Författare Ämne: Nyinköpt A-ford coupé från 1931  (läst 47281 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« skrivet: ons 4 jun 2008 22:49:52 »
Hej
Köpte mig en ny bil häromveckan,det är en A-ford coupé från 1931,körklar bara att åka med lite småfix dock besiktningsbefriad och skattebefriad.









Liten samlingsbild från i helgen med ett par kompisars bilar,andra bilen framifrån är en Cadillac -51 och tredje bilen är en Pontiac -57



MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #1 skrivet: ons 4 jun 2008 23:22:45 »
Det var en skön bil! Och tack för alla andra bilder du bjuder på!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #2 skrivet: tor 5 jun 2008 21:27:30 »
Oj, det var en gammal kärra! Visserligen är det fräckt att ha den original, men kliar det inte lite i fingrarna att göra om den till en Rod?

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #3 skrivet: fre 6 jun 2008 09:11:03 »
Oj, det var en gammal kärra! Visserligen är det fräckt att ha den original, men kliar det inte lite i fingrarna att göra om den till en Rod?

Jomenvisst 77 år gammal  ;D Den är ju så grymt fin så egentligen är det synd att bygga hot rod av den men det lutar starkt åt att det blir så iallafall.Som hans italienske kompis som jag köpte den av sa "Youre gonna make it into a Hot rod right??It´s such a waste of money and a good car if you build original"
Kommer bygga den runt tidsperioden 1955-1956 är det tänkt med en 354/392" Hemi motor.

MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #4 skrivet: fre 6 jun 2008 21:58:58 »
Jomenvisst 77 år gammal  ;D Den är ju så grymt fin så egentligen är det synd att bygga hot rod av den men det lutar starkt åt att det blir så iallafall.Som hans italienske kompis som jag köpte den av sa "Youre gonna make it into a Hot rod right??It´s such a waste of money and a good car if you build original"
Kommer bygga den runt tidsperioden 1955-1956 är det tänkt med en 354/392" Hemi motor.

MVH Micke

Viii-i-iiinnce *vajnar* mitt hjärta brister fullständigt. Inte kan du väl ens fundera på att bygga en hotrod utav den???????? Ã…hhhh, ... *snyftar hööögt!*
Kan du inte hitta ett sämre objekt till det? Ple-ee-ease? *knäpper händerna, ställer mig på knä och ber vädjande*.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #5 skrivet: mån 9 jun 2008 10:30:44 »
Jag är väldigt kluven i Hot Rod frågan. Roddar är riktigt häftiga, men original är original.
Om du ska bygga på den så kommer du ändå inte att spara mycket mer än karossen, och den måste modifieras i alla fall, varför inte köpa en nytillverkad kaross och spara originalbilen? Jag läste ett reportage om någon i Sverige som nytillverkar -32 karosser i plåt, men minns inte vad firman heter. Kvaliteten var iaf riktigt bra, det exporterades en hel del bitar till USA. Plastkaross är förmodligen inte ens ett alternativ gissar jag. 


Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #6 skrivet: mån 9 jun 2008 21:37:50 »
Viii-i-iiinnce *vajnar* mitt hjärta brister fullständigt. Inte kan du väl ens fundera på att bygga en hotrod utav den???????? Ã…hhhh, ... *snyftar hööögt!*
Kan du inte hitta ett sämre objekt till det? Ple-ee-ease? *knäpper händerna, ställer mig på knä och ber vädjande*.

Klart det ska bli hot rod av den,går ju inte åka runt i en tråkig original bil som nån annan gubbe.Jag köpte denna just för att den var lite finare,jag har lessnat på kvadratmetervis av rostlagning på gamla bilar innan man ens kan börja bygga om dom,ska bli kul att kunna börja bygga direkt.

Jag är väldigt kluven i Hot Rod frågan. Roddar är riktigt häftiga, men original är original.
Om du ska bygga på den så kommer du ändå inte att spara mycket mer än karossen, och den måste modifieras i alla fall, varför inte köpa en nytillverkad kaross och spara originalbilen? Jag läste ett reportage om någon i Sverige som nytillverkar -32 karosser i plåt, men minns inte vad firman heter. Kvaliteten var iaf riktigt bra, det exporterades en hel del bitar till USA. Plastkaross är förmodligen inte ens ett alternativ gissar jag. 

