Författare Ämne: Vad har jag diskat?  (läst 10242 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Vad har jag diskat?
« skrivet: tor 22 maj 2008 16:48:38 »
Nu är flytten i full gång! Så jag förevigar det jag just diskat, nu handlar det om ni hängt med vad som sagt som respektive objekt, och det kanske finns nån bubblare vi inte pratat om?

Så vad är det jag har diskat?
« Senast ändrad: tor 22 maj 2008 17:15:58 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #1 skrivet: tor 22 maj 2008 20:19:28 »
Tillåter mig att ställa t¨å frågor  :D

Är tekannan på första bilden från Arabia? Beklagar om jag missat tidigare diskussion kring denna...  :-\

Och den gulaktiga vasen på nedersta bilden? Har den inte lite "Tuulikki"-aktig form (Riihimäki/Aladin)?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #2 skrivet: tor 22 maj 2008 20:54:33 »
Det är bland annat tekannan som är bubblare här :) Det är en Arabia ja, tror modellen hette O? Detta är den lilla som ska placeras på en stor. Mormor hade ett sånt set och jag tjatade hål i huvudet på henne att jag skulle få den lilla när jag var liten, sen när jag senare frågade efter den stora, var den borta, kraschad eller bortskänkt det får jag aldrig veta.


Vasen har varit uppe här http://www.retroforum.se/index.php/topic,273.0.html


Då tyckte Moses att den liknade Hyrrä av Tynell, ska googla på tuulikki nu


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #3 skrivet: tor 22 maj 2008 21:06:42 »
... tekannan kanske inte direkt är så retro heller, liksom Arabia-servisen brevid den :)

Här är en vas i samma anda som jag utgått från att är Tamara Aladin:


th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #4 skrivet: tor 22 maj 2008 21:13:32 »
Här har du för övrigt ett antal Tuulikki-bilder:
http://glassart.5u.com/kuvia.html

... och en vas till i lite samma anda som din. Färgen på bilden ljuger ganska starkt, den är mycket ljusare i verkligheten.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #5 skrivet: tor 22 maj 2008 21:16:32 »
Nu börjar det likna nåt, den sista bilden har samma känsla tycker jag nog
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #6 skrivet: tor 22 maj 2008 21:28:33 »
Min kandidat nr. 2 är dock gjord av rätt tjockt glas till skillnad från din vas (och mycket av Riihimäkis produktion), så jag har alltid varit en aning osäker på dess ursprung.

För din vas skulle jag dock fortfarande säga att det är en Tamara Aladin :)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #7 skrivet: lör 24 maj 2008 12:02:16 »
Hmm...Hur är det med den där kristallkronan,den som är hälften så gammal som du själv?
Prismorna där måste väl också diskas?
Ã… sen undrar jag om nån vet var den där gröna vasen som "Bettan"INTE ägde blev av?
Den borde vara diskkvalificerad vid det här laget.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #8 skrivet: sön 25 maj 2008 09:09:09 »
Hmm...Hur är det med den där kristallkronan,den som är hälften så gammal som du själv?
Prismorna där måste väl också diskas?
Ã… sen undrar jag om nån vet var den där gröna vasen som "Bettan"INTE ägde blev av?
Den borde vara diskkvalificerad vid det här laget.

:( *trumpen* nu var du elak, kristallkronan är dubbelt så gammal, det är mina pojkvänner som brukar vara hälften så gamla  ;D

(den fick skaka av sig värsta dammet när jag bar den bara, får ta prismorna senare)

Vad pratar du om för Bettan och grön vas, mina var inte i disken för de var nyligen använda till en krya-på-dig-bukett från PES (jag bytte vas när jag snittade om blommorna)




Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #9 skrivet: fre 30 maj 2008 20:58:44 »
Förlåt.Det var nu inte alls min avsikt att vara tarvlig.Har ett förfärligt brytningsfel och förväxlar upp och ned,ut och in samt orsak och verkan titt som tätt.
Ville egentligen bara kolla om du fortsatt stod ut med din krona.Min hamnade i badrums-
taket av känt skäl och där gör den sig allra bäst.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #10 skrivet: fre 30 maj 2008 23:36:49 »
Det återstår att se vad det blir av kronan, var den passar i bostaden, för jag har idag köpt en modulsoffhistoria från 70 senast, för det sägs att den blev väldigt populär när Jimi Hendrix blev intervjuad i den (han dog som bekant 18 sept 1970) Det är en spräcklig sak i brunt, rostbrunt, beige osv :)

Hade sett ut den i antikbod, och hittade den den nu på blocket till salu av den som fick tummen ur och köpte den där - till skillnad från mej - men nu är den min :)

Foto tillagt, kanske inte höjden av smakfullhet, men det är defintivt retro :)
« Senast ändrad: lör 31 maj 2008 09:39:56 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #11 skrivet: mån 2 jun 2008 15:20:39 »
Jag är bara lite nyfiken, gillar du verkligen den där soffan Ada, den är ju hemsk? Att någon skulle tycka att den är höjden av smakfullhet är nog riskfritt. Jag vet att jag sett dylika soffor av fyrkantiga klunsar ofta försedda med en hörnbit så att de utgör en gigantisk rumskrävande möbel.

Jag köpte precis en ny soffa och den har inte ens armstöd för jag vill inte att dessa skulle ta plats och skymma. Såg senare att just det här att soffor inte skall ha armstöd är det senaste så man är modern helt enkelt. De jag slängde ut var klassiska italienska möbler som jag tyckte tog för mycket sikt.

Skulle aldrig komma på tanken att släpa hem sådana här klunsar till mitt hem.
« Senast ändrad: mån 2 jun 2008 15:35:10 av Reggis »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #12 skrivet: mån 2 jun 2008 18:15:06 »
Jag skulle väl inte köpa soffmodulerna om jag inte gillade dem? Det är tre hörn och tre mellanmoduler så jag kan få till alla möjliga spännande formationer :) Denna soffa kräver en del av sin omgivning, det får bli en enfärgad matta i cappuchino-färg eller liknande, kan se hypermodern ut, hos äldsta sonen finns också en bautalampa i brunt, som vi tog ner när han hängde upp sin boxsäck (som hängt i mitt sovrum) vad tror du, visst blir det fint med en stor lampa i brunlackerad plåt till detta? :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #13 skrivet: mån 2 jun 2008 19:23:24 »
Du driver med mig Ada. Brunlackerad plåt, nej det är bara för mycket.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #14 skrivet: mån 2 jun 2008 20:06:52 »
Jag skulle väl inte köpa soffmodulerna om jag inte gillade dem? Det är tre hörn och tre mellanmoduler så jag kan få till alla möjliga spännande formationer :) Denna soffa kräver en del av sin omgivning, det får bli en enfärgad matta i cappuchino-färg eller liknande, kan se hypermodern ut, hos äldsta sonen finns också en bautalampa i brunt, som vi tog ner när han hängde upp sin boxsäck (som hängt i mitt sovrum) vad tror du, visst blir det fint med en stor lampa i brunlackerad plåt till detta? :)
Hej..har du nån bild på den bruna lampan...jag har en i brunlackad plåt och även en i vitt från atelje Lyktan, det är ju inte bumling...men borde ju kallas för det för den är jättestor. Har varit ute och kollat efter den här modellen som jag har men inte hittat den någonstans.

Nu var jag ut på tradera...den heter knubbling, så det ordnade sej  :)
« Senast ändrad: mån 2 jun 2008 21:18:04 av Sussieh »