Författare Ämne: Idag...  (läst 3133 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Idag...
« skrivet: mån 26 maj 2008 07:42:21 »
skall jag åka till en gammal manufaktur som öppnade 1948. Huvudmålet är massor av plagg från 50-60-70-talet, har ingen aning om vad det är som finns med. Men jag vet sedan tidigare att det finns varor, saker, och dyligt från alla decennier som den har varit öppen. Det skall bli såå kul!! :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Idag...
« Svar #1 skrivet: mån 26 maj 2008 08:55:10 »
Moderna grejer med andra ord.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Idag...
« Svar #2 skrivet: mån 26 maj 2008 09:31:46 »
Det är det som kallas reeetro Reggis :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Idag...
« Svar #3 skrivet: mån 26 maj 2008 17:21:59 »
Låter jättespännande, du får skryta lite med fynden sen.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Idag...
« Svar #4 skrivet: mån 26 maj 2008 18:25:36 »
Ja, det har varit roligt. Måste säga att det mesta jag hittade som intresserade mig den här gången var barnkläder, några femtiotals bomullstoppar a la bardot hittade jag, och en som jag pg lite skillnader i modell samt ring i dragkedjan etc tror är en sextiotalare. Lite olika baskrar och mössor för sommarbruk, frotteöverdelar i massor, har tydligen varit som toppar, dvs inga underdelar till men de ser ut som bikinis med skillnaden att knytbanden i frotte både i nacke och bakom ryggen var väldigt långa och breda. Baddräkter av lite olika slag, och även lite bikinis etc åkte med.

Liksom två korsetter i orginalförpackning. En rulle smalare femtiotals julklappspapper med tomtar, SÃ…Ã…Ã… FINA!!, julklappslådor även de små och femtiotals hamnade definitivt på favorittoppen. Skall ta bild på dessa.

Det fanns en skyltdocka som han skulle fundera över vad han ville ha för den, så det blev inte affär idag, och det skulle passa fint, för min skyltdocka Ylva är ju eventuellt på väg härifrån (inte riktigt klart ännu men vi får se) och den här var lite mindre och absolut definitivt annorlunda jämfört med henne, en fyrtiotalsdocka. Svart med formgjutet hår. Likaså har han likadana string-aktiga hyllor som jag har tre sektioner, och han hade ett par sådana, ville han också avvakta lite med att avvyttra. Och lite smått och gott till, främst då butikstillbehör. Det fanns en hel del charmigt där som jag definitivt hoppas på framöver.

Barnkläder i massor. Ett par utsvängda jeans i storlek 91cl, hur söta som helst. Tyvärr letade jag mig förgäves efter vuxenjeans utan att hitta vuxenstorlekar.

En låda vintermössor till barn. Benvärmare i massor, handledsvärmare etc, och jag verkar inte få behålla några av dessa för dottern har lagt sig över lådan och vägrar flytta på sig.

Iövrigt gick jag på fyndtur bland lådor och överskåp och hyllor etc, och jag skrattade gott, för vad hittade jag uppe på en hylla om inte en pojkskyltdocka även den med formgjutet hår. -Va? Sa mannen. "Har jag en sån?", tyvärr kraschad näsa och mannen verkade glad att återse den så den frågade jag inte ens om. Hittade även några lådor med gamla dockdelar en del av riktigt riktigt gamla dockor, som han verkade glad att återse. En hel del bystvarianter från alla decenniers gång, tyvärr ganska illa tilltygade och då säger mitt förnuft att jag egentligen inte behöver fler. Fast att de var fina...

Framförallt fick jag med mig några packmeter med gamla hemmets veckotidning. Han hade vartenda nummer från slutet på fyrtiotalet fram till nu, men han uppskattade att jag fick med mig ungefär en tjugo trettio årgångar. Här skall det letas klippdockor kan jag ju säga...

Jag kan ju säga att jag åkte hemifrån i en vit tunika. Nu sitter jag här med en flammig grå likaledes. Men har haft ack så roligt under tiden.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Idag...
« Svar #5 skrivet: mån 26 maj 2008 18:53:59 »
här kommer papprets mönster och lådornas mönster, pappret i grått, lådorna i guldaktigt.