Allmänt > Fria diskussioner
Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
Domino:
Då är jag inte ensam! Visste naturligtvis om att många andra också gillar lugnet och ron! Brukar inte ha med en flaska vin men blommor och ljus, sen går jag runt och tittar på alla gravar och funderar på vem de egentligen var som ligger där!
En del har stora vräkiga stenar men ingen som besöker dem, andra har små oansenliga gravar men med mycket blommor och är välskötta.
Tänder ett ljus på någon bekants grav och mediterar lite över livet och döden.
Besöker kyrkogården ett par ggr i månaden.
Vi har även en djurkyrkogård här, den är kontigt nog mer välbesökt och har mer välskötta gravar än den "riktiga" kyrkogården!
ada:
Jag åkte ner till Göteborg och gratulerade lillebror på 40årsdagen senast på Östra kyrkogården, nej jag tycker inte det är så trevligt, men vi la varsin vit ros och tände varsitt ljus, även från min far i Finland. Det känns inte riktigt som han är där, han finns mer närvarande hos oss som saknar honom tycker jag. Men jag sätter mig på gravens kant när jag väl är där och stryker handen över ljungen som om jag strök bort en lock från hans panna. Märkligt är det, när han ändå inte "är" där.
Förra gången letade vi oss också till den judiska delen av Östra kyrkogården och hittade graven till en konstnär som var medlem i Bohusgalleriet (en vecka innan sin plötsliga död presenterade han mej som deras Webmistress, You wish sa jag :) Vi lade varsin sten på graven, som ännu inte fått sin sten, bara en bräda markerade platsen, precis som det ska vara i ett år efter någons död.
Då vi är varannan jul i Finland har vi traditionen att åka till kyrkogården och tända ljus för mormor och morfar, farmor och farfar, snön knastrar under fötterna och det lyser vackert av lyktor på gravarna överallt, det är en fin upplevelse.
Jag utmanade mig själv som nästan vuxen med en sen promenad över kyrkogården (jag skrämde upp mej själv så jag fick springa genom gångtunneln sedan :)) Eller mitt i natten med vänner, minns särskilt en blöt fest vid Stampen Göteborg där en tjejkompis ville till kyrkogården, visst jag hängde på och hon frågade "känner du något?" Jag kunde inte riktigt bedöma det i det skedet :)
Reggis:
Då tillhör jag undantagen. Jag är ju inte så gammal men jag pysslar om gravar ändå. Har inte varit på den här kyrkogården i Kalmar Fjoll men kommer jag dit så blir den naturligtvis nummer ett på min lista vad jag skall titta på.
Annars har jag en favorit i Skåne också, kyrkogården vid Baldringe kyrka. Det är världens vy över nejden och kyrkan är vacker och med anor sedan 1100-talet. Jag bifogar två bilder jag tagit. Bild 1 är utsikt över nejden och 2 kyrkan.
Reggis:
Bifogar också två länkar.
http://www.skanskabilder.se/foto.php?id=2128
http://www.algonet.se/~pd-syd/ystad/kyrkor/010.htm
Reseda:
Kyrkogårdar är underbara rofyllda platser. Jag sitter gärna på kyrkogården i byn och "spickulerar". Massor av blommor. Fåglar i mängd som byggt bon i de gamla jätteträden.
Och så MINNS jag. Det är härligt att minnas dem alla som nu har sista vilan på kyrkogården. Många olika människoöden är det. Många glada stunder kommer upp i minnet.
Konstigt nog så minns jag bara de roliga stunderna. Skönt att de tråkiga sjunkit i glömska. De stunder då sorgen efter de bortgångna var häftig, har nu bytts till ett stilla vemod och tacksamhet för att de var mina nära och mina vänner.
Märkligt nog, så tycker jag de talar till mig. Det trivs jag med.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion