Författare Ämne: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)  (läst 21239 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #15 skrivet: mån 5 maj 2008 13:37:15 »
Trenden går, kanske tack o lov åt andra hållet nu, mindre o mindre minimalism (möbel- och pryltillverkarna har säkerligen lobbat stenhårt). Men kan ni svara mig på en fråga. När jag ser ett hel eller halvborgerligt övermöblerat sent 1800-tals eller sekelskiftsrum så kan jag tycka det är såå vackert. Mattor i hela rummet, tavlor klockor och jag vet inte vad på väggarna, som sagt, överbelamrat. Sen så går jag in i mitt sparsmakade (med det menar jag rätt så få möbler o prylar) allrum med 60-tals möbler och bara älskar det. Har jag inte kommit ut ur garderoben än eller vad sjutton handlar det om.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #16 skrivet: mån 5 maj 2008 23:26:48 »
I en tråd här på forumet fann jag länkar till några handlare som säljer designmöbler, bl.a YONI.SE i Borås
Där fann jag några bilder på min stol, den enda skillnaden är väl att benen på min stol är kromade medan deras ser ut att vara grålackade.

</ Sverige 1950-60 tal
Jakaranda/stål 10 st.
Pris: 18000:- />

Då gav jag bara halva priset ;) eller blir det högre styckepris när man säljer flera likadana?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #17 skrivet: mån 5 maj 2008 23:40:31 »
Jo men visst är det en viss prisökning om det finns en hel uppsättning till ett stiligt matsalsbord.

Jag är evinneligt nyfiken på tillverkaren till dessa...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #18 skrivet: tis 6 maj 2008 06:34:20 »
Trenden går, kanske tack o lov åt andra hållet nu, mindre o mindre minimalism (möbel- och pryltillverkarna har säkerligen lobbat stenhårt). Men kan ni svara mig på en fråga. När jag ser ett hel eller halvborgerligt övermöblerat sent 1800-tals eller sekelskiftsrum så kan jag tycka det är såå vackert. Mattor i hela rummet, tavlor klockor och jag vet inte vad på väggarna, som sagt, överbelamrat. Sen så går jag in i mitt sparsmakade (med det menar jag rätt så få möbler o prylar) allrum med 60-tals möbler och bara älskar det. Har jag inte kommit ut ur garderoben än eller vad sjutton handlar det om.

Även jag kan faktiskt tycka att det är riktigt fint med ett övermöblerat grosshandlarhem från sekelskiftet 1800/1900. Men det är för att det är så stilrent - allt är verkligen till 100% i samma stil. Nu har jag det inte så stilrent själv hemma då jag blandar 30-tal och 50-tal, men det är så jag vill ha det just nu.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #19 skrivet: tis 6 maj 2008 07:49:32 »
I en tråd här på forumet fann jag länkar till några handlare som säljer designmöbler, bl.a YONI.SE i Borås
Där fann jag några bilder på min stol, den enda skillnaden är väl att benen på min stol är kromade medan deras ser ut att vara grålackade.

</ Sverige 1950-60 tal
Jakaranda/stål 10 st.
Pris: 18000:- />

Då gav jag bara halva priset ;) eller blir det högre styckepris när man säljer flera likadana?

Gjordes samma stol med olika benfärger? Eller är det olika tillverkare ex?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart
« Svar #20 skrivet: tis 6 maj 2008 12:10:54 »
Gjordes samma stol med olika benfärger? Eller är det olika tillverkare ex?

Jag tror att det är samma tillverkare. På båda syns de fyra punkterna i sitsen (infästningar?), och det skulle vara osannolikt att två tillverkare gör på samma sätt.

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #21 skrivet: sön 10 aug 2008 16:02:12 »
Nu har jag lagt parkett och tapetserat om i arbetsrummet.
Tapeterna blev inte retromönstrade denna gång, utan vi fegade ur lite och valde enfärgat i svag kaffelattefärg.
Än så länge är väggarna tomma och gardinen inte upphängd, men det är på gång.
« Senast ändrad: sön 10 aug 2008 16:07:33 av BF »

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #22 skrivet: sön 10 aug 2008 16:03:02 »
Däremot har jag hittat en bokhylla som har svarta gavlar och mässingshättor över bultarna gemensamt med skrivbordet.
Träet är lite ljusare i färgen jämfört med bordet men de passar bra ihop ändå.
« Senast ändrad: sön 10 aug 2008 16:07:09 av BF »

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu men bokhylla)
« Svar #23 skrivet: sön 10 aug 2008 16:04:00 »
Lite inspirerad av JJ;s ”Hemma hos” – tråd visar jag även de UppsalaEkeby-krukor som ska stå i fönstret.
« Senast ändrad: sön 10 aug 2008 16:06:29 av BF »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #24 skrivet: sön 10 aug 2008 17:54:13 »
Tänk vad bra det funkar med laptop och även skrivare till härliga gamla retromöbler.

Jag ser dessutom att det är ett mycket smakfullt val av hemsida på bildskärmen :)

Jag har aldrig tittat efter retro ytterkrukor, då jag inte tror det finns i den storlek jag behöver, mina blommor är lite överdimentionerade allihop, men fint är det.

Är det gardinen som ligger på översta hyllan? Vi ser fram emot att se rummet med bl a gardin upphängd ;)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #25 skrivet: sön 10 aug 2008 20:44:23 »
Är det gardinen som ligger på översta hyllan? Vi ser fram emot att se rummet med bl a gardin upphängd ;)

Ja det är ett tyg från IKEA: Anna Salander Onions.

Vi tänker göra en kappa som blir fyra lökar hög.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #26 skrivet: sön 10 aug 2008 21:28:49 »
Ni kan inte göra en längd istället? Jag personligen är allergisk mot gardinkappor, men det är såklart en smaksak...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litet skrivbord Teak & Svart (Nu med bokhylla)
« Svar #27 skrivet: sön 10 aug 2008 21:40:31 »
Tyget var minst sagt Marimekkoinspirerat...

Gardinkappor går bort för min del också, men alla tycker inte likadant.