Författare Ämne: String-gavlar  (läst 11744 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
String-gavlar
« skrivet: tis 27 maj 2008 19:24:35 »
För en tid sedan köpte jag en string-hylla, den lilla med tre hyllplan. Den ser ut som ett hopplock, en hylla verkar vara teaklaminat, de två andra palisander (?). Det är som det är med den saken, men humånga olika finns det? Gavlarna är de klassiska, blå i färgen. Hur många färger finns det?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #1 skrivet: tis 27 maj 2008 21:06:20 »
Blå gavlar är nog inte original. Vit och svart skall det finnas, och tvåpunktsmodellen är ljusgrå.

Original hyllplan finns: teak, palisander/jakaranda, furu, ek och gråmålad (ev. fler färger på de målade). De som är original har alltså ledade fästen på ena sidan och fasta på den andra sidan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #2 skrivet: tis 27 maj 2008 22:26:47 »
Nu blir du nog förundrad att jag svarar här på stringhyllor. Jag tycker de är skitfula och är totalt ointresserad av dessa missfoster från från retrotiden. Men jag måste ändå korrigera dig JJ.  Hörnhyllorna har ledade fästen på båda sidor. Det finns även andra specialer som även de har ledade på bägge sidor som t ex supersmala sådana.

Det finns även grå gavlar till smala hyllor också men blå har aldrig funnits. De kan inte vara original.
« Senast ändrad: tis 27 maj 2008 22:28:35 av Reggis »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #3 skrivet: tis 27 maj 2008 22:37:26 »
Ja det var oväntat!

De små skåpen och vitrinskåpen har ledade fästen på båda sidorna, men hyllplanen bara på den ena sidan. Hörnhyllor är jag väldigt tveksam till att det skall finnas original! Är du säker på att du inte har sett ett äkta missfoster här?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #4 skrivet: ons 28 maj 2008 10:38:27 »
Här kommer bilder. Ledningen (eller heter det ledandet?) syns bra på bilden med stämpeln/loggan (äsch, vad det är svårt med orden idag... :)). Gavlarna är som sagt blå. Jag tycker de i övrigt liknar String-gavlar. Vem mera kan ha gjort liknande?

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #5 skrivet: ons 28 maj 2008 12:08:52 »
ser gavlarna målade ut? har de flagat nånstans så man ser grundfärg eller är det plastöverdraget som är blått i sig? Jag har aldrig hört talas om blå gavlar men det kanske har funnits i original?

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #6 skrivet: ons 28 maj 2008 12:27:56 »
Ett långskott kanske, men säg att någon som jobbar på en firma som plastbehandlar liknande produkter, tar med sig ett par gavlar och doppar i blå plast för att det ska passa bättre i dennes möblemang. Det fanns för några år sedan även något som kallades Plasticoat, eller något liknande, avsett för att doppa verktyg i, dels för att få  en märkning och dels en bättre yta på handtagen. 
« Senast ändrad: ons 28 maj 2008 17:11:51 av brodertuck »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #7 skrivet: ons 28 maj 2008 12:56:16 »
nån kan ha tagit av skadad plastning och spraymålat också

eller det kan ha funnits blåa gavlar på prov vem vet

jag skulle önska Moses att du skrapade med kniv baktill där skruvarna ska sitta och talade om ifall det är metall eller plastning i annan färg under

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #8 skrivet: ons 28 maj 2008 14:49:09 »
Nu har jag skrapat och det är blått rätt igenom, bara metall under.....för mig har det ingen betydelse om gavlarna är i original eller inte, jag är bara så nyfiken av mig, att jag skulle vilja veta om de faktiskt gjordes i blått, eller.... ???

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #9 skrivet: ons 28 maj 2008 16:18:59 »
Då låter det som att nån målat själv. För jag har inte hört talas om original-string utan plastöverdrag. Förutom lyx-stringmodellen förstås, den med kvadratiska rör i gavlarna.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #10 skrivet: ons 28 maj 2008 17:04:30 »
Jag uttryckte mig nog oklart; gavlarna är överdragna med blå plast.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #11 skrivet: ons 28 maj 2008 19:22:21 »
jaa, det vore ju verkligen intressant att veta om det tillverkats som "säsongsfärg" eller så

alternativt är det som broder tuck säger
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #12 skrivet: ons 28 maj 2008 21:32:37 »
Det finns kopior på stringhyllan där gavlarna ser precis likadana ut som originalen, och kanske fanns det någon som gjorde blåa gavlar bland dessa. Senare har någon kombinerat sådana gavlar med original hyllplan.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #13 skrivet: tor 29 maj 2008 18:36:49 »
Stringavlar fanns att få blå från stringdesign som nya så det är ett par väldigt ovanliga gavlar du har,synd att du skrapat sönder dom =(

MVH Micke

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: String-gavlar
« Svar #14 skrivet: tor 29 maj 2008 19:31:39 »
Varifrån har du den uppgiften?
Skrapat sönder, tjaa, 1x2 mm bakom ett skruvfäste =) .
Har du någon uppfattning om vilka hyllor man brukade ha tillsammans med de blå gavlarna?