Författare Ämne: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen  (läst 3813 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« skrivet: tor 29 nov 2007 20:07:49 »
En efter en försvinner de. Någon ny dyker upp alltför sällan. "Antiqua" som låg mitt emot Antikhallarna stängde för några veckor sedan, likaså "Second hand börsen" vid Brunnsgatan. Vid årsskiftet försvinner både "Birgittas hvarjehanda" i Haga och "Collectum" i Antikhallarna - där finns redan nu 5-6 tomma bås. Är det likadant på andra orter?

Holmens marknad kommer förresten att flytta ca 1,5 mil utanför stan i början av nästa år, och det blir betydligt svårare för de som inte har bil att ta sig dit.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« Svar #1 skrivet: tor 29 nov 2007 21:07:00 »
Både och det är för dyrt att ligga i centrum på större städer. Däremot etableras det nya Second-hand utanför centrum och Bakluckorna växer till antal. Tyvärr så är Bakisar rätt sommarorienterat. Men de så kallade Antikaffärerna slår igen. 

Är inte speciellt överraskad då jag redan för flera år sen spådde antikhandlarnas kräftgång. De gör ju ingenting för sina kunder och det mesta har de köpt på loppis. Vi kan gå på loppis själva och behöver inte handlarna som fördyrande mellanhand. Deras affärer är dessutom förbaskat tråkiga där de sitter och latar sig på en stol.

Fast det som gör handlarna ointressanta är att när de får in bättre grejer vad gör gnidarna då? Jo de lämnar in på auktion. Varför skall jag gå och titta på sämre grejer hos gnidna handlare. Jag säger bara de ber om det.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« Svar #2 skrivet: tor 29 nov 2007 21:22:45 »
JJ, är det Göteborg du pratar om?
I Malmö verkar det gå bra för antikaffärerna. Jag har inte bott här så länge, men det har öppnats minst en ny retroinriktad antikaffär här sen jag flyttade hit, och ingen har stängt igan vad jag märkt.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« Svar #3 skrivet: tor 29 nov 2007 22:09:21 »
Men hallå, vart ska Holmens marknad ta vägen?

Annat än Kvibergsmarknad , som  vi alla har läst sett och tidigare förstått, att där finns mest bara tjuvar och pack!!
Men observera , jag har inte sagt alla!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« Svar #4 skrivet: tor 29 nov 2007 22:23:13 »
I Stocken är det loppis och Second hand som gäller. Antikhandeln är sval på grund av att de missköter sina kunder. Förut gick jag alltid runt och tittade. Sen blev det bara skräp hos handlarna. Undrade varför. Då hörde jag en handlare som sa, nej den där lämnar vi in på auktion. Frågade varför den inte såldes i butiken. Fick svaret, jag har chansen att få mer på auktion.

Vad skall jag gå dit och titta för, det är så man blir av med alla kunder. Dessutom all denna bredvidförsäljning innan godset kommer till butik. Där alla handlare och kompisar först går igenom godset de fått tag på i ett dödsbo. Skall inte klaga då jag själv ibland ägnar mig åt att utnyttja den typen av förtur. Men det gör att affärernas utbud blir rätt tunt.

Nej leve loppisarna. Där är det både bättre, billigare och roligare att handla.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Antik- och kuriosaaffärer stänger igen
« Svar #5 skrivet: fre 30 nov 2007 12:19:42 »
JJ, är det Göteborg du pratar om?

Det är Göteborg - glömde skriva det.

Holmens marknad skall flytta till ett industriområde som ligger i stort sett under Angeredsbron.
Februari har jag hört att det blir av.
Orsaken är först och främst att det är dåligt med parkeringsplatser där det ligger nu, och säkert billigare hyra också.