Författare Ämne: Genuina väggplattor från Sydafrika, ingen fråga utan en kort presentation  (läst 22992 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil

Tänkte vara lite Retro och visa min samling av Kalahari och Drostdy väggplattor i keramik. De är alla från slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.

Historien är att man satte upp några lokala studier i Sydafrika och producerade keramik för att konkurrera med import från England. Efter att ha gjort mer bruksbetonade föremål så började man också med mer dekorativt gods. Det här kan alltså ses som en form av original till den afrokonst som senare producerades av Europeiska tillverkare.

Det är lite festligt att Kalahari studio grundades av ryssen Aleksanders Klopcanovs and lettiskan Elma Vestman år 1948. Motiven är genuina motiv hämtade från ”Bushmen” och inga västerländska historier. Drostdy var en annan Sydafrikansk studio med samma inriktning.

Hoppas ni tycker om dessa vackra genuina väggplattor som är ett mycket fina konsthantverk. De dyker upp ibland på den Svenska marknaden men de flesta stannar numera i Sydafrika. Där de når rätt höga priser på auktioner.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Kalahari-2

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Kalahari3

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Kalahari4

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Drostdy1

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Drosdy2

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Tack för att du delar med dig av kunskap och bilder av väggplattorna! Jag visste inte att sådana fanns, men nu har jag lärt mig något nytt.
« Senast ändrad: tis 20 maj 2008 22:02:59 av JJ »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Gillar dom skarpt speciellt den sista av dom.

MVH Micke

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Mycket tilltalande!
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Ja Ada har gnällt på mig för att jag inte är tillräckligt retro så jag tänkte att jag skulle göra en liten insats här med denna typ av keramisk konst som jag inte tror är så känd i Sverige. Jag viftar lite på svansen helt enkelt.

Den platta som har absolut högst kvalité är Kalahari 1 som är helt enastående väl utförd. Tyvärr så tror jag inte att min samling kommer att växa då de blir mer och mer eftersökta. Såg att bland annat Drostdyplattor fanns på Nelson Mandelamuseet i New York.

Fast man får inte gråta för det utan hitta något annat intressant område som resten av världen ännu inte upptäckt. Jag har föresten redan ett sådant som jag håller på att bygga upp en stor samling runt. Har just navigera fram till rätt kvalitetsgräns så nu köper jag mycket. Det är ju tyvärr ofta så att man i början när man bygger upp samlingen inom ett område lägger sig på en för låg nivå för att sedan hamna på en relevant nivå när man sett hur stort det totala utbudet är och man har fixerat sin prisnivå.


änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Fantastiska konstverk  riktigt smaskigt ljuvligt underbara, men är fundersam att de sista med sin enkelhet mer känns orientaliska än afrikanska.
Naturligtvis är jag måhända fel ute, men som vanligt nyfiken på allt.
Tack  Reggis!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Mycket tilltalande, i synnerhet Kalahari. När du säger kostsamma, vad kan en Kalahari-platta kosta, i Sydafrika alltså?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nej Änglautanskor, för mig känns de väldigt Afrikanska men det finns naturligtvis den typen av förenklingar i Asiatisk konst också. Skulle snarare vilja koppla samman med grottmålningar från stenådern och liknande och motiven kommer ju från ”Bushmen” som i stort sett lever som på den tiden.

Fjoll, jag vet inte exakt vad de går för på auktioner men det rör sig i nuläget om någon eller några 1.000-lappar beroende på kvalité så priserna är inte på något sätt oöverkomliga men utbudet är begränsat. Såg några på Sothebys i Sydafrika som gick för motsvarande 5.000-6.000 kr.

Anledningen till att jag inte tror mig köpa fler är att jag har liksom avverkat detta område. Nu vill jag ge mig in på nästa område då sannolikheten för att hitta fler utan stora ansträngningar är låg. Jag brukar ha ett par områden jag koncentrerar mig på och sen byter jag till nästa. Tidigare områden har varit Persiska mattor, Art-Deco damer, väggmasker, korgar, Art-Deco lampor, blyade glasfönster, mongolska mattor, krukor i lergods med bestämda storlekar, fågelfiguriner (som fortfarande är högaktuellt) osv. Sen är jag ju alltid på jakt efter det jag gillar oberoende av vad det är för objekt. Fast just nu är det ett annat område som har fokus på då jag sett en positiv prisutveckling inom det området och det gäller att passa på.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Ã…terigen blev jag nyfiken , denna gången på Fågelfigurgi?
Ursäkta min eventuella felstavning, visst kan jag anta att det är ett föremål som värdefullt samt föreställer en fågel,säkerligen kan det vara så att jag inte tycker om denna konstart .
Men jag har faktiskt lärt mig något här på detta forumet. Att vara ödmjuk ,ta till vara på andras kunskap samt  att inte vara avundsjuk och missundsam, men måste erkänna att det är himla svårt  att vara glad över någon annans stora fynd eller lottovinst.
Det är därför jag aldrig ger bort lotter i present, tänk om jag har gett bort miljonlotten. ärligt talat ............hur många skulle vara glada innerst inne och inte tänkt tanken, varför behöll jag inte Lotten själv?
Bortse från  denna långa utläggning från mig, visa bilder  samt berätta sagan om fåglarna för oss alla.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Ärligt talat Änglautanskor så förstår jag inte vad du vill? Tyvärr så känner jag inte till den här sagan om ”Fågelfigurgi” som du vill höra. Goglade på ”Fågelfigurgi” också men tyvärr utan resultat.

När det gäller dina öppenhjärtiga ”erkännanden” runt avundsamhet och dina problem med att ge bort en lott som present kan jag bara säga, det beror säkert på både vilken person man är och ens egna ekonomiska förutsättningar hur man reagerar om presenten ger en större vinst. Jag har inga problem med att ge bort lotter även om jag i grund och botten inte är speciellt förtjust i just lotter. När jag spelar så gör jag det på den finansiella marknaden.