Författare Ämne: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)  (läst 7120 gånger)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« skrivet: tis 13 maj 2008 09:42:43 »
DOCKA #2

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #1 skrivet: tis 13 maj 2008 12:19:54 »
Den här dockan har jag aldrig sett men är den i storlek som en Barbiedocka? I så fall en clone av något slag men den har å andra sidan inte några likheter med henne. Har den någon märkning någonstans på kroppen?

Vore suveränt om vi haft Rosita här, hon kan dockor som ingen annan jag "mött".
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #2 skrivet: tis 13 maj 2008 12:22:07 »
Jasså :)

Det är nog ingen Barbie för hon är ganska hög. Jag tror det står Honkong baktill, i allfall nåt som börjar på HO och G på slutet, svårt att se! Var ett "hål" i ryggen som är tejpat för, ungefär som en lucka skulle vara borta?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #3 skrivet: tis 13 maj 2008 19:04:48 »
Jasså :)

Det är nog ingen Barbie för hon är ganska hög. Jag tror det står Honkong baktill, i allfall nåt som börjar på HO och G på slutet, svårt att se! Var ett "hål" i ryggen som är tejpat för, ungefär som en lucka skulle vara borta?

Mät henne gärna, jag reflekterade också på hennes fötter eller skor att de ger en Barbieassociation måste jag säga.

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #4 skrivet: tis 13 maj 2008 19:49:32 »
Mät henne gärna, jag reflekterade också på hennes fötter eller skor att de ger en Barbieassociation måste jag säga.

Hej!

Ja, det var ju intressant, nu när du säger det :) Hon är ca 45 cm hög.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #5 skrivet: tis 13 maj 2008 19:51:42 »
Vad jag menade men likhet är att clonedockorna ofta hade vissa likheter med Barbie men det tycker jag inte att din har. I Hongkong tillverkades massvis med cloner av olika dockor, din kanske inte alls är en clone, bara sin alldeles egna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #6 skrivet: tis 13 maj 2008 19:53:17 »
Vad jag menade men likhet är att clonedockorna ofta hade vissa likheter med Barbie men det tycker jag inte att din har. I Hongkong tillverkades massvis med cloner av olika dockor, din kanske inte alls är en clone, bara sin alldeles egna.

Ursäkta om jag är dum, men vad menar du med en clone? En Barbiekopia?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #7 skrivet: tis 13 maj 2008 20:36:51 »
Ganska säker på att det betyder Barbiekopia, säkert et internt barbiesamlarspråk :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #8 skrivet: ons 14 maj 2008 01:12:34 »
Du är absolut inte dum, det är jag som klanatade mig och glömde förklara. En clone är som Ada skriver, en kopia av en Barbiedocka. Det gjordes sådana cloner lite varstans men de flesta gjordes nog i Hongkong. Clonedockorna var oftast i plast, ihåliga, dåligt hår och överlag gjorda i sämre material än vad de riktiga Barbiedockorna var.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #9 skrivet: ons 14 maj 2008 05:36:28 »
Aha, ok :) Men denna är ju lite större än en vanlig Barbie, för de har väl alltid haft ett speciellt mått Barbie? Iom att denna är 45 cm, då kanske den är en egen? Den har ju även "plasthår" :)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #10 skrivet: ons 14 maj 2008 13:40:06 »
Japp, jag tror det är en alldeles egen modell, inte clone. Men glöm inte av att det är vad jag tror. Utanför Barbie/vintage området är jag tämligen kass.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Docka 2; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #11 skrivet: ons 14 maj 2008 14:04:56 »
Äh, du kan ju mer än mig i alla fall ;)