Författare Ämne: Pâte-de-Verre  (läst 5079 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Pâte-de-Verre
« skrivet: tis 6 maj 2008 20:55:45 »
Föremål i Pâte-de-verre är inte så vanliga. Såg att jag ägde ett sådant (stod längst in i ett skåp), gjort i Frankrike (Valter). Passade på att fota det så att jag kunde lägga ut en bild här. Att framställa föremål i denna glasteknik är oerhört tidsödande. Dessutom är de sköra och därför ovanliga. Fast det kommer ett jättefint sken från dom. Den här är från början av 1900-talet. Den skulle kanske kunna platsa på antikforum.eu men för säkerhets skull så lägger jag den här då den lika väl kan vara från 1909 som 1907.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #1 skrivet: tis 6 maj 2008 21:23:49 »
Du e rolig :) det skulle allt vara helt OK att ha nåt som är ett år yngre än antik där också, vi har kommit fram till det är en hel del yngre saker som passar där, allt i klassisk stil kunde man nästan säga, man kan ju behöva avgöra om en sak är från tiden eller är en stilkopia och lära sig se skillnaden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #2 skrivet: tis 6 maj 2008 22:37:45 »
Försiktighetsprincipen Ada, försiktighetsprincipen. Kan inte nog poängtera dess betydelse för en persons trovärdighet. Hellre fälla än fria är det som gäller. Fast jag tyckte det var lite kul och lägga ut ett lite ovanligt objekt här. Dessutom är den här skulpturen i Pâte-de-Verre ovanligt stor. Det är oftast mindre föremål när det handlar om denna teknik då den är tidskrävande, lager efter lager läggs på.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #3 skrivet: tis 6 maj 2008 22:44:42 »
Enligt Adas rekommendationer så är det Funkis/Art deco och framåt som gäller här. Om du inte vill ha en något flytande definition på begreppet antikt så faller föremål från 1909-1929 mellan stolarna.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #4 skrivet: tis 6 maj 2008 22:48:43 »
Försiktighetsprincipen Ada, försiktighetsprincipen. Kan inte nog poängtera dess betydelse för en persons trovärdighet.
:)

Du har gett en lite vink om tekniken, lager på lager, nåt mer som kännetecknar?

JJ, just det, jag tar i med hårdhandskarna när jag orkar :), vi är nog flera som borde engagera sig i Antikforum, så det tar fart.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #5 skrivet: tis 6 maj 2008 23:15:32 »
Ja att man blandar pulveriserat glas av olika färg samt eventuellt metalloxider i. Lägger på lager efter lager i en form och sen till sist smälter ihop massan i en ugn. Den får inte börja flyta utan bara smälta ihop. Tekniken kommer som så mycket annat från Egypten där den började användas runt 1.600 år före Kristus. Blev sedan poppis igen i Frankrike på slutet av 1800-talet genom att skulptören Henri Cross började göra reliefer i Pâte-de-Verre. Lite kul för dessa sandgjutna reliefer man ser i modern glasdesign i dag är i stort sett försök att likna dessa. (Se mitt loppisfynd under tråden Dagens loppisfynd sidan 15).

Det finns en annan jobbig teknik som heter Pâte-sur-pâte som jag gillar. Där är basen i keramik på den basen så anvnder man en transparant färg för dekoration eller måleri. Har även lite sådant som jag kan lägga ut om/när jag gräver i skåp. Dessa är garanterat antika så de kommer i så fall att hamna på antikforum.eu. Det är samma sak med dessa, eftersökta och sällsynta.

« Senast ändrad: tis 6 maj 2008 23:17:12 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #6 skrivet: tis 6 maj 2008 23:20:56 »
Fast du får inte se mina Pâte-sur-pâte Ada om inte jag inte får finare stjärnor. Nisse har minsann blå och dina är tvåfärgade. Jag vill ha röda stjärnor.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #7 skrivet: tis 6 maj 2008 23:27:26 »
det får du inte för du gör inte som mamma säger :) 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #8 skrivet: ons 7 maj 2008 00:03:54 »
Taskmört.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pâte-de-Verre
« Svar #9 skrivet: ons 7 maj 2008 00:06:19 »
Puss på dej  :-*
Mitt senaste projekt www.ipnr.se