Författare Ämne: Eames - LCW stol  (läst 10487 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Eames - LCW stol
« skrivet: tis 20 maj 2008 20:54:31 »
Jag tycker att denna stol är så himla fräck och har tyckt att det är synd att det inte får plats en sådan i vardagsrummet. Men idag kom jag att tänka på att det faktiskt skulle kunna gå att ha en sådan i hallen! En originalstol kostar väl fläsk så det får nog bli en nytillverkad, men finns det sådana som är identiska som originalet i formen och de som skiljer? När jag googlade såg jag en modell gjord i transparent plast (eeh...) som inte alls såg ut som originalet. En svart vill jag ha!



http://www.hlchalfant.com/library/furniture/chairs/01_cg_eames_lcw_front_01_480.jpg
« Senast ändrad: tis 2 dec 2008 12:15:30 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #1 skrivet: tis 20 maj 2008 20:59:38 »
Såg den och en i stålrör på Modernity
http://modernity.se/Furniture/default.aspx

Nytillverkade eller?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #2 skrivet: tis 20 maj 2008 21:26:38 »
Den är klädd med kohud ser jag. Jag tycker inte att den passar i denna klädsel - formerna kommer inte fram så bra då. Sedan finns den även med långa ben där ser jag, men jag vill ha med korta ben. Det blir lite fel propotioner med långa ben. Den i stålrör är ju en helt annan modell, och det finns en sådan på Retroworld här i Göteborg, men jag gillar LCW:n bättre.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #3 skrivet: tis 20 maj 2008 22:21:10 »
Aha, nu såg jag den med långa ben också. Stålrörsmodellen har ju precis samma stuk därför kallade jag den för "samma"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #4 skrivet: ons 21 maj 2008 05:41:20 »
Mycket vacker stol JJ, perfekt i sin formgivning och funktion. Vet inte om du suttit i en men jag kan meddela att den är skön också, nåja, fattas bara, en fulländad stol, tycker jag, ska vara skön att sitta i också. För osökt mina tankar till Bohlins Betong-Concrete....  den förtjänar en egen tråd. Håll ögonen på auktionshusen som också visar sina auktioner på nätet, vilket de flesta större husen gör numera. Ibland har man tur, det har jag faktiskt haft ett flertal gånger, dock inte på loppis.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #5 skrivet: ons 21 maj 2008 22:05:56 »
Jag har inte suttit i någon LCW, men däremot i en LCM som är modellen med metallben. För tydlighetens skull så betyder förkortningarna - LCW = "Lounge Chair Wood" och LCM blir "Lounge Chair Metal". Dessa designades redan 1945 av Charles Eames.

Jag har letat priser hos svenska försäljare och funnit att de varierar betydligt.
www.ptv.se tar från 9.250 kr och dessa är väl troligtvis från Vitra.
www.steelform.com/se tar 3.390 kr för sina.
www.24sevenliving.se är billigast utav de jag har tittat på - 1.695 kr.
Det finns fler som säljer dessa men jag har inte hunnit kolla mer. Frågan är hur mycket de skiljer i kvalitet?
« Senast ändrad: ons 21 maj 2008 22:09:59 av JJ »

Keyla72

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #6 skrivet: tor 22 maj 2008 15:16:41 »
Varför inte spara lite stålar och köpa original? Det är ju mycket bättre kvalitet (och fair) mot designern? Min dröm är ett Noguschibord, och visst det finns för 2 000 :- fejk. Problemet är att jag skulle se det där bordet varje dag och VETA att det är fejk, och det skulle störa mig enormt. ( Dessutom ser man iaf på Noguschibordet att det är helt fel ben på. )
En tanke bara... i all välmening :-)
"Quality never goes out of style"

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #7 skrivet: tor 22 maj 2008 20:17:06 »
Ursprungligen så gjordes de väl av Henry Miller och sedan fick Vitra ta över tillverkningen - exakt när vet jag inte men kanske runt 1960 (?). Dessa är 100% likadana som originalet eftersom de licenstillverkas. Frågan är om stolen som säljs av 24sevenliving har samma form? De kallar stolen för EW3 istället för LCW och bara det känns osäkert. En originalstol av Henry Miller i röd färg får man nog inte så billigt. Dessutom är mina pengar från de sålda samlingarna slut så nu blir det svårare att få ihop en bunt tusenlappar.

Keyla72

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #8 skrivet: fre 23 maj 2008 10:47:14 »
:-)  Jag vet, jag går varje dag in på olika auktionssajter för att kanske, kanske dyker det upp en Noguschi som ingen vill ha. Problemet med kopiorna är ju att det ofta är ganska små förändringar, annars skulle de bli stämda. På bordet är det benens form som skiljer. Inte mycket men man ser det.
"Quality never goes out of style"

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #9 skrivet: ons 2 jul 2008 12:20:43 »
Till min förvåning hittade jag en hemsida som säljer nytillverkade designmöbler som även har en butik i... Göteborg! Då slipper jag fraktavgift, så stolen blir några hundra billigare här. Tyvärr semesterstängt hela Juli och lång tid innan man får den efter beställning.

http://www.decoscope.se/

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Eames - LCW stol
« Svar #10 skrivet: ons 20 jan 2010 15:35:00 »
En liten rättelse: Lcw tillverkades på 40 talet av Evans och därefter av HERMAN Miller som tillverkar dem än idag.
Vitra har licensrättigheterna för Europa.
Att kalla en sk. Lcw för Ew3 istället beror snarare på att det är en billig kopia, ev. tillverkad i Kina.
Tyvärr finns det en uppsjö av kopior som säljs för en bråkdel av ett orginals pris. Ta en titt på Blocket och titta på ex. Eames
Lounge. Vitras kostar ca 70000kr, här kan du "fynda" en för en tiondel...