Nej Änglautanskor, för mig känns de väldigt Afrikanska men det finns naturligtvis den typen av förenklingar i Asiatisk konst också. Skulle snarare vilja koppla samman med grottmålningar från stenådern och liknande och motiven kommer ju från â€Bushmen†som i stort sett lever som på den tiden.
Fjoll, jag vet inte exakt vad de går för på auktioner men det rör sig i nuläget om någon eller några 1.000-lappar beroende på kvalité så priserna är inte på något sätt oöverkomliga men utbudet är begränsat. Såg några på Sothebys i Sydafrika som gick för motsvarande 5.000-6.000 kr.
Anledningen till att jag inte tror mig köpa fler är att jag har liksom avverkat detta område. Nu vill jag ge mig in på nästa område då sannolikheten för att hitta fler utan stora ansträngningar är låg. Jag brukar ha ett par områden jag koncentrerar mig på och sen byter jag till nästa. Tidigare områden har varit Persiska mattor, Art-Deco damer, väggmasker, korgar, Art-Deco lampor, blyade glasfönster, mongolska mattor, krukor i lergods med bestämda storlekar, fågelfiguriner (som fortfarande är högaktuellt) osv. Sen är jag ju alltid på jakt efter det jag gillar oberoende av vad det är för objekt. Fast just nu är det ett annat område som har fokus på då jag sett en positiv prisutveckling inom det området och det gäller att passa på.