Författare Ämne: Barbiekläder  (läst 13852 gånger)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Barbiekläder
« skrivet: tor 8 maj 2008 22:34:56 »
Hej igen!

I veckan gjorde jag några, för mig, riktigt fina fynd med Barbiedockor, kläder, tillbehör och smycken.
Håller som bäst att gå igenom det.
Hittade några plagg med denna tag inuti: "Made in British Crown colony of Hong Kong".
Annars har jag bara sett tag med "Mattel Barbie" i, så...vad är detta för en tag?

Hoppas på hjälp från er.  ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #1 skrivet: fre 9 maj 2008 07:12:32 »
Tagen betyder att det är ett orginalplagg till barbie. Men jag tror att du kan få bäst hjälp om du lägger med bilder, även på småsaker som skort och väskor och annat.
Det som eftersöks framförallt av köpare (om du har tänkt sälja) är framförallt barbie/Mattel orginal, om inte du har sån tur att du ex har råkat springa på kläder till Bild-Lily eller andra mer svåråtkomliga varianter.

Fjoll kanske vill rätta mig om jag har fel.

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #2 skrivet: fre 9 maj 2008 09:07:19 »
Tagen betyder att det är ett orginalplagg till barbie.

Jodå, jag vet att det är orginal Barbie, men har inte sett den tag:en förut, därav min fråga.
Är inte alls intresserad av att sälja eftersom jag själv är samlare och nyss gjort detta kap.  ;)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #3 skrivet: fre 9 maj 2008 10:48:36 »
Kikar har helt rätt! Den tag som det står Made in British Crown colony of Hong Kong kan höra till någon av de sk clonedockorna om det är i den storleken. Många leksaker är tillverkade är.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #4 skrivet: fre 9 maj 2008 16:07:00 »
Kikar har helt rätt! Den tag som det står Made in British Crown colony of Hong Kong kan höra till någon av de sk clonedockorna om det är i den storleken.

Fast...kikarbara skriver ju att det är Barbie orginal?  :-\

Men, okej då vet jag att det är en cloneklänning.  :) Tack för hjälpen.
Ska se om jag kan ordna fram någon bild på klänningen...troligen blir det först efter helgen.



ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #5 skrivet: fre 9 maj 2008 16:12:43 »
Jag tror de pratade om två olika tags :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #6 skrivet: fre 9 maj 2008 19:19:50 »
Ah, jag missförstod nog och läste helt galet.

Jag svarade på frågan sammansatt såhär:
"Annars har jag bara sett tag med "Mattel Barbie" i, så...vad är detta för en tag?"
Och det var just den här märkningen jag svarade på.

"Made in British Crown colony of Hong Kong".
Det här är till clonedockorna; men med lite tur har du kanske hittat plagg till hongkong-lily, jag har inte en aning om hur dessa är märkta, men antar att hongkonglily är en bild-lily-clone, eller hur det är det med det fjoll?




Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #7 skrivet: lör 10 maj 2008 11:45:42 »
Plaggen kan vara till Lilli clonerna eller någon av alla de Barbie cloner som kom ut. Tina Cassini-dockan hade just den märkningen men det betyder ju inte att kläderna hör till henne. Kläderna till den äkta Bild Lilli hade ingen märkning men på de som hade tryckknapp(ar) kan man se PRYM och då vet man att det är till Lilli. Nu hade ju Lillikläderna inte alltid tryckknappar så då får man vända sig till kunniga samlare eller böcker.

Om du kollar på biblan så kanske de kan ha Stefanie Deutsch bok "Barbie the first 30 years". Där har hon ägnat några sidor åt både den äkta Lilli och Hong Kong Lilli, dessutom många bilder på både dockor och kläder. Observera, den första upplagan! Mer troligt är att du kan få tag på den på ex vis Ebay. Jag hittade bara ett ex av den första upplagen och säljaren har jag ingen aning om, tydligen säljer han/hon bara till US men det kan man alltid skriva och fråga om. Här är länken:
 
http://cgi.ebay.com/DOLL-BARBIE-BOOK-BY-STEFANIE-DEUTSCH-1996_W0QQitemZ180222362157QQihZ008QQcategoryZ15974QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247

