Författare Ämne: Okänd svenskt fat/skål  (läst 6549 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Okänd svenskt fat/skål
« skrivet: lör 5 jul 2008 22:07:36 »
Fick den här skålen/fatet av min mor för några veckor sedan,det står bara stämplat sweden under den och lite siffror,dålig stämpel= svårt att utläsa.Skulle va kul om nån visste nått om den eller känner igen den,glömde givetvis fota stämpeln när jag hade kameran framme.Rättså snygg är den dock.



MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #1 skrivet: lör 5 jul 2008 22:45:08 »
Om "Sweden" står med versaler i kursiv stil så kan det vara Töreboda keramik. Man förknippar det ofta med helgröna eller helbruna objekt, men jag har sett saker med detta stuk därifrån också.

SWEDEN Så här alltså.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #2 skrivet: lör 5 jul 2008 23:06:53 »
Här är Töreboda

http://www.retroforum.se/index.php/topic,15.0.html
Den karaktäristiska "munnen" har ofta inte kommit med bra vid stämplingen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #3 skrivet: sön 6 jul 2008 02:02:43 »
Nej det står inte sweden på det viset.Själva stämpeln är en rund cirkel och i den står det först UE tror jag där U och E "sitter ihop".Under där står SWEDEN där texten följer cirkelns rundning och under sweden står det ett nummer,4455 och sedan en liten symbol som skulle kunna se ut som en tår/droppe som är lite svängd.
Min tankar går ju till Uppsala - Ekeby men jag är inte helt säker.
Tur att det inte är ett Töreboda föremål för dom på bilden var ju anskrämligt fula,riktigt hemska i mina ögon  :-\

MVH Micke

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #4 skrivet: sön 6 jul 2008 08:56:02 »
Skålen heter Sagina och gjordes av Mari Simmulsson för Upsala-Ekeby 1960-64. Jag har själv en vas i samma serie.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #5 skrivet: sön 6 jul 2008 12:55:35 »
Det kan du väl kläcka med en gång Vince att det står UE osv :) Även jag hade kunnat tala om att det var Mari Simmulson efter beskrivningen av "tåren"

Jag blev lite vilseledd av att jag först läste det JJ skrev som att det var DU som beskrev den kursiva texten.

Stilen stämde ju inte -men jag tänkte en stund att jaja, då har de varit inne på samma modetrend, Tilgmans har ju t ex en del som liknar denna sorts UE?

Fult och snyggt kan man ju diskutera, men jag kan nöja mej med att konstatera att det finns de som samlar på t ex denna gröna Törebodaserie med större byttor och kryddburkar, jag har själv skickat det vidare.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #6 skrivet: tis 8 jul 2008 17:58:58 »
Skålen heter Sagina och gjordes av Mari Simmulsson för Upsala-Ekeby 1960-64. Jag har själv en vas i samma serie.

Du tror inte du kan ta en bild på vasen och lägga in här i tråden??Skulle va kul att få se hur den ser ut.

MVH Micke

Det kan du väl kläcka med en gång Vince att det står UE osv :) Även jag hade kunnat tala om att det var Mari Simmulson efter beskrivningen av "tåren"

Jag blev lite vilseledd av att jag först läste det JJ skrev som att det var DU som beskrev den kursiva texten.

Stilen stämde ju inte -men jag tänkte en stund att jaja, då har de varit inne på samma modetrend, Tilgmans har ju t ex en del som liknar denna sorts UE?

Fult och snyggt kan man ju diskutera, men jag kan nöja mej med att konstatera att det finns de som samlar på t ex denna gröna Törebodaserie med större byttor och kryddburkar, jag har själv skickat det vidare.

Jag var inte säker på att det stod UE utan tyckte mer de stod UL,den här tåren är det hennes märkning??

MVH Micke
« Senast ändrad: tis 8 jul 2008 18:00:32 av Vince »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #7 skrivet: tis 8 jul 2008 19:16:26 »

Jag var inte säker på att det stod UE utan tyckte mer de stod UL,den här tåren är det hennes märkning??

MVH Micke
Ja det brukar stå Maris eller MS i den
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Okänd svenskt fat/skål
« Svar #8 skrivet: tis 8 jul 2008 19:26:04 »
Här kommer en bild på vasen. Den är 24 cm höd, och det gula i dekoren finns på baksidan.