Glas > Övrigt och okänt ursprung

Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem

<< < (2/3) > >>

Reseda:
Att ta bort oönskad kalkbeläggning med finns ett oslagbart bra medel, som köpes i vanlig livsmedelsbutik. Cillit Bang med orange "kork". Bara att spraya på och skölja av. Kostar häromkring ca 38:-/flaskan och är drygt.Vid behov kan man förstås också använda trasa, svamp diskborste efter hur ömtåligt/hårt nerkalkat föremålet är.

Funkar kanonbra i badrummet, köket och andra "våta utrymmen".

Tarzanzon:
 ::)
Hej! Har talat med en Stor Samlare av allt glas men naturligtvis i 1:a hand Konstglas.
Han menar att Sand är X "ABSOLUT FÖRKASTLIGT".

Däremot salt och isbitar kan vara bra.
Det senaste Ni nämner låter intressant.

Jag undrar dock angående *Glas sjuka* om någon vet hur glas konservatorer gör?
Har av samme man fått tipset att Glasbruken KAN rätta till!
Men det kostar säkert skjortan.

HAr en vas Vicke Lindstrand som INTE är värd att skicka iväg för höga kostnader.

Har en Gubbe (ett tidningsklipp ca 10 år gammalt) då jag sparar på mycket  :P och skall försöka ta upp jakten på kunskap.
Lovar om jag får bra tips att skriva det här.

Men om någon av er andra vet så skriv snälla!

Tarzanzon......... ::)

ada:
Startade tråd om glassjuka

Men rent allmänt funderar jag på hur det skulle funka att gnida in/stryka matolja på en vitflammig glasyta, nån som provat?

Sen kan man ju faktiskt använda en flammig sak, ha blommor och därmed vatten i den, då syns inte det vita, en karaff kan fyllas med whisky osv. (Jag sålde mina Isi, och hade dåligt samvete och ursäktade mej för den som köpte flaskan, för jag hade inte fått bort all beläggning, han sa att det var OK för att det ändå skulle stå dryck i den)

kas:
 Är man säker på att det är kalkavlagringar? Då brukar jag använda 30% tig saltsyra utspädd med vatten (Mycket utspädd) så är det bara att ta en fika, om 5 min. är det bara att spola av ordentligt :o

Reseda:
Vit beläggning som man inte får bort, kan man "trolla bort" med sköljmedel för diskmaskin. Häll i en liten skvätt och rulla runt den. Häll ur överflödet. Funkar tills det blir dammigt eller till nästa diskning.

För puts av kristallkronor, tar jag några droppar "spolglans" i skäljvattnet. Det tar bort den retfulla droppen som annars stannar kvar i botten av prismorna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion