Författare Ämne: 1950-60 tal Sängbredder-tekniska lösningar/köksinredning-tillverkare?  (läst 5110 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Hej!


Vi är sugna på att finna en sängsstomme "dubbelsäng" el dyligt från tiden 50/60-tal. Vi önskar utrymme båda 2  ::) så 180cm (90/90 madrasser) känns som den minsta bredden vi vill ha. Frågan lyder då, finns det "dekorativa" teakstommar/huvud-fotände stycken som har bredd att klara detta?

Vi har sökt och titta på några och de har varit för 2x80cm bredder på madrasserna eller smalare. Vad kan vi förvänta oss möjligt...!?


Huvud/fotdels system utan sidostycken har saknat fästdelarna i/för madrassen dito. De med sidostycken har saknat just dessa och att konstruera nya fästdetaljer i en möbel som behöver klara en del belastning vill jag undvika.



« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:51:01 av Nisse »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Madrass/sängbredd/konstruktionslösningar "Säng" på 50-60 talet?
« Svar #1 skrivet: ons 20 jan 2010 15:11:23 »
I den eminenta boken Möbelråd finns en hel del bilder på olika sänggavlar från tiden. Det kan nog bli knepigt att hitta en dubbelsäng från tiden med de rätta måtten. Generellt sett var sängarna betydligt smalare än dagens kingsize.
Ett alternativ kan kanske vara att köpa 2 enkelsängar och sätta ihop dem och använda en hel bäddmadrass till båda.
dylika går att beställa. Wegner designade ett antal snygga dubbel sängar, men de är bara 150 cm breda, men det funkar - tro mig! 

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Madrass/sängbredd/konstruktionslösningar "Säng" på 50-60 talet?
« Svar #2 skrivet: tor 21 jan 2010 08:10:12 »
Hej

Tack för ditt svar. Misstänkte att dagens/våra mått nuförtiden inte är lika som förr. Vi har ett par enkelsängs gavlar på G men har ej kunnat mäta dem ännu för att utröna vilken bredder de skulle kunna ta utan att det blir att se alltför tokigt ut samt hur att lösa ihopsättningen då det bara är just gavlar med fästen i dessa, utan resten utav ev. sidostycken/fästdetaljerna.

Vi får med säkerhet konstruera en del själva för att få till denna dröm  ;) att husera i en vacker teakkreation i sängkammaren.

Har du någon bild på eran eller katalogbild att dela med dej utav rörande den Wegnerska modellen månde?

« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:49:42 av Nisse »


Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:48:56 av Nisse »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Madrass/sängbredd/konstruktionslösningar "Säng" på 50-60 talet?
« Svar #5 skrivet: tor 21 jan 2010 11:45:20 »
Kalle Kanin är betydligt skickligare än mig på datorer...
Vår säng är på bild nr 4 fr. vänster ( Deconet bilden) Förbaskat tjusig om jag får säga det själv. Brukar gå att fynda till hyfsade priser i Danmark.
Gillar ditt kök, Nisse! Är det Ballingslöv månne?