Författare Ämne: Vad har jag diskat?  (läst 10245 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #15 skrivet: mån 2 jun 2008 20:09:25 »
Klart du ska ha en lampa i brunlackerad plåt till soffan. Jag är kluven till om jag gillar den eller ej, tror att den kan bli ursnygg i rätt sammanhang, men en skulle också kunna bli jättefel, det skulle verkligen kräva att man designar hela rummet på ett sätt som anpassas till just den. Kan tänka mig den i ett lite art-deco inspirerat rum a la Biba, eller något stramare där soffan får bli det som sticker ut.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #16 skrivet: mån 2 jun 2008 21:24:45 »
Art-deco med en rutig klunssoffa och en lampa av brunlackad plåt, ta mig någonstans. Vad skulle det vara för typ av art-deco inslag som passar till det? Hade soffan varit bordellröd så hade det möjligen gått fast det bruna lampspektaklet, mycket riktigt benämnt ”klunsen”, omöjliggör ju all finess.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #17 skrivet: mån 2 jun 2008 21:33:36 »
Reggis, nej inte driver jag med dej, du är väl bara avundsjuk för att jag har den här exklusiva Jimi Hendrix-soffa, innerst inne vill du nog också ha en lampa i brunlackerad plåt :)

Sussieh, jag har ingen bild nu, letade som en liten blå efter ett där jag smätt av med webbkameran, för länge sen, jag skulle fråga om den, men det blev inte av. Hittade själv en vit till salu då för ett par år sedan, kul om det är atelje lyktan. Jag kan beskriva den som att den börjar upptill i cylinderform (som en cylinderhatt), sen är det tre fästen som en vidare skärm vilar på, det rundar sig mjukt ungefär motsvarande ett halvklot, och vid det laget är den 60 cm i diameter (tror jag)

Chicaboom, ja det kräver en del, en stor matta, ett lågt bord osv, återstår att se när jag når dit, just här har männen i mitt liv (sönerna och min far) lastat av det forna källarförrådet, laptopen har jag placerat på en flyttlåda :) (där har jag en bra soffbordshöjd iofs :) Jag kan gruppera ett gäng vita flyttlådor från Jula som soffbordsarrangemang, ovanpå tar jag en gammal vinflaska och bränner ner en massa ljus i så jag får fina stearinrinn ;D)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #18 skrivet: tis 3 jun 2008 14:28:38 »
Reggis, nej inte driver jag med dej, du är väl bara avundsjuk för att jag har den här exklusiva Jimi Hendrix-soffa, innerst inne vill du nog också ha en lampa i brunlackerad plåt :)

Sussieh, jag har ingen bild nu, letade som en liten blå efter ett där jag smätt av med webbkameran, för länge sen, jag skulle fråga om den, men det blev inte av. Hittade själv en vit till salu då för ett par år sedan, kul om det är atelje lyktan. Jag kan beskriva den som att den börjar upptill i cylinderform (som en cylinderhatt), sen är det tre fästen som en skärm vilar på, det rundar sig mjukt ungefär motsvarande ett halvklot, och vid det laget är den 60 cm i diameter (tror jag)

Den jag menar ser ut så här: www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=65464237  Jag hittade den som jag letade efter strax efter jag skickade fråga till dej. Så det är nog inte samma vi menar.



Chicaboom, ja det kräver en del, en stor matta, ett lågt bord osv, återstår att se när jag når dit, just här har männen i mitt liv (sönerna och min far) lastat av det forna källarförrådet, laptopen har jag placerat på en flyttlåda :) (där har jag en bra soffbordshöjd iofs :) Jag kan gruppera ett gäng vita flyttlådor från Jula som soffbordsarrangemang, ovanpå tar jag en gammal vinflaska och bränner ner en massa ljus i så jag får fina stearinrinn ;D)



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad har jag diskat?
« Svar #19 skrivet: tis 3 jun 2008 15:02:01 »
Nej jag är inte avundsjuk på din klunssoffa och den brunlackerade klumpiklosslampan. Det är inte riktigt min stil Ada. Jag tror inte att du blir överraskad av att jag säger det. Skall jag vara lite seriös så kan jag hålla med dig om att det går säkert att skapa en just miljö av den typen av objekt också.

Jag gillar lite mer dekadent stil. Jag har möblerat med inslag som får en att tänka på en fransk bordell blandad med bättre målningar av impressionister och modernister som Kandinsky. Även enklare ting som den emaljskylt jag länge hade ovanför sängen i mitt sovrum  med texten: ”Biljetter löses vid påstigningen” kan jag ha i mitt möblemang.

Min nuvarande kille bad mig att ta ner den när hans gammalmodiga mamma var på besök hemma hos mig. Sen har jag inte satt upp den igen utan har ersatt den med en erotisk målning av Grünevald. I hallen har jag för säkerhets skull hängt upp en originalteckning från Mémoires d'une chanteuse allemande. Nu slipper jag fortsättningsvis besök av den levande antikviteten.