Författare Ämne: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem  (läst 74322 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« skrivet: fre 31 aug 2007 17:43:20 »
Ett stort problem kan vara vita beläggningar, som beror på att det bíldas kalkavlagringar när vatten avdunstar i vaser, det kan vara ett helsicke

Nedan en vas för 5 kr som togs hem för att experimentera, provade

ha i ättiksprit över en natt,

hämtade sand i sandlådan på gården, lät det snurra i vasen,

hade kaustiksoda och vatten i över en natt,

Fotoblixten ljuger en del, den blev aldrig riktigt så bra, bäst resultat blir det där man kommer åt att gnugga, flaskborste, jag har också använt en trasig cykeleker omlindad med textiltejp i änden, ibland omvirad med svinto, funkar på det mesta men inte denna vasen 

Det finns tips att använda maskindiskmedel, eller ett dundermedel från Lidl jag inte kommer ihåg namnet på.

Glassjuka är en annan fråga...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #1 skrivet: lör 8 sep 2007 14:23:25 »
Ã…hå, bra tips, det måste jag testa på några av glaspryttlarna här hemma! :) Själv brukar jag försöka köra med löjliga mängder fönsterputs och en gammal tandborste, men det funkar sådär....

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #2 skrivet: lör 8 sep 2007 16:41:49 »
Om man inte har sand så funkar grovt salt också bra! Provade även ris (okokt såklart) men saltet funkade bättre. Dessutom kan man testa med Kalkosan (för avkalkning) och låta stå över en natt.

melker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #3 skrivet: sön 9 sep 2007 00:36:05 »
Känns som salt repar "mindre" än sand. sand om glas är väl lika mycket kompisar som vatten och trä.?
//Melker Bäckman

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #4 skrivet: sön 9 sep 2007 14:27:06 »
Känns som salt repar "mindre" än sand. sand om glas är väl lika mycket kompisar som vatten och trä.?

Nja, sanden skaver ju inte så hårt mot sidorna då trycket bara är dess egen tyngd när man snurrar runt den i flaskan eller vasen eller vad det är, men med tiden borde det ju märkas. Detta är i alla fall ett väl beprövat husmorstips, som använts vid rengöring av saftflaskor mm förr i tiden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #5 skrivet: tis 11 sep 2007 11:05:00 »
Att ta bort oönskad kalkbeläggning med finns ett oslagbart bra medel, som köpes i vanlig livsmedelsbutik. Cillit Bang med orange "kork". Bara att spraya på och skölja av. Kostar häromkring ca 38:-/flaskan och är drygt.Vid behov kan man förstås också använda trasa, svamp diskborste efter hur ömtåligt/hårt nerkalkat föremålet är.

Funkar kanonbra i badrummet, köket och andra "våta utrymmen".


Tarzanzon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #6 skrivet: ons 12 sep 2007 09:21:29 »
 ::)
Hej! Har talat med en Stor Samlare av allt glas men naturligtvis i 1:a hand Konstglas.
Han menar att Sand är X "ABSOLUT FÖRKASTLIGT".

Däremot salt och isbitar kan vara bra.
Det senaste Ni nämner låter intressant.

Jag undrar dock angående *Glas sjuka* om någon vet hur glas konservatorer gör?
Har av samme man fått tipset att Glasbruken KAN rätta till!
Men det kostar säkert skjortan.

HAr en vas Vicke Lindstrand som INTE är värd att skicka iväg för höga kostnader.

Har en Gubbe (ett tidningsklipp ca 10 år gammalt) då jag sparar på mycket  :P och skall försöka ta upp jakten på kunskap.
Lovar om jag får bra tips att skriva det här.

Men om någon av er andra vet så skriv snälla!

Tarzanzon......... ::)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #7 skrivet: ons 12 sep 2007 10:10:15 »
Startade tråd om glassjuka

Men rent allmänt funderar jag på hur det skulle funka att gnida in/stryka matolja på en vitflammig glasyta, nån som provat?

Sen kan man ju faktiskt använda en flammig sak, ha blommor och därmed vatten i den, då syns inte det vita, en karaff kan fyllas med whisky osv. (Jag sålde mina Isi, och hade dåligt samvete och ursäktade mej för den som köpte flaskan, för jag hade inte fått bort all beläggning, han sa att det var OK för att det ändå skulle stå dryck i den)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #8 skrivet: ons 12 sep 2007 15:07:02 »
 Är man säker på att det är kalkavlagringar? Då brukar jag använda 30% tig saltsyra utspädd med vatten (Mycket utspädd) så är det bara att ta en fika, om 5 min. är det bara att spola av ordentligt :o

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #9 skrivet: tor 13 sep 2007 01:55:40 »
Vit beläggning som man inte får bort, kan man "trolla bort" med sköljmedel för diskmaskin. Häll i en liten skvätt och rulla runt den. Häll ur överflödet. Funkar tills det blir dammigt eller till nästa diskning.

För puts av kristallkronor, tar jag några droppar "spolglans" i skäljvattnet. Det tar bort den retfulla droppen som annars stannar kvar i botten av prismorna.

kas

  • Gäst
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #10 skrivet: ons 19 sep 2007 10:39:03 »
Ursäkta att jag inte tänkte på att många inte vet vad saltsyra är...Den är starkt frätande i outspädd form, även om man "drygar" ut den med vatten, men med vanliga plasthanskar och lite finess så är den "suverent" bra!! När den jobbar (kokar) bör man inte andas in gaserna som uppstår! 8)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #11 skrivet: fre 21 sep 2007 23:09:43 »
Ursäkta att jag inte tänkte på att många inte vet vad saltsyra är...

Jag hör till dom som inte vet vad det är. Tack för råden vid hanteringen. Vårt vatten, en djupborrad brunn rätt ner i urberget, medförde ett vatten som är mycket kalkrikt. Var köper man saltsyra?

kas

  • Gäst
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #12 skrivet: lör 22 sep 2007 00:21:18 »
 Jag visste det!! Den finns köpa på välsorterad järn/färghandel...Var försiktig med att andas in eller få på kläder eller hud... Vatten direkt om det händer, den är så stark att den missfärgar rostfritt i slasken.mvh :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vita beläggningar i glas -hur man blir av med dem
« Svar #13 skrivet: tis 22 jan 2008 00:27:07 »
ang kalkavlagringar ställde jag en kanna med kalkavlagringar och rostfläckar i botten i en ättiksspritslösning (vatten) och det fick stå ett par dygn. Var så fint så. Har endast knappnålsstora rostfläckar kvar, som var som ärtor från början. Den får ett par dagar i ättikssprit till så räknar jag med att det ger sig också. Kalkavlagringarna försvann utan problem.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se