Författare Ämne: skolplancher från Jung-Koch-Quentell  (läst 8326 gånger)

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« skrivet: tor 1 maj 2008 18:27:24 »
Tja...

Bänkarna tycker jag förvisso mycket om men de är inte alltför heta på detta forum; de är från Ikeas serie Stockholm. På dessa har jag mina älskade högtalare vid namn Fasett från Tandberg 1970 och en Jesus Rostus jag köpt i Ungern för länge sedan och en lampa av Hans Agne Jakobsson, Markaryd. På väggen gamla skolplancher på duk från Jung-Koch-Quentell. Jag går själv igång på dem...

Vänligen

Rickard

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #1 skrivet: tor 1 maj 2008 18:30:01 »
Tja...

Bänkarna tycker jag förvisso mycket om men de är inte alltför heta på detta forum; de är från Ikeas serie Stockholm. På dessa har jag mina älskade högtalare vid namn Fasett från Tandberg 1970 och en Jesus Rostus jag köpt i Ungern för länge sedan och en lampa av Hans Agne Jakobsson, Markaryd. På väggen gamla skolplancher på duk från Jung-Koch-Quentell. Jag går själv igång på dem...

Vänligen

Rickard

Jahaaaa och när får vi seeee? Vill mer än gärna se högtalarna och skolplancherna om jag får....

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #2 skrivet: fre 2 maj 2008 08:30:53 »
Nu blir ju detta konsekvent med tråden men rimmar illa med kategori. Ni andra glasbitna kanske kan ha överseende?

Skolaffischerna kom jag över för 20:- på en garageloppis i Mälarhöjden, Fasett-högtalarna för 300:- på Pingstkyrkan i Eskilstuna och Hans-Agnes lampa för 60:- på Röda Korset Lidingö. Mycket kära här hemma allihop.

Vad gäller samlingen hade jag fått alldeles om bakfoten att Aladin skulle ligga bakom den utsökta Puisto-serien. Kollade en del på huuto.net och såg nu att det alldeles riktigt var Vikman. Däremot tror jag du har fel om Carmen, Ada. Den lär vara Aladins och inte Stills. Och som sagt har den röda skålen & karaffen tillskrivits den serien på AP. Personliga favoriter är Siiroinens Pablo.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #3 skrivet: fre 2 maj 2008 09:42:01 »
Nu blir ju detta konsekvent med tråden men rimmar illa med kategori. Ni andra glasbitna kanske kan ha överseende?

Skolaffischerna kom jag över för 20:- på en garageloppis i Mälarhöjden, Fasett-högtalarna för 300:- på Pingstkyrkan i Eskilstuna och Hans-Agnes lampa för 60:- på Röda Korset Lidingö. Mycket kära här hemma allihop.

Vad gäller samlingen hade jag fått alldeles om bakfoten att Aladin skulle ligga bakom den utsökta Puisto-serien. Kollade en del på huuto.net och såg nu att det alldeles riktigt var Vikman. Däremot tror jag du har fel om Carmen, Ada. Den lär vara Aladins och inte Stills. Och som sagt har den röda skålen & karaffen tillskrivits den serien på AP. Personliga favoriter är Siiroinens Pablo.


Skolplancherna var hur fina som helst, men de lever en lite farlig tillvaro i den upphängningen om det är pappersplanscher i planschlist? Minns absolut att jag själv hade dessa planschlister till många planscher under ungdomen, och efter några år så hade de åldrats. Du hejdar åldrandet markant om du ramar in dem!

Högtalarna var något av det läckraste jag har sett. Hade inte sett dessa modeller tidigare!
« Senast ändrad: fre 2 maj 2008 09:43:32 av kikarbara »

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #4 skrivet: fre 2 maj 2008 09:58:38 »
Ja skolplanscherna var riktigt snygga, jag gillar speciellt att de har svart bakgrund.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #5 skrivet: fre 2 maj 2008 11:44:34 »
Snälla forekristus, försök att lägga saker i rätt kategori, du gör dina fina saker en otjänst. Man hittar inte/tittar inte efter snygga skolplancher, coola lampor och högtalare under glas. Jag kommer nu att skapa nya ämnen för dem, så vet du det, och ni andra som borde veta bättre, hjälper till att föra diskussion på rätt plats, OK? :) *en liten kärleksfull tillsägelse till forumets underbara medlemmar bara*

Vidare kommentarer

om HÖGTALARNA: http://www.retroforum.se/index.php/topic,1285.0.html

om LAMPAN: http://www.retroforum.se/index.php/topic,1286.0.html

om RIIHIMÄKI: http://www.retroforum.se/index.php/topic,1276.0.html
« Senast ändrad: fre 2 maj 2008 12:35:30 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: skolplancher från Jung-Koch-Quentell
« Svar #6 skrivet: fre 2 maj 2008 17:01:49 »
Ada; det är mig du skall banna eftersom jag ställde frågan i fel tråd...  :-[
Förlåt, men jag blev så ivrig!