Författare Ämne: Flora Oiva Toikka Nuutajärvi  (läst 17051 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Flora Oiva Toikka Nuutajärvi
« Svar #15 skrivet: ons 21 maj 2008 08:40:24 »
Den kallas provfärg i auktionen på Huuto, jag tycker mönstret stämmer annars, men man kan aldrig veta
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=76840735
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Flora Oiva Toikka Nuutajärvi
« Svar #16 skrivet: ons 21 maj 2008 09:37:47 »
Jahas, min följande kommentar skulle just ha varit om handtaget, som hittils nog har alltid varit i samma färg som kannan men här är den ju mera eller mindre färglös.
Tycker du inte att också snibben ser annorlunda ut?

Undrar också vad som menas med "provfärg". Finns det mera än bara detta exemplar på marknaden, åtminstone har inte jag råkat på dessa.Nuutajärvi märket tycks inte heller mera finnas kvar.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Flora Oiva Toikka Nuutajärvi
« Svar #17 skrivet: ons 21 maj 2008 11:14:40 »
Det skulle i så fall vara om både pipen och handtaget är "på prov"

Man kan låta det vara öppet tycker jag, om det är en kopia av en annan tillverkare eller inte, tids nog komer det fram hur det är med den saken
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Flora Oiva Toikka Nuutajärvi
« Svar #18 skrivet: ons 21 maj 2008 19:24:24 »
Men är det det bekanta floramönstret runt om egentligen? Menar om det är en kopia av själva konceptet om man säger så

... själva skålen ser nog ut som en riktig Flora-skål när jag jämför med en annan. Men har heller inte sett denna färg tidigare.  Som sagt en intressnt kuriosa :)

Här är för övrigt en vanlig Flora kanna. Tyvärr hade jag svängt den lite opassligt så man ser inte helt näbben som diskuterats :(