Allmänt > Fria diskussioner
Flytt, feng shui och retro, går det ihop?
kikarbara:
--- Citat från: ada skrivet sön 11 maj 2008 10:17:16 ---Jag tänker mycket på det där med gåvor som man inte vill ha, hur himla besviken man blir på den personen, i synnerhet om det är en nära anhörig, som inte har en hum om vad man kan behöva, vad man tycker om, inte kopplar nåt så simpelt som vad man samlar på för porslin.
--- Slut citat ---
Det här har jag funderat över, inte minst pg min egen mamma som nästan ALDRIG lyckas träffa rätt till någon överhuvudtaget. Det är riktigt pinsamt mellan varven. Men då kommer man till det här att "det är tanken som räknas" och får trösta sig lite med det. Och vad är det hon egentligen gör som blir så fel? Jag tror helt enkelt att hon menar så väl så väl så väl och hon tycker verkligen att hon gör en god gärning när hon kommer med rosa och ljusblå handdukar ex, "i bra kvalitet" ex. Hon köper helt enkelt sådant som hon själv tycker om och ger bort detta hur stolt som helst.
Problemet tror jag är att många gör som hon, de tänker verkligen till, men köper inte det som man ser att vederbörande kan tänkas gilla utan det man själv tycker om. När jag har diskuterat detta med folk (ett kärt ämne för mig) så säger många :- Men man köper väl inte sånt till andra som man själv inte tycker om? Och jag hävdar bestämt att man ibland måste göra det för att träffa rätt. Jag skulle inte drömma om att sätta upp hårdrocksplanscher på väggen, eller sätta kristallvaser i bokhyllan men min son vill ha dessa hemska planscher och min mor frossar gärna i kristall hur hemskt jag än tycker att det är. Så därför måste jag ju köpa sånt JAG inte gillar för att göra dem glada.
Nästa år har jag planerat en kupp för min mamma. Jag tänkter ta med henne på julklappsshopping någonstans så att mina och mina syskons barn skall slippa och hålla god min på självaste julafton. Hon kan inte bättre så jag får helt enkelt lära henne...
ada:
Fjoll, det sorgligaste är väl när folk låter bli att komma för att de tror det finns krav på present av en viss sort eller viss prisklass, en present som ändå skulle bli bara fel, när nån bara vill bjuda på tårta och se folk hemma, det är ju bara att plocka blommor vid vägkanten och komma
Brodertuck, det gäller att plocka det gottaste som jag sa, vissa saker är så självklara, men alla kanske inte tänker på det, jag avskyr att sitta vid skrivbord med ryggen åt folk, så jag har möblerat kontor så redan innan jag hörde talas om feng shui.
Det finns alltid en massa som skor sig på en trend och en massa humbug förknippat med det, man får ta det med en nypa salt. Jag såg direkt motsatta råd på hemsidor när jag surfade runt, så det är ju bara en själv som kan avgöra i slutändan.
ada:
Kikis, framför mig har jag också min första TV, som jag drog fram ur klädkammaren, en pytteliten svartvit, jag kollade om den fortfarande fungerade, så därför står den där på golvet nu, i väntan på att gå till soprummet, har också tvekat lite, då den faktiskt hade bild (det är inte så hiskeligt länge sen den stod i ett pojkrum innan tv-rotationen gav alla en bättre tv) Sonen spädde på med att "släng den inte då" så den gick inte iväg redan igår..
Saken är den att mor gjorde stor affär av att hon var så generös och köpte mig en TV, trots att hon var emot att jag flyttade så tidigt, och blev vansinnig över att jag lånat ut den sedan till en kompis som jag då hade en "allt mitt är ditt"-relation till när jag själv var bortrest...(såna relationer har mor aldrig förstått) Nej såna krav kan man inte leva med att gåvor inte får gå vidare eller lånas ut till bättre behövande.
kikarbara:
--- Citat från: ada skrivet sön 11 maj 2008 11:31:07 ---Saken är den att mor gjorde stor affär av att hon var så generös och köpte mig en TV, trots att hon var emot att jag flyttade så tidigt, och blev vansinnig över att jag lånat ut den sedan till en kompis som jag då hade en "allt mitt är ditt"-relation till när jag själv var bortrest...(såna relationer har mor aldrig förstått) Nej såna krav kan man inte leva med att gåvor inte får gå vidare eller lånas ut till bättre behövande.
--- Slut citat ---
*skrattar* Min mor har också en sådan trist tendens. Tidigare stötte jag mig blå och grön emot det, tills jag fick tanken att uppväxt under kriget och efterkrigstiden i finland säkert har satt sina spår. Som vuxen fick jag höra att min mor var avundsjuk på sin syster när hon började jobba och det första hon skaffade sig för sin första lön var en tandborste och DET var en stor LYX. Min mor såg därför till att skaffa sig ett jobb hon med, så att hon kunde göra samma sak.
Jag kommer aldrig att kunna förstå vad en sådan brist på tillhörigheter innebär!
Fjoll:
Ada. Det är det jag försöker säga, ett besök, en blomma från dikeskanten är precis lika kärt för då har de sett mig och den jag ÄR!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion