Författare Ämne: Scanna negativ och diabilder?  (läst 7923 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Scanna negativ och diabilder?
« skrivet: tor 8 maj 2008 11:58:35 »
Någon som har pysslat med detta och har lite tips på utrustning eller bra websidor?
Experimenterade lite med en vanlig flatbäddscanner och en lampa men det blev långnäsa på det.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #1 skrivet: tor 8 maj 2008 12:19:28 »
Jag har för några år sedan scannat in samtliga gamla foton. Jag använde en flatbäddsscanner vilket är det bästa om man ska skanna foton, åtminstone var det så då jag gjorde det.

För att rationalisera det hela så la jag ut foton på hela glasytan. När jag sedan fick över bilden på datorn så beskar jag ut varje bild, tyckte det blev mindre upp och ned med scannerlocket på det sättet.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #2 skrivet: tor 8 maj 2008 12:40:30 »
Satte du upp upplösningen till max? (OM det finns en chans att din scaner fxar det bara sådär)

Jag har sett en liten trekant fodrad med reflekterande material som man ska placera över negativet (fångar väl upp scannerlampans sken) Detta fanns på mitt gamla jobb men jag testade tyvärr aldrig.

Såg inget sånt när jag googlade, men detaljer på bättre scanners från HP, och några tillbehör, google och bildgoogle på  scanna negativ och scan negatives

Fjoll skrev medan jag skrev: Hur blev resultatet? Särskild scanner? Vilken upplösning?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #3 skrivet: tor 8 maj 2008 14:50:09 »
Går inte så bra :) Varför blir det inga färger?

Bästa resultatet fick jag i alla fall när jag hade öppet lock och la nåt som höll ner filmremsan på bägge sidor

Inverterade färgerna (vilka färger?)  i scannerprogrammet, hade upplösning på 1200 pixlar, men har nu minskat ner det och bilden som den var på fotoCDn jag beställde jämte de vanliga korten den gången, tror det är fyra år sen, Bassholmen.

"Fårum"  har jag döpt bilden till i alla fall :) Tror ni det är hon till vänster som bää-stämmer? ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #4 skrivet: tor 8 maj 2008 14:55:47 »
Jag provade med lite olika upplösning. Det går att ställa mellan 50 och 9600, vet inte om det är dpi eller vad det är för siffror. På max blir filerna fruktansvärt stora så datorn slutar arbeta, runt 500-1000 funkar även om det blir seeeeegt. Tyvärr går det inte att spara filerna direkt som .JPEG utan de måste konverteras från .BMP det är det som är segt. Provade att köra med locket öppet och lysa med ett kallvitt lysrör, det går att få fram en bild men färgåtergivningen blir kass. Ska experimentera med någon form av reflektor som du sa Ada.
Har också googlat lite och försökt hitta något vettigt till anständigt pris. Tydligen finns det scanners med autofokus som skall vara bra, men då kostar de 3-4000.
Hittade också en liten scanner men den var avsedd för diabilder men det är inte huvuduppgiften för den scannern jag är ute efter.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #5 skrivet: tor 8 maj 2008 14:59:31 »
Verkar som vi har kommit till liknande resultat. Jag la negativet under en glasskiva för att hålla ner det.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #6 skrivet: tor 8 maj 2008 15:18:18 »
Ja jag gjorde också en bild på 9600 dpi, på drygt 2 gigabyte som fick datorn att hänga sig, hann både laga och äta lunch i väntan på att jag kunde försöka igen :) Så självklart, så ska man inte ta i, man har ju inte arbetsminne att hantera så stora bilder

Förresten var det nog förstora bilden några hundra procent man hellre ska (det kan jag välja på min iaf),  borde vara ungefär samma effekt som öka dpi
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #7 skrivet: lör 10 maj 2008 12:12:29 »
Tyvärr så kommer jag inte ihåg upplösningen men känner jag mig själv rätt så har jag inte valt den högsta pga tiden men ändå rätt så bra då jag ville ha ok resultat. Notera att jag inte använt negativ utan de positiva, dvs de färdiga fotona. Fotona jag la in under kyrkogårdstråden var av dessa inscannade. De hade jag även fotat i sv/vitt. Om ni väntar ett slag ska jag se efter något i färg. Momento!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #8 skrivet: lör 10 maj 2008 13:10:38 »
ja det var ju det du skrev, att du scannat alla foton :) tänkte bara på negativ här i tråden...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #9 skrivet: lör 10 maj 2008 13:20:16 »
Om du provar att läsa in (twain) i något annat program än det som följde med scannern så går det säkerligen. Så gjorde jag. Kommer inte ihåg vilket eftersom jag har och hade rätt så många. Mest troligt använde jag mig av Photoshop el Paint Shop Pro. Kan också ha varit Corels programvara men jag kommer inte ihåg vad den hette.

Jag läste (acquire) in direkt som jpg-filer pga filstorleken. Självklart har jpg sina nackdelar då det är ett sk förstörande format men man har de i en storlek som är hanterlig och originalfotona finns ju kvar.

Detta foto har som ni ser inte så bra kvalité, originalet är dock superbt. Pga att jag beskurit fotot när jag scannade in så har det inte behållit sitt ursprungliga format. Dessutom fick jag resiza det för att få in det här.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #10 skrivet: lör 10 maj 2008 13:22:08 »
Ha ha, tror du Ada att jag läste mitt första inlägg innan jag skrev idag, nej nej, min vana trogen så smattrar jag bara på....
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #11 skrivet: sön 11 maj 2008 11:09:57 »
Min scanner, en DEXXA 4800, är nog bortåt tio år gammal, så programmet som följde med funkar inte med XP. Snokade lite på nätet och hittade drivrutiner som funkar iaf. Det kanske går att läsa in direkt med photoshop, det har jag inte testat.
Menar du fjoll att bilden på "badpojken" är scannad från negativ och bearbetad i fotoprogram?
Att scanna foton är annars inget problem för mej heller.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #12 skrivet: sön 11 maj 2008 11:17:37 »
Det var väl det som var min missuppfattning också, Fjoll pratar om att scanna fotografier, inte negativ
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #13 skrivet: sön 11 maj 2008 11:20:15 »
Det är jag som läser slarvigt, fjoll skrev ju faktiskt att det är ett scannat foto.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Scanna negativ och diabilder?
« Svar #14 skrivet: sön 11 maj 2008 12:05:36 »
Till min scanner (HP) följde en negativplatta med. Jag testade men fick det aldrig att bli bra därför scannade jag fotona.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)