Författare Ämne: Plastband  (