Författare Ämne: Iittala Arkipelago?  (läst 6276 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Iittala Arkipelago?
« skrivet: ons 21 maj 2008 20:17:12 »
Dessa två såldes tillsammans. Till höger en liten vändbar Arkipelago ljusstake. Men frågan är om prydnadsföremålet till vänster har nåt med Iittala att göra?


th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Iittala Arkipelago?
« Svar #1 skrivet: ons 21 maj 2008 20:56:32 »
Upptäckte att dessa inte presenterats ännu, så tar tillfället i akt och visar Arkipelago-serien lite närmare. :)

Design av Timo Sarpaneva, 1978.

Serien omfattar huvudsakligen olika slags ljusstakar (fyrkantiga, runda, trekantiga mm.) varav vissa fortfarande tillverkas. Men på 1980- samt 1990-talet gjordes åtminstone också champagneglas samt bägare i flera olika storlekar.

Här är några av de vanligaste delarna...


Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Iittala Arkipelago?
« Svar #2 skrivet: ons 21 maj 2008 22:12:50 »
Jag har inte sett nåndera av ljusstakarna.
Arkipelago borde väl inte ha en sån där vit rund grej på sig som i den vänstra ljusstaken.
Den högra igen skiljer sig helt från de andra Arkipelagos öppningar dvs övre del.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Iittala Arkipelago?
« Svar #3 skrivet: ons 21 maj 2008 23:51:31 »
Arkipelago borde väl inte ha en sån där vit rund grej på sig som i den vänstra ljusstaken.
Den högra igen skiljer sig helt från de andra Arkipelagos öppningar dvs övre del.

... nej, det är vad som är så märkligt med den också (dvs. den runda bollen mitt i objektet). Men den är producerad med samma metod som Arkipelago-glaset.

Angående den högra, så om du svänger på den är den helt som vilken Arkipelago som helst. Jag har heller inte sett precis denna modell tidigare. En lite liknande finns hos Lasikammari: http://www.lasikammari.fi/art/art_TS_1010039.html ... men den på min bild är en aning "avig" i förhållande till den de har ;)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Iittala Arkipelago?
« Svar #4 skrivet: tor 11 sep 2008 16:26:33 »
Jag tycker detta med Sarpanevas Arkipelago serie är en veritabel djungel..har två hemma en i fom av ett klot samt en pelare..vet någon var man kunde få se bilder på en komplett  serie eller åtminstone mått på de som tillverkats..vill gärna samla på dem då jag har en tonåring som gillar dem..o sånt ska ju uppmuntras*L*

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Iittala Arkipelago?
« Svar #5 skrivet: fre 26 sep 2008 08:28:31 »
Nu har jag kikat i Designlasin Hintakirja..o blev inte klokare..om det stämmer vad som står där så finns det mycket ulvar i fårakläder på marknaden när det gäller Arkipelago..har sett en massa konstiga  som inte finns nämnda..