Författare Ämne: Böcker böcker böcker....  (läst 9708 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Böcker böcker böcker....
« skrivet: lör 10 maj 2008 15:33:37 »
Har någon av er läst Sara Lidmans böcker? Jernbaneeposet eller hennes tidigare verk. Eftersom jag gärna läser om en bra bok så bestämde jag mig häromsistens för att läsa Saras böcker i den ordning hon skrivit dem. Nu har jag läst Tjärdalen. Jag vet att många anser de som svårlästa, inte minst pga den dialekt om hon här och där skriver på.

Hur än det är så tycker jag ni ska ge henne en chans. Hennes språk är stundtals som den vackraste lyrik, bara man ger det tid.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #1 skrivet: mån 12 maj 2008 23:43:31 »
Men hallå hallå hallå. Då provar vi med nästa Västerbottensförfattare. Torgny Lindgren. Även han en av mina favvoförfattare. Om ni vill läsa något av honom kan jag varmt rekommendera Merabs skönhet. En samling underbara berättelser, inte minst om kärleken.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #2 skrivet: tis 13 maj 2008 08:18:12 »
Säkert bra men min litterära förmåga slutar vid serietidningar och chicklitt. Är de tyngre än det så orkar jag inte läsa. Nej böcker skall vara roliga och jag har för mig att Sara är en dyster historia ungefär som det där pekoralen från Wilhelm, ack jag kommer aldrig fram, Moberg som man plågade oss med i skolan. Är det inte chicklitt så gillar jag Fjodor. Har läst hans fantastiska böcker flera gånger liksom Joyce.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #3 skrivet: tis 13 maj 2008 10:32:23 »
Tyvärr så är det inte min changer (stavas det så?)
Jag gillar thrillers och deckare, har dock i min ungdom plöjt igenom Moa Martinssons alla böcker samt den del av Harry Martinsson, svenska deckarförfattare i den äldre generationen av Sjöwall-Wahlö har jag också läst.
Ett tag var det Stephen King som jag hade som favorit, tycker ännu att "Pestens tid" är en bra bok, den enda som jag behållit när jag städat i röran när jag flyttat som jag beskrivit i andra inlägg, och Koontz, lite psykologiska thrillers!

Nu blir det mest nya böcker av svenska deckarförfattare och -fattarinnor!

Läste mycket när jag hade små barn, var storkonsument på biblioteken, tror det var en slags meditation när jag behövde koppla av från att vara mamma och heltidsarbetande!
Nu för tiden blir det bara 1 bok i månaden ungefär, då läste jag 1 bok i veckan ibland mer!
« Senast ändrad: tis 13 maj 2008 10:37:14 av Domino »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #4 skrivet: tis 13 maj 2008 10:57:58 »
Stjanger stavas "genre"  ;)

Senast läste jag Camilla Läckbergs olycksfågeln, hon och Liza Marklund uppskattar jag, annars finns det i längre serier i min bokhylla: Jonas Gardell, Arto Paasilinna, Suzanne Brögger, John Steinbeck, Bo Baldersson (alla), P.G. Wodehouse
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #5 skrivet: tis 13 maj 2008 11:02:30 »
Stjanger stavas "genre"  ;)

Haha, det visste jag ju egentligen  :-[ tack för det Ada, ibland blir det blackout!  ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #6 skrivet: tis 13 maj 2008 14:19:32 »
Även jag älskar deckare. Jag blev tom kär i Kay Scarpettas Brandon för er som läst böckerna av Patricia Cornwell. Ska ni läsa dem börja gärna med den första i sviten om rättsläkare Kay Scarpetta, det blir så mycket mer spännande än att läsa dem hipp som happ. Liza Marklund och Läckberg tillhör inte mina favoriter däremot hon som skivit Blocket mfl, kommer bara inte ihåg vad hon heter, Marie kanske. Äh, vänta ska jag kolla.... Karin Wahlberg heter hon, inget annat. Har någon läst deckarna av de isländska författarna, Arnaldur Indridason? Mkt bra. Sist men inte minst, Val McDermid. Hon tillhör verkligen mina favoriter. Sjöjungfrun sjöng sin sång m fl.

Nåja Reggis, det där med serietidningar och chicklitt tror jag inte så mycket på, var det inte du som läste Pirzig? Funderingar och beskrivningar av livet och dess kvalité kan vara rätt så lika oavsett om de tänks i klippiga bergen eller på en myra i Västerbottens inland. Men visst, jag håller med dig, Saras böcker är inte de man i första hand väljer om man vill ha fart och skratt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #7 skrivet: tis 13 maj 2008 19:17:15 »
Har någon av er läst Sara Lidmans böcker? Jernbaneeposet eller hennes tidigare verk. Eftersom jag gärna läser om en bra bok så bestämde jag mig häromsistens för att läsa Saras böcker i den ordning hon skrivit dem. Nu har jag läst Tjärdalen. Jag vet att många anser de som svårlästa, inte minst pga den dialekt om hon här och där skriver på.

Hur än det är så tycker jag ni ska ge henne en chans. Hennes språk är stundtals som den vackraste lyrik, bara man ger det tid.

Jag läste Sara Lidman för många herrans år sedan, böckerna står här bakom mig någonstand men jag måste nog säga att jag inte direkt kan erinra mig annat än att det kändes som att man levde med böckerna när de pågick men sedan slog jag igen dem och de var *poff* borta.

Däremot Torgny Lindgrens ormens väg på hälleberget var den första jag läste av honom, och sen läste jag ytterligare ett par, men det är främst just denna jag minns handlingsmässigt, och jag läste honom "baklänges" fram tills Batseba kom, sen tror jag att det var någon annan som blev mer intressant.

Reidar Jönsson var också en sådan författare som jag följde och läste ikapp under en period, liksom Steve Claesson.

På senare tid är det nog Arto Paasilinna jag har följt och läst bakåt, annars har det mest varit facklitteratur, sou-rapporter och forskningsrapporter för min del, så när jag väl läser "för nöjes skull" så har jag slutat bergsbestiga och väljer väldigt lättsmält. Nu kommer jag knappt ihåg vad det var jag läste sist, om det var Nattrond eller om det var en Mankell. Har tänkt läsa om Marilyn French böcker bara för att jag uppskattade dem väldigt när jag var ung, liksom Susanne Brögger.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #8 skrivet: tis 13 maj 2008 19:31:42 »
Jag har väldigt svårt för predikningar även om jag respekterar Sara och andra engagerade människor. Deras engagemang är värd all respekt precis som Ada och hennes site som vi utnyttjar. Men det är förrädiskt vilket jag fick erfara efter gårdagens censur av Ada. Hon bestämmer och kan alltså välja vad som skrivs. Det man undrar, är det så viktigt att kontrollera andra?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #9 skrivet: tis 13 maj 2008 20:50:11 »
Jag har ett boktips till dig, Prioritaire. Citat: "Iselin C. Hermann debuterade med den erotiskt heta brevromanen Prioritaire, som blev en enorm internationell framgång och gavs ut i 14 länder." Boken sparkade undan fötterna på mig, det började på försättsbladet:

Till Jean Luc Foreur,

-någonstans under huden, där köttet börjar bli flytande,
ser jag er tavla Sans titre, 2, 2 x 2, så som den hängde
i Galleri Y i Paris.
  Eller kanske: färgerna, förskjutningarna, förloppen
har satt sig i kroppen på mig.
  Även om jag inte äger den är bilden min.

  Tack
  Delphine Hav


Jag hade stora förhoppningar på bok 2, Där månen ligger ner, men den var en besvikelse.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #10 skrivet: ons 14 maj 2008 17:53:51 »
Har ni inte läst ”En jävla helg” av Helen Zahavi så tycker jag ni skall göra det. Jag har aldrig skrattat så mycket som när bokens hjältinna slår ihjäl en man med en hammare, helt underbart. Det är en klassiker som alla borde läsa.

Bifogar också en länk med Kvinnokraft, det behövs här.

http://www.youtube.com/watch?v=vBPOxPDKHGE

http://www.youtube.com/watch?v=q53Ajkll_kw&feature=related

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #11 skrivet: tor 12 jun 2008 21:36:44 »
Men hallå hallå hallå. Då provar vi med nästa Västerbottensförfattare. Torgny Lindgren. Även han en av mina favvoförfattare. Om ni vill läsa något av honom kan jag varmt rekommendera Merabs skönhet. En samling underbara berättelser, inte minst om kärleken.

Nu har jag möjlighet att lämna meddelanden här också.

När jag var ute och backpackade för några år sedan så fanns på ett ställe en samling böcker. Man lämnade en utläst och kunde ta en annan. Det fanns inte många på svenska, men Jag tog en Torgny Lindgren (titel kommer jag inte på nu). Jag försökte verkligen läsa ut den men jag förstod mig inte på den alls - tyckte mest att författaren försökte briljera med att skriva samma saker på en massa olika sätt hela tiden.

Deckare är inte min grej heller. Visst, på TV såg man en hel del sådana när man växte upp. Favoriten var Ellery Queen som tydligen ingen annan som jag har diskuterat detta med kommer ihåg. Men det blir inget sådant i bokform nuförtiden.

När jag var yngre läste jag nästan bara Sci-fi. Arthur C Clark fastnade jag mest för. "Ã…r 2001, en rymdodysé" läste jag och sedan såg jag filmen (regiserad av Kubrick). Om man vill förstå hela berättelsen så bör man läsa boken och se filmen! Det finns saker i boken som inte finns med i filmen och tvärtom.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #12 skrivet: tor 12 jun 2008 22:23:51 »
Jag har läst mängder av Sci fi också, alla stiftelsenböckerna t ex, men kommer nog inte ihåg så hiskeligt mycket då det stora bokslukandet nog också innebar att en del gick in bara för att gå ut igen..

Klämmer Tyskungen av Camilla Läckberg nu, det är sommar för mej att plöja igenom en deckare, jag skiter högaktningsfullt i om litteraturen inte är fin nog, nån gång måste man få bränna hjärnceller på sånt också
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #13 skrivet: tor 12 jun 2008 22:46:35 »
Jag försöker att läsa ut en biografi varje sommar. Annars blir det mest faktaböcker och heminrednings- och designtidningar. De flesta böckerna lånar jag på biblioteket.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #14 skrivet: tor 12 jun 2008 23:21:51 »
Just nu håller jag på med boken "Att älska som en porrstjärna- en sedelärande historia" av Jenna Jameson. Jag rekommenderar det mycket mycket varmt.