Författare Ämne: Om forumpolitik  (läst 13093 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Om forumpolitik
« skrivet: tor 1 maj 2008 11:54:36 »
Ingen är avstängd från Retroforum kan jag tillägga.

Höjjer hatten och hurrar för vår egen Ada som både klarar att hålla tonen god härinne samtidigt med konststycket att inte stänga av folk!!  :D

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Om forumpolitik
« Svar #1 skrivet: tor 1 maj 2008 12:23:42 »
Jo visst känner man sig välkommen!

Tonläget är definitivt ett annat här än på antikprat och inte skulle det störa mig nämnvärt att bli avstängd därifrån. Ska däremot höra mig för på PES under dagarna och återkommer naturligtvis om något ljus faller över kannan.

Kul att vara här!

Rickard

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Om forumpolitik
« Svar #2 skrivet: tor 1 maj 2008 12:45:54 »
Jo visst känner man sig välkommen!

Tonläget är definitivt ett annat här än på antikprat och inte skulle det störa mig nämnvärt att bli avstängd därifrån. Ska däremot höra mig för på PES under dagarna och återkommer naturligtvis om något ljus faller över kannan.

Kul att vara här!

Rickard

Antikprat har absolut sin tjusning, liksom pes. Fördelen här är att man inte behöver hymla med det. Jag finns på alla tre sidor och avser att göra så, blev dock avstängd på antikprat vid ett tillfälle när jag hänvisade en frågeställare hit, då jag tror att vederbörande hade fått ett adekvat och hövligt svar här, istället för att bli hånad för sin bokhylla. Så jag lärde mig att man får passa sig där.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Om forumpolitik
« Svar #3 skrivet: tor 1 maj 2008 13:12:41 »
En stor skillnad här är också att om du ex vill veta mer om en pryl eller vill visa en pryl som är till salu, skall läggas på annons eller auktion; så är det helt ok att göra det; du behöver -eller önskas inte- att dölja den detaljen. Någon här sitter kanske och söker just en sådan. Så ut med språket när det gäller bara.  ::)

forekristus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Om forumpolitik
« Svar #4 skrivet: ons 7 maj 2008 08:51:42 »
Jo, jag försökte få ut bringaren på AP men av någon anledning gick strängen inte att posta. Eftersom andra frågor fungerade tog det en bra stund av grubbleri innan jag fattade haken: jag hade skrivit att "frågan har tidigare dryftats på ett annat forum". Länkar i all ära men har det nu gått så långt att man inte ens får antyda att andra forum existerar?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Om forumpolitik
« Svar #5 skrivet: ons 7 maj 2008 09:34:07 »
Det beror på att ordet "forum" är en svordom på AP  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Om forumpolitik
« Svar #6 skrivet: ons 7 maj 2008 09:47:31 »
Smaken är olika. Vissa tycker att forum är det värsta ord du kan skriva andra tycker att sex är något gräsligt. Vi har alla våra preferenser för vad vi tycker passar sig och inte passar sig. På Antikprat anses också Irak och Advokat vara sånt man inte talar om.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #7 skrivet: ons 7 maj 2008 11:02:45 »
Nej sex är inte gräsligt. Jag vill inte se könsord i mitt forum bara.

(säger jag för övriga läsares kännedom, Reggis vet redan)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #8 skrivet: ons 7 maj 2008 11:47:47 »
Instämmer i hurraropen!
Jag finns för övrigt också på de andra forumen, men inte alls i särskilt stor utsträcking, läser mest, är ingen större författare, men om jag kan hjälpa till med något så gör jag det! Måste säga att Adas forum är det trevligaste, och tackar för att du orkar hålla i allt!
Det måste vara ett heltidsarbete?  ;)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #9 skrivet: ons 7 maj 2008 12:08:27 »
Jag håller naturligtvis med Domino men jag måste ändå retas med Ada.

Det är inte bara könsord Ada ogillar kan jag tala om. Ett ord hon inte gillar är slida, det strök hon för mig, fast det är helt OK med stake har jag lärt mig. Kan inte annat än tolka det som diskriminering av av kvinnor. Hur kan det annars vara OK med stakar men inte med slidor?

