Allmänt > Fria diskussioner
Scanna negativ och diabilder?
brodertuck:
Verkar som vi har kommit till liknande resultat. Jag la negativet under en glasskiva för att hålla ner det.
ada:
Ja jag gjorde också en bild på 9600 dpi, på drygt 2 gigabyte som fick datorn att hänga sig, hann både laga och äta lunch i väntan på att jag kunde försöka igen :) Så självklart, så ska man inte ta i, man har ju inte arbetsminne att hantera så stora bilder
Förresten var det nog förstora bilden några hundra procent man hellre ska (det kan jag välja på min iaf), borde vara ungefär samma effekt som öka dpi
Fjoll:
Tyvärr så kommer jag inte ihåg upplösningen men känner jag mig själv rätt så har jag inte valt den högsta pga tiden men ändå rätt så bra då jag ville ha ok resultat. Notera att jag inte använt negativ utan de positiva, dvs de färdiga fotona. Fotona jag la in under kyrkogårdstråden var av dessa inscannade. De hade jag även fotat i sv/vitt. Om ni väntar ett slag ska jag se efter något i färg. Momento!
ada:
ja det var ju det du skrev, att du scannat alla foton :) tänkte bara på negativ här i tråden...
Fjoll:
Om du provar att läsa in (twain) i något annat program än det som följde med scannern så går det säkerligen. Så gjorde jag. Kommer inte ihåg vilket eftersom jag har och hade rätt så många. Mest troligt använde jag mig av Photoshop el Paint Shop Pro. Kan också ha varit Corels programvara men jag kommer inte ihåg vad den hette.
Jag läste (acquire) in direkt som jpg-filer pga filstorleken. Självklart har jpg sina nackdelar då det är ett sk förstörande format men man har de i en storlek som är hanterlig och originalfotona finns ju kvar.
Detta foto har som ni ser inte så bra kvalité, originalet är dock superbt. Pga att jag beskurit fotot när jag scannade in så har det inte behållit sitt ursprungliga format. Dessutom fick jag resiza det för att få in det här.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion