Författare Ämne: Pala, Helena Tynell  (läst 6716 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Pala, Helena Tynell
« skrivet: lör 24 maj 2008 19:06:57 »
Hur ser man om det är en "äkta" Pala?
Det måste ju ha gjorts massvis med kopior på den vasen, tycker att de dyker upp på var och varannan loppis.
De riktiga ligger ju i prisklassen 20-40 € så här finns möjlighet att göra "fynd"

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pala, Helena Tynell
« Svar #1 skrivet: sön 25 maj 2008 09:20:39 »
Det gäller väl att ha uppgift på giltiga storlekar och färger (vi kan väl ta fram det här på Retro hinner inte själv just nu bara, jag håller på med flytten, någon som känner sig manad?)

De i klarglas är alltid "värda" mindre, så man inte tror man gjort ett fynd när man hittar en billigt på loppis vill jag lägga till som reservation, samlarna är intresserade av de olika färgerna såklart
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Pala, Helena Tynell
« Svar #2 skrivet: sön 25 maj 2008 21:27:14 »
Pala-vasen gjordes i tre storlekar: ca 7 cm (pala1.jpg), ca 12 cm (pala2.jpg) och ca 14 cm (pala3.jpg). Den har gjorts i ett stort antal färger (troligen mellan 15-20 färger om alla nyanser räknas med).

Pala var den mest sålda vasen i Tynells "Pirtti"-serie och har tydligen exporterats i mycket stora mängder eftersom man träffar den på så gott som varje loppmarknad. Några kopior har jag inte hört om eller träffat på, men ett tips är att köp endast vaser som fortfarande har Riihimäkis eller Finncristals klistermärke kvar. :)

 

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Pala, Helena Tynell
« Svar #3 skrivet: sön 25 maj 2008 22:01:14 »
Tynells Pala är nog gjord i fler storlekar.
7cm,10,5cm,13cm,17cm och 23cm.
Är bildens Pala värkligen rödlila?
Den färgen har jag nog inte sett förrut.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Pala, Helena Tynell
« Svar #4 skrivet: mån 26 maj 2008 18:47:51 »
Tynells Pala är nog gjord i fler storlekar.
7cm,10,5cm,13cm,17cm och 23cm.
Är bildens Pala värkligen rödlila?
Den färgen har jag nog inte sett förrut.

Just det - glömde helt bort att det ju också finns en "mega-Pala" ;)
17 cm var jag däremot inte klar över att det finns. Eller är det den som ser ut som två Pala-vaser ovanpå varandra?

Färgen på de tre som finns på bilderna är nog rätt mörklila utan något rött i sig... men det tycks finnas ett mycket stort antal nyanser av färgerna.