Förklara det Ada om du kan.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #10 skrivet: ons 7 maj 2008 12:27:36 »
För ett antal dagar sedan skrev jag ett något irriterat inlägg på AP om just ordet forum. Själv uppfattar jag det som märkligt att få ett meddelande om att något är fel och admin ska kontakta mig för att ev åtgärda felet när det i verkligheten är en sådan futtig sak som att jag skrivit forum. För den icke invigda ger det helt andra signaler och den stackars frågeställaren kanske väntar och väntar och väntar. Jag visste faktiskt inte att det var förbjudet så jag fick trixa ett bra tag innan jag fann rätt "fel" ord. Tråden ströks emellertid så jag vet inte vad som hände, förmodligen fick jag en massa skit, vore intressant om någon visste vad där stod.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #11 skrivet: ons 7 maj 2008 12:43:25 »
Jag håller naturligtvis med Domino men jag måste ändå retas med Ada.

Det är inte bara könsord Ada ogillar kan jag tala om. Ett ord hon inte gillar är slida, det strök hon för mig, fast det är helt OK med stake har jag lärt mig. Kan inte annat än tolka det som diskriminering av av kvinnor. Hur kan det annars vara OK med stakar men inte med slidor?

Förklara det Ada om du kan.


Tänk för att det kan jag. Att tomten ber att man polerar hans stake, är en antydan och dubbeltydighet med finess, att man gör det meddels den självsmörjande *** blir bara smaklöst, som synes är det sammanhanget och orden ihop som jag inte uppskattar, inte själva ordet slida.

För övrigt så jobbar jag just nu :) eftersom mycket jag gör är hemma vid datorn är jag HÄR OCH BEVAKAR ER HELA TIDEN  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Om forumpolitik
« Svar #12 skrivet: ons 7 maj 2008 13:02:28 »
Jag håller naturligtvis med Domino men jag måste ändå retas med Ada.

Det är inte bara könsord Ada ogillar kan jag tala om. Ett ord hon inte gillar är slida, det strök hon för mig,


Hm, om jag vill visa bild på en gammal morakniv i ***** skall jag då återge att "här den med sin orginalfi**a" eller hur skall jag göra?

(rodnande så böt jag ut två t-n mot **).
« Senast ändrad: ons 7 maj 2008 15:52:08 av kikarbara »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om forumpolitik
« Svar #13 skrivet: ons 7 maj 2008 15:19:22 »
Hm, om jag vill visa bild på en gammal morakniv i ***** skall jag då återge att "här den med sin orginalfitta" eller hur skall jag göra?
Ett alldeles utmärkt exempel, här visar sammanhanget att "originalslida" är ett lämpligt ordval  :)

Annars tycker jag att det bäddar för missförstånd, och den man för dialog med kontrar med "Originalf**ta kan du va själv!"  ;D

Var sak har sin plats, Retroforum är ett offentligt rum där läsarna kan förskonas från de värsta kraftuttrycken, de hör hemma i privatlivet tycker jag, eller går det bra att sälja barnkläder tycker du Kikis och uttrycka sej så?  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Om forumpolitik
« Svar #14 skrivet: ons 7 maj 2008 15:50:26 »
Var sak har sin plats, Retroforum är ett offentligt rum där läsarna kan förskonas från de värsta kraftuttrycken, de hör hemma i privatlivet tycker jag, eller går det bra att sälja barnkläder tycker du Kikis och uttrycka sej så?  :)

Jag uttrycker mig inte så till vardags, tar inte det ordet i min mun i en vardagsdialog, men jag känner inte till så hemskt många synonymer för ordet s**** så därför testar jag de jag kan.  ;D

Ã… andra sidan så tycker jag iofs inte att vi behöver skämmas för de stackars små få ord som finns för att benämna ett kvinnligt könsorgan, egentligen. För de manliga organen finns det många ord, alla med olika värdeladdningar och olika grad av intensitet. Men inte för kvinnors... om vi nu skall ta diskussionen om att sätta ord på kvinnans kön.