Författare Ämne: Veckans konstnär v 20 - Anna Dellermalm  (läst 4479 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Veckans konstnär v 20 - Anna Dellermalm
« skrivet: ons 7 maj 2008 11:52:59 »
Jag hade en konstnär till på lager -säkert nån till om jag frågar igen- som jag skulle sett till att få ut för länge sen, men det faller alltid bort nåt för mej när jag har många bollar i luften (vilket klicheartat uttryck...) Här är hon i alla fall:

Anna Dellermalm

En mycket trevlig människa som är född 1951 i Polen, utbildat sig på Konstakademin i Warszawa, 1971-1977 och har sedan 81 varit verksam i Uddevalla, vilket är en understatement, jag som ser uppdaterar hemsidan ser hur konsten är gångbar på utställningar över hela Europa, just nu pågår utställning i Leipzig t ex.

(Kom ihåg att bilderna visas med tillstånd, och får inte användas till annat än enskilt bruk, en konstnär har alltid rätten på sin sida, det behöver man inte vara ansluten til BUS för, som Anna likson de flesta veckans konstnärer jag visat är)

Jag tänkte mig ett nytt grepp och visa bilderna jag tagit som de var innan de hamnade på hemsidan. Jämför www.dellermalm.com

Jag har länge tänkt på Anna för just Retroforum, för denna sorts konst har en viss retrokänsla, jag tror ni vet vad jag menar

Anna använder acrylfärg och diverse objekt som snören, tandpetare, silkespapper, nät, tunna silvriga ark med struktur (kommer inte på någon bra benämning på detta) Föremålen appliceras, målas över och oftast stryks färg bort så strukturen kommer fram från därunder

Djupverkan uteblir sällan (detta är nog mitt bästa kort/bästa motivet i denna vändan?)

Jag lägger ett par stående som bilagor så ni inte får kramp i scrollfingret

« Senast ändrad: ons 7 maj 2008 12:01:04 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär v 20 - Anna Dellermalm
« Svar #1 skrivet: ons 7 maj 2008 12:17:24 »
Och så lite fint till




Och nu kommer vi in på lite älde produktion, man ser en viss utveckling av stilen

mer äldre som jag gillar på hemsidan:


Som sagt hemsidan är www.dellermalm.com eller www.dellermalm.com/anna

En stående som bilaga också:
« Senast ändrad: ons 7 maj 2008 12:19:14 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär v 20 - Anna Dellermalm
« Svar #2 skrivet: ons 7 maj 2008 12:35:52 »
Har man svårt att förstå icke föreställande konst kommer här det fascinerande att även föreställande konst är Anna bra på, detta är ett privilegium för er kära retroiter, och jag hoppas Anna inte har något emot kuppen, i de förflutna hemsidornas dunkel gömmer sig nämligen bilder från produktionen som illustratör, och när man ser det blir man ännu mer fascinerad av hennes konst!

Denna katt har jag sett som grafiskt blad på Konstfrämjandet Västra Götaland, kanske finns ex kvar, jag tycker väldigt mycket om den i alla fall!

Ett par illustrationer till:
 


Och ett par bokomslag:
 

Mitt senaste projekt www.ipnr.se