Glas > Övrigt och okänt ursprung

Pâte-de-Verre

<< < (2/2)

Reggis:
Ja att man blandar pulveriserat glas av olika färg samt eventuellt metalloxider i. Lägger på lager efter lager i en form och sen till sist smälter ihop massan i en ugn. Den får inte börja flyta utan bara smälta ihop. Tekniken kommer som så mycket annat från Egypten där den började användas runt 1.600 år före Kristus. Blev sedan poppis igen i Frankrike på slutet av 1800-talet genom att skulptören Henri Cross började göra reliefer i Pâte-de-Verre. Lite kul för dessa sandgjutna reliefer man ser i modern glasdesign i dag är i stort sett försök att likna dessa. (Se mitt loppisfynd under tråden Dagens loppisfynd sidan 15).

Det finns en annan jobbig teknik som heter Pâte-sur-pâte som jag gillar. Där är basen i keramik på den basen så anvnder man en transparant färg för dekoration eller måleri. Har även lite sådant som jag kan lägga ut om/när jag gräver i skåp. Dessa är garanterat antika så de kommer i så fall att hamna på antikforum.eu. Det är samma sak med dessa, eftersökta och sällsynta.

Reggis:
Fast du får inte se mina Pâte-sur-pâte Ada om inte jag inte får finare stjärnor. Nisse har minsann blå och dina är tvåfärgade. Jag vill ha röda stjärnor.

ada:
det får du inte för du gör inte som mamma säger :) 

Reggis:
Taskmört.

ada:
Puss på dej  :-*

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion