Författare Ämne: bästa nya småbilen?  (läst 28087 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #15 skrivet: mån 24 sep 2007 00:12:42 »
 ;)

men jag hittade lite garantier på mitsubishis sida http://www.mitsubishimotors.se/sa/node.asp?node=227

vi kan diskutera fråga i alla fall, men låt den eventuella köparen titta i morgon först -och köpa om den vill det

jag är nog mest tänd på 5 års nybilsgaranti osv


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #16 skrivet: mån 24 sep 2007 16:40:54 »
Suzuki Ada. Är jättenöjd med den jag har sedan år 2000. Aldrig ett fel! Hyfsat pigg. Går att fälla baksätena var för sig. 5-växlad och drar 0,4 liter vid landsvägskörning. Något lite mer i stan. Köper ny av samma märke då denna blir utsliten. 

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #17 skrivet: mån 24 sep 2007 19:02:03 »
Suzuki är nog bland det sämsta som finns på svenska vägar om man ser till krocksäkerhet. De kanske har ryckt upp sej de senaste åren, men jag minns när Suzuki Baleno kom till Sverige, då var det knappt att den överhuvudtaget gick igenom testerna.
Jag skulle kolla euro NCAP testerna MYCKET noga.
Andra tips inför köp är att kolla bilprovningens sammanställda resultat "Bilens svaga punkter" och snoka lite i vad bärgningsfirmorna hämtar utefter vägarna. Hade en bra länk till en tysk sida med just den informationen men den har tyvärr förkommit i hanteringen.
Andrahandsvärde är väl inte heller att förakta. Säj att den lite dyrare bilen kostar 20-30' mer, men det är till stor del pengar som du lånar ut till dej själv, men visst, de pengarna ska fram också.
Personligen köper jag nog hellre en lätt begagnad bil av erkännt god kvalité, än en ny lågbudgetbil, trots nybilsgarantier och annat.
Även där är det lätt att lura sej själv, jämför garantierna ordentligt. Ofta är det ju just på garantier det sparas in, och nybilsgarantin är väl inte det enda som är av vikt. Hur är det med rostskydd, maskinskada och framförallt elektronikgarantier?
Vad kostar en basservice och hur ofta skall den göras? Reservdelspriser öht?
Många faktorer att ta hänsyn till alltså.



kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #18 skrivet: mån 24 sep 2007 19:49:13 »
Ja, rostskydd ja! Det är den största bluffen som existerat på nybilsförsäljning!!! Har inte sett en enda artikel i motortidningar där bilägaren fått nåt från den (inbetalda försäkringen i förväg)!!! Däremot känner jag folk som har gått över till Toyota och är jättenöjda, då pratar jag on funk. serviceverkstäder o bemötande + krocksäkerhet. Jag vill ju ha kvar Dig ADA! Men ingången är lite dyrare... dessa pers. har haft från golf Polo till Kia, alltid irriterande småfel som verkstan inte fixar, (äsch det där struntar vi i) men kunder märker sådant kollar in grannen med Toyotan och byter märke . 8)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #19 skrivet: mån 24 sep 2007 20:23:43 »
Jag ville inte peka åt något håll i mitt tidigare inlägg, men jag kan säga att jag har gjort "den stora utvärderingen" och åker alltså - TOYOTA ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #20 skrivet: mån 24 sep 2007 20:28:51 »
Tack alla för fler tips, nu fick jag upp ögonen genom Toyota, tittade på Aygo och läser "Miljöbilspremie"!

10 000 tillbaka om man köper miljöbil, och där platsar Aygo och Kia,

tidigare hittade jag uppgifter om att miljöbilar parkerar gratis i göteborg, det är en klar fördel för mej, som nog skulle göra fler besök där om inte både bensin- och parkeringskostnad vore så att man hellre tar bussen

så nu har jag spikat att jag ska ha en miljöbil, känns bra, och bär inte emot då låg bensinförbrukning betyder en del för mej ekonomiskt

toyota corolla har jag levt med under nåt år parallellt med en 245a, gissa vilken bil som vann i antal reparationer och rostskador?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #21 skrivet: mån 24 sep 2007 22:58:29 »
 Miljöbil?? Då ska Du välja "Citroen C1", den har nästan ingen avgas alls, under 100 i test! Och under 100 000 skr vid nyköp, Du får plats med både laptop o handväska ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #22 skrivet: mån 24 sep 2007 23:03:24 »
den finns i listan ja, jag hittade sajten miljofordon.se, gôrkäckt, jag kunde välja vilka bilar man kan parkera gratis i gbg
-till exempel
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #23 skrivet: tis 25 sep 2007 00:11:24 »
 Du ser, räkna inte bort "farbror"  ;D ;D

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #24 skrivet: sön 7 okt 2007 15:27:19 »
 Hur gick det med ny bil, har Du provat nåt?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #25 skrivet: sön 7 okt 2007 15:31:38 »
Jag har inte hunnit annat än kolla på nätet, pratade med pappsen idag, lite försiktigt sådär, undrande om det var ofint av mej att inte höra av mej efter ett så flott erbjudande...   men det var ingen fara... jag får ta tag i det i veckan -om jag hinner, fiestan rullar än :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #26 skrivet: sön 7 okt 2007 16:12:59 »
Tänk på att "cittran" är minst 3-dörrar, drar väl snudd minst bensin, och är faktiskt miljöbil. Viktigt för sådana pers. som rantar i stan...jag har haft 2 C. och varit mycket nöjd med dessa... Pris: 95 000- 115 000skr. Oslagbart!!

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #27 skrivet: sön 7 okt 2007 19:40:03 »

så nu har jag spikat att jag ska ha en miljöbil, känns bra, och bär inte emot då låg bensinförbrukning betyder en del för mej ekonomiskt

Fler fördelar: Flera kommuner erbjuder fri parkering, bl a Trollhättan  ;)
Ingen trängselavgift vid besök i Huvudstaden.

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #28 skrivet: mån 8 okt 2007 14:01:31 »
Jag sänder bild och priser,senaste ikväll! 8)

kas

  • Gäst
SV: bästa nya småbilen?
« Svar #29 skrivet: tis 9 okt 2007 13:33:32 »
Går detta så ta pappsen med och titta, bara titta :)