Original är original men bilen är mer värd som en tidskorrekt byggd rod om man ska se ekonomiskt på det.Jag kommer förmodligen använda mig av en 32:a ram så originalramen och resten av chassiet spara jag i nått hörn av garaget likaså lampor,skärmar,fotsteg,fälgar och allt annat.
En nytillverkad plåtkaross är lika lite alternativ som en plastkaross,det existerar inte i min värld,dessutom är en nytillverkad kaross dyrare änn vad jag köpte hela bilen för.Det ska va gamla grejor,riktiga grejor,en nytillverkad kopia på en stig lindberg pryl har ju inte samma lycko känsla som en originalpryl,likadant är det med bilar för mig.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #7 skrivet: mån 9 jun 2008 23:02:57 »
Jag förstår dig precis! Hoppas att projektet blir lyckat. A-fordar är heller inga raritetet så det finns fler över till originalentusiasterna. Visa gärna bild på slutresultatet här sedan!

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #8 skrivet: mån 9 jun 2008 23:31:49 »
Du verkar ha bestämt dej för att det ska bli rod av den, så jag kan inte göra annat än önska dej lycka till med bygget. Vad har du mer tänkt använda för grejor? Hilbornsprut är riktigt coolt tycker jag, men de kanske är svåra att hitta i dag, iaf gamla? Hur är annars läget med gamla HotRod delar, finns det mycket "riktiga" prylar kvar? Håll kameran laddad under byggets gång så vi kan följa ditt projekt.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #9 skrivet: ons 11 jun 2008 22:11:14 »
Jag förstår dig precis! Hoppas att projektet blir lyckat. A-fordar är heller inga raritetet så det finns fler över till originalentusiasterna. Visa gärna bild på slutresultatet här sedan!

Ja nån direkt ovanlig bil är det ju inte när allt komer omkring.Klart ni får se en bild eller två när den e klar.

Du verkar ha bestämt dej för att det ska bli rod av den, så jag kan inte göra annat än önska dej lycka till med bygget. Vad har du mer tänkt använda för grejor? Hilbornsprut är riktigt coolt tycker jag, men de kanske är svåra att hitta i dag, iaf gamla? Hur är annars läget med gamla HotRod delar, finns det mycket "riktiga" prylar kvar? Håll kameran laddad under byggets gång så vi kan följa ditt projekt.


Ja att det ska bli rod av den var tanken redan från första början,har alltid drömt om en riktig hot rod och nu ska det bli av  ;D
Har inte byggt klart bilen i huvudet riktigt ännu,men hillborn sprut lär det inte bli då dom kostar skjortan och lite till.Det finns en hel del gammel prylar kvar och det nytillverkas mängder med grejer men jag kommer bygga uteslutande med gamla grejer förutom förslitnings delar såsom bromsbelägg,bussningar,tändningsdelar m.m. Kameran lär va laddad så bilder får ni nog se vad det lifer.

MVH Micke

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #10 skrivet: fre 13 jun 2008 20:47:58 »
Är du klar Vince ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #11 skrivet: fre 13 jun 2008 23:12:02 »
Lite dumt att fråga om bilen är ritad klar i huvudet såhär dags på fredag kväll? ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #12 skrivet: fre 13 jun 2008 23:52:38 »
Är man kille Ada fixar man att både dricka öl och rita i huvudet samtidigt :P

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #13 skrivet: lör 14 jun 2008 00:02:36 »
Jag tror dej, är väldigt nyfiken på hur ritningarna ser ut då bara  :-*
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Nyinköpt A-ford coupé från 1931
« Svar #14 skrivet: lör 14 jun 2008 00:08:50 »
Under tiden ritningen och öldrickandet är igång ser det helt ok och coolt ut, men dagen efter är en annan historia ::)