Författare Ämne: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)  (läst 21236 gånger)

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« skrivet: tor 1 maj 2008 23:03:41 »
Hej.
Detta är mitt första inlägg på detta forum.
Jag hittade hit via Google när jag sökte uppgifter om det skrivbord jag just köpt på Tradera.

Jag fann då Jemmifers byrå i tråden: http://www.retroforum.se/index.php/topic,967.0.html de har identiska gavlar med de utanpåliggande spretande benen med skruvhättor av mässing.

Det vore roligt att få veta något mer om bordet, det är helt omärkt (bortsett från Karlit-stämpeln på masoniten).
Samtidigt som jag köpte min fanns en identisk på Blocket, så helt ovanlig är den kanske inte.

Ada har stavat om i rubriken
« Senast ändrad: sön 10 aug 2008 17:56:39 av ada »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #1 skrivet: tor 1 maj 2008 23:44:35 »
Hej och välkommen till foumet!

Jag hoppas vi löser gåtan med tillverkare till de spretande benen med mässingsskruvar snart, denna och Jemmifers är väldigt väldigt lika, men lådorna är olika, sen har vi Kikarbaras möblemang nånstans som liknar detta också
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #2 skrivet: fre 2 maj 2008 00:22:39 »
här kommer mina möbler i repris.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #3 skrivet: fre 2 maj 2008 00:25:40 »
Jag har dock fått tipset att bokhyllan kan vara en Bengt Ruda, inte minst för att mässingsskruvarna matchar hans serie väl.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #4 skrivet: fre 2 maj 2008 19:10:52 »
Hej BF och välkommen hit!

Fick idag en katalog från Gunnars fabriker i Linköping år 1962 och där på sidan 115 så finns ditt skrivbord. Din variant kostade 134 kr och var en av tre liknande modeller.

Man skulle ju nu vilja kolla vilka som var leverantörer till Gunnars fabriker men det är väl överkurs.....

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #5 skrivet: fre 2 maj 2008 19:19:01 »
Jag kan en underleverantör! Karlit som fortfarande tillverkar board i Karlsholmsbruk :)

Annars är ju Gunnars fabriker i Linköping mycket besked om ursprunget bara det.

Önskar jag kom på att köpa gamla kataloger, vad mycket värdefullt retrovetande det innehåller!

Finns Vinces byrå i din katalog också Jemmifer?
http://www.retroforum.se/index.php/topic,1128.msg11370/topicseen.html#msg11370

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #6 skrivet: fre 2 maj 2008 20:10:35 »
Har suttit och dreglat över katalogerna och tittat på möbler, mattor, porslin och allt mellan himmel och jord. Skojigt är det! Slutade röka igår så jag måste ju hitta på något att göra.

Som en liten parantes då kan ju tilläggas att i Gunnars fabrikers katalog frå 1965-1966 så finns BF's skrivbord fortfarande med men handtagen är helt annorlunda så jag kan nog säkert säga att skrivbordet är från 1964 eller tidigare. Ska kolla den sista katalogen senare ikväll när smågrisarna sover.

Jo Karlit visste jag ju också. Såg inga byråar som exakt såg ut som Vinces men mycket snarlika, ska kolla lite mera när lugnet har lägrat sig.

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #7 skrivet: lör 3 maj 2008 18:13:01 »
Härligt forum detta. Här händer det grejer, och fort går det, Jätteroligt.

Kan rapportera att skrivbordet blivit med stol, vad tyx?

En vanlig Sjua var för bred, det är bara 44 cm mellan hurtsarna.
Så det blev en omärkt stot i Ebenholts? kan det vara det? svart & brunspräckligt. Lika liten & smidig som bordet.
Plus att priset var 800:- istället för 2.000:-

Jag vet inte om vanliga Myror & Sjuor har koniska ben, men det har min stol,
från 13 mm nere vid plastdobben till 20 mm uppe vid böjen, vilket ger ett extra smäckert intryck.

Nu ska vi bara röja ur resten av arbetsrummet, och skaffa bokhyllor, kanske gardiner & tapeter, som matchar.
Jag skulle bara skaffa ett litet smidigt skrivbord när jag kastade ut den gamla stora datorn,
och så kanske det slutar med ett 50(60)-talsrum? Kan det vara bra det  ???

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #8 skrivet: lör 3 maj 2008 18:19:39 »
Härligt forum detta. Här händer det grejer, och fort går det, Jätteroligt.

Kan rapportera att skrivbordet blivit med stol, vad tyx?

Nu ska vi bara röja ur resten av arbetsrummet, och skaffa bokhyllor, kanske gardiner & tapeter, som matchar.
Jag skulle bara skaffa ett litet smidigt skrivbord när jag kastade ut den gamla stora datorn,
och så kanske det slutar med ett 50(60)-talsrum? Kan det vara bra det  ???


*hehe* det låter som ett intressant projekt! Du måste lova att låta oss följa det på vägen!
Tänk vilket rum vi hade kunnat få till med ditt skrivbord, jemmifers byrå, visst fanns det någon mer byrå i samma stil här med? Och så min soffa, bokhylla, lampan och tapeter... vojne-vojne, jag ser det nästan framför mig.

Läcker stol!! Jag antar att man helt går bet på att hitta någon med svarta ben, så du har lyckats helt optimalt!!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #9 skrivet: lör 3 maj 2008 19:18:14 »
Stolen liknar de som finns att köpa nya nu på diverse ställen, men jag har inte sett någon sådan i trä utan de brukar vara målade. Någon slags korsning av myran och sjuan, men naturligtvis inte av Arne Jacobsen.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #10 skrivet: lör 3 maj 2008 19:29:11 »
Jag skulle bara skaffa ett litet smidigt skrivbord när jag kastade ut den gamla stora datorn,
och så kanske det slutar med ett 50(60)-talsrum? Kan det vara bra det  ???

Det blir säkert jättebra ;) Jag som bara delvis är retrofan bligar avundsjukt på ditt skrivbord ;) ;D Jättesnyggt!!
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #11 skrivet: sön 4 maj 2008 23:41:27 »
Själv fick jag ett hårt slag i huvudet här ikväll... började spåna över en helt annan grej för mitt lilla hörn som inte inkluderar varken lampa, soffa, fåtölj, bord, matta eller bokhylla... Så snälla, säg till mig att ta det lugnt, andas djuuupt och fint och att sova på saken först??? :o

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #12 skrivet: mån 5 maj 2008 09:03:20 »
Lägg dig skönt Kikar, dra ett djupt andetag, och känn hur luften fyller dina lungor. Sträck på dig, från tår till huvd. Fortsätt andas och känn hur syret sprider sig i din kropp. För varje andetag du tar sträcks dina lungor och får större volym. Försöka så att slappna av i alla kroppsdelar, från tår till hals och huvud. När du känner dig avslappnad, blunda och se ett rum, alldeles tomt. Känn hur fritt allt är, rent från alla intryck. Bara du och din (Yoga)madrass i hela rummet. Fortsätt i dina tankar att gå till nästa problemrum/hörn. Plocka ned allt från väggar, tak och golv. Ännu en plats att andas i, lugnt, stillsamt och fritt från influenser. Eller var det influensa....

Äh, det är lite svårt att leva utan möbler och prylar, och usch så trist. Någon minimalist är jag sannerligen inte och det tror jag inte du heller är Kikar så det är förmodligen inte ens lönt att försöka.

Till BF: Oh jaa, det kan vara jättebra. Jag började en gång med en soffa och det har växt sig rätt så mycket. Nu får iof 60-talet hålla sig till några enstaka rum men det är fullt tillräckligt om jag ska få ihop de prylar jag verkligen vill ha. Sen tycker jag det är roligt att variera också. Är man vidare fler än en vilja i hushållet så måste man kompromissa. Ett stort välkommen också från mig!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #13 skrivet: mån 5 maj 2008 12:22:24 »
Äh, det är lite svårt att leva utan möbler och prylar, och usch så trist. Någon minimalist är jag sannerligen inte och det tror jag inte du heller är Kikar så det är förmodligen inte ens lönt att försöka.

Det finns olika grad av minimalism. Värst är extrem superminimalism - en vit kub som bord och fyra mindre vita kuber som stolar runt om. Jag har sett bilder från ett sådant "hem" där det inte ens fanns några fönster utan bara rå betong i väggarna. Fast jag tror knappt att någon bodde där - jag skulle inte vilja bo så!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #14 skrivet: mån 5 maj 2008 12:24:25 »
nej, i dessa dagar associerar man nog till att vara instängd i en källare i 24 år..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se