Författare Ämne: ex på retrokonst  (läst 19397 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ex på retrokonst
« Svar #15 skrivet: sön 6 jan 2008 11:41:16 »
Ja, en orginalmålning av Roka hade ju varit rena rama drömmen förstås. Jag får nog nöja mig med tryck av hötorgskonst om jag skall hålla budgeten  :P men de är fina de med.

Egentligen letar jag nog efter en annan variant av den första för denna, (eller en likadan) samt en till hängde över min säng när jag var liten. Ibland har man märkliga skäl för att fastna för saker och ting... *suck*. 
« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 11:56:56 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ex på retrokonst
« Svar #16 skrivet: sön 6 jan 2008 11:42:59 »
Den sista kom in i huset först, då hade jag inte bott ihop med sambon såå himla länge. Och den "fick lov" att hamna på väggen för att hon var lik Modesty Blase. När hon väl hängde där så var det fritt fram för de andra...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ex på retrokonst
« Svar #17 skrivet: sön 6 jan 2008 11:55:28 »
http://www.antikvarlden.se/index.aspx?article=2608

hm, den här länken såg betänkligt felaktig ut. testar om den funkar. Lite om historien kring zigenersketavlorna.

Ada byter ut den långa länken till direkt till artikeln, inte den långa som är "genom bildsökningsträff på google till artikel"
« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 12:35:18 av ada »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: ex på retrokonst
« Svar #18 skrivet: sön 6 jan 2008 14:50:15 »
Kan förresten nästan svära på att motiv tre är ett som mor köpte av en dörrknackare nån gång, ska vi gissa 68-70? Så jag har växt upp med en zigenerska på väggen. Fick en härom året som hamnade i pojkrum, följde med när han flyttade, hänger i hans mörka hall (och han gillar den skarpt säger han ;)), jag kom på att jag testat om mobilens kamera klarade av ta ett kort på tavlan, svaret är: inte riktigt, men jag bifogar bilden ändå mörk som den är, man får en hum om en av många poser motivet kunde ha i en dylik tavla
« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 15:05:04 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ex på retrokonst
« Svar #19 skrivet: sön 6 jan 2008 14:53:27 »
Kan förresten nästan svära på att motiv tre är ett som mor köpte av en dörrknackare nån gång, ska vi gissa 68-70? Så jag har växt upp med en zigenerska på väggen. Fick en härom året som hamnade i pojkrum, följde med när han flyttade, hänger i hans mörka hall (och han gillar den skarpt säger han ;)), jag kom på att jag testat om mobilens kamera klarade av ta ett kort på tavlan, svaret är: inte riktigt, men jag bifogar bilden ändå mörk som den är, man får en hum om en av många poser motivet kunde ha i en dylik tavla

Jag ser tyvärr bara en svart ruta, har du möjlighet att ta en ny?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: ex på retrokonst
« Svar #20 skrivet: sön 6 jan 2008 15:07:55 »

Jag ser tyvärr bara en svart ruta, har du möjlighet att ta en ny?

Jag förstår precis, med en annan skärm kan den försvinna helt, var lat och öppnade inte Photoshop, men nu ändrade jag intensitet och kontrast i bilden så den nog syns för de flesta och jag är paff att den kunde bli SÃ…Ã… bra, så mörk som den var
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: ex på retrokonst
« Svar #21 skrivet: ons 16 jan 2008 23:20:10 »
Här ett exempel på en tavla som är absolut retro för mig. Den får inte hänga uppe eftersom min man avskyr den och sanningen att säga är jag inte heller så där jätteförtjust men det är ändå något i den som tilltalar mig men jag vet inte riktigt vad det är. Någon som vet vem som döljer sig bakom namnteckningen?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)