Här är en länk till en shop på Ebay. Jag har handlat mycket böcker av honom och det fungerar helt suveränt. Han skickar supersnabbt, rimliga porton, bra priser, jaa, helt enkelt mycket bra tycker jag. Tyvärr har han inte första utgåvan inne just nu och ska du läsa om Lilli ska du ha just den, inte andra. Här är länken:

http://search.stores.ebay.co.uk/Collector-Book-Store_barbie_W0QQfcdZ2QQfciZ5QQfclZ4QQfromZR10QQfrtsZ0QQfsnZCollectorQ20BookQ20StoreQQfsooZ1QQfsopZ1QQfsubZ15915334QQftsZ2QQsaselZ822296QQsofpZ0

Oops, nu hittade jag boken på Alibris. Även de är jättebra tycker jag.

http://www.alibris.com/booksearch?author=deutsch+stefanie

Tjingeling!

Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #8 skrivet: lör 10 maj 2008 13:02:01 »
Hur ser man skillnad på första och andra upplagan???

Hm, om du vill ha prymtryckknappar så har jag nog ett gäng på lager *skrattar*. Det här är nog ett väldigt vanligt märke på tyska (tror jag) tryckknappar. (den översta är en prym men de har fler varianter och förpackningar).
« Senast ändrad: lör 10 maj 2008 13:07:33 av kikarbara »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #9 skrivet: lör 10 maj 2008 13:26:43 »
På den tiden var prym, som jag förstått det, unikt för Lillis kläder. Dessutom vill jag minnas att de på utsidan var färgade i samma kulör som plagget.

Snacka om lager!!! Själv samlar jag inte på Lilli då jag inte är lika fascinerad av henne. Varför vet jag inte. Däremot så skulle jag rekommendera dig att annonsera ut prym tryckknapparna på tradera under Barbie, säkerligen finns det de som söker efter dylika.

Om en stund ska jag visa skillnaden, måste bara ladda kameran med minneskortet.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #10 skrivet: lör 10 maj 2008 13:39:24 »
På den tiden var prym, som jag förstått det, unikt för Lillis kläder. Dessutom vill jag minnas att de på utsidan var färgade i samma kulör som plagget.

Snacka om lager!!! Själv samlar jag inte på Lilli då jag inte är lika fascinerad av henne. Varför vet jag inte. Däremot så skulle jag rekommendera dig att annonsera ut prym tryckknapparna på tradera under Barbie, säkerligen finns det de som söker efter dylika.

Om en stund ska jag visa skillnaden, måste bara ladda kameran med minneskortet.


Tack för tipset, jag har ju äldre prym som sitter på häftade kartor och jag tror att det finns både små svarta och metallfärgade, men nu förklarar du varför just prym faktiskt har varit ganska intressanta när jag har haft dem ute. Jag kände inte till detta med bild-lillis kläder.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #11 skrivet: lör 10 maj 2008 13:54:53 »
Den vänstra är den nya och den har jag faktiskt inte läst så mycket i. Det är den högra som jag tycker är bra och har sidor om Lilli.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #12 skrivet: lör 10 maj 2008 16:10:39 »
Den vänstra är den nya och den har jag faktiskt inte läst så mycket i. Det är den högra som jag tycker är bra och har sidor om Lilli.

Tack så hjärtligt Fjoll!

Skönt med en bok som är så lätt att se skillnad på upplagemässigt!!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Barbiekläder
« Svar #13 skrivet: mån 12 maj 2008 12:06:34 »
Jättefina kläder måste jag säga!! Har du en bild på dockan så kanske det går att hitta en ledtråd genom henne?

Fjoll, hur är åhlenskläderna märkta, vet du det?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbiekläder
« Svar #14 skrivet: mån 12 maj 2008 13:12:09 »
Ã…hlens om jag inte minns fel så Caroline är det inte. Exakt en likadan klänning som den blå har jag faktiskt haft men jag sålde den i en lot för rätt så länge sedan. Tror att det hörde till en del blå band också, kanske att ha i dockans hår. Tyvärr vet jag inte mer om dessa kläder än vad jag redan skrivit men de verkar vara i fint skick, båda två.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)