Aladin,

Pablo av Erkki Tapio Siiroinen, Puisto av Ulla-Maija Vikman och Pikku-majakka av Oiva Toikka, Nuutajärvi

och så två röda som jag tror man brukar tillskriva Tamara Aladin

Vilken härlig samling detta är!


Anja, den hallonröda syftar på Pompadouren i den andra tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,1274.0.html
« Senast ändrad: sön 4 maj 2008 15:51:32 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #3 skrivet: tor 1 maj 2008 23:53:09 »
Tackar!

Om du menar den röda skålen så lär den ingå Tamara Aladins Carmen-serie, liksom karaffen i mitten. Ljusstakarna i den serien är dock så smärtsamt fula att jag helst förnekar kopplingen...

Harlekiini är jag säker på att det inte är (men de tillverkades faktisk även i grönt ett år, 1970 vill jag minnas) men som sagt är jag benägen att lägga ned teorin om Still. Den finns t.ex. inte upptagen under Still i Designlasin men det gör ju å andra sidan inte alla hennes alster...

Ã…terkommer med bild på högtalare & skolaffisher.

Vänligen

Rickard


Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #4 skrivet: fre 2 maj 2008 08:29:00 »
Ada, du skriver PUISTO av Ulla-Maija Vikman, men du menar väl Tamara Aladin?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #5 skrivet: fre 2 maj 2008 11:33:52 »
Det har jag läst förut ja, men www.designlasi.com tycker annorlunda
 
Denna text är inte översatt http://designlasi.com/fi/content/puisto-1321
Citera
Ulla-Maija Vikman suunnitteli Puisto-sarjan harjoitellessaan Riihimäen Lasi Oy:ssä 1968 ja se on toistaiseksi hänen ainoa toteutettu lasityönsä. Vikman on myöhemmin luonut uran tekstiili- ja kuvataiteilijana.
Valmistettu väreissä: kirkas, vaalean ruskea, kirkkaan punainen ja kirkkaan vihreä. Neljä erilaista mallia.

U-M V formgav Puisto-serien (Puisto=park, de liknar träd allihop) när hon praktiserade på Riihimäki 1968, och det är hittills hennes enda verkställda glasalster. Vikman har sedan verkat som textil- och bildkonstnär.
Tillverkad i färgerna: klar, ljusbrun, klarröd och klargrön. Fyra olika modeller


Verkar vara en doldis som fått upprättelse
« Senast ändrad: fre 2 maj 2008 11:37:05 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #6 skrivet: fre 2 maj 2008 12:27:49 »
Vad gäller samlingen hade jag fått alldeles om bakfoten att Aladin skulle ligga bakom den utsökta Puisto-serien. Kollade en del på huuto.net och såg nu att det alldeles riktigt var Vikman. Däremot tror jag du har fel om Carmen, Ada. Den lär vara Aladins och inte Stills. Och som sagt har den röda skålen & karaffen tillskrivits den serien på AP. Personliga favoriter är Siiroinens Pablo.


Det var jag som skrev Carmen på fel rad bara, jo Pablo är fint, jag glömde fotografera pappas Pablo, fast vi delade rum i påskas
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Riihimäen lasi (forekristus samling)
« Svar #7 skrivet: fre 2 maj 2008 16:09:06 »
Om du menar den röda skålen så lär den ingå Tamara Aladins Carmen-serie, liksom karaffen i mitten. Ljusstakarna i den serien är dock så smärtsamt fula att jag helst förnekar kopplingen...

Harlekiini är jag säker på att det inte är (men de tillverkades faktisk även i grönt ett år, 1970 vill jag minnas) men som sagt är jag benägen att lägga ned teorin om Still.

Vad intressant! Det dyker hela tiden upp nya delar i Carmen serien som jag inte sett tidigare. Verkligen synd att det inte finns någon samlad resurs över Tamara Aladins produktion...

Grön Harlekiini har jag heller inte hört om så stor tack för den informationen också :)

Och slutligen ett litet undantag till de fula Carmen ljusstakarna. Dessa två tycker jag faktiskt inte ser så dumma ut :)