Författare Ämne: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)  (läst 6147 gånger)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« skrivet: tis 13 maj 2008 09:39:42 »
APAN

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #1 skrivet: tis 13 maj 2008 21:22:12 »
Förmodligen tysk från 50-talet om det inte är en nutida kinesisk kopia. Litograferad plåt. Kastar apan bollen i korgen?

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #2 skrivet: tis 13 maj 2008 23:54:57 »
T.P.S made in Japan fick jag se när jag kollade på bilderna du länkade till i din andra tråd.
En googling ledde mig till en sida där det gick att läsa följande:

"...Some people believe TPS was the best of the Japanese tin toy makers during the 1950s and '60s, which is the era of this piece. The characters were fun and their movements quite complex. Some of the figures TPS made included Popeye and various Disney characters.

Having all the parts and the original box is paramount for realizing full value...."

Så ett tips är att googla på TPS +Japanese +tin +monkey för att hitta mer info  :)

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #3 skrivet: ons 14 maj 2008 05:31:55 »
Förmodligen tysk från 50-talet om det inte är en nutida kinesisk kopia. Litograferad plåt. Kastar apan bollen i korgen?

Nej, den är 100% orginal då min svärmor haft den i sina ägor i 50 år :) Ja, apan kastar bollen i korgen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #4 skrivet: ons 14 maj 2008 20:32:58 »
T.P.S made in Japan fick jag se när jag kollade på bilderna du länkade till i din andra tråd.

Jaha! japanerna brukar skriva ut tillverkarland men inte alltid tyskarna - det var därför som jag trodde att den var tysk. Det lönar sig att titta lite extra på grejerna...

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #5 skrivet: tor 15 maj 2008 05:45:53 »
Hej!

Tack för hjälpen! Har nu fått tag i en köpare även :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #6 skrivet: tor 15 maj 2008 09:39:23 »
Jättekul, men tänk på att man inte vet vad man kunde få "på marknaden" om man nappar på ett sådant bud -säger jag ovetande om vilken genomhederlig och schysst köpare du säkert fått tag i :)

Men allmänt sett: om den finns tillgänglig för flera att bjuda på stiger säkert priset. Plåtleksaker brukar ju stå högt i kurs, och denna verkar väldigt ovanlig
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

therre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Apa i plåt; Vad kan ni berätta om mina leksaker? :)
« Svar #7 skrivet: tor 15 maj 2008 09:48:13 »
Hej!

Jag har sett autkioner där den legat på 700:- (utan korg och boll på Ebay - inte såld)

Jag har även sett ett felfritt på svensk marknad för 1700:-  - inte såld.

Denna säljare ville ge 800 inkl. frakt, så 700:-, om det nu inte är någon som hinner bjuda över innan han sätter in pengarna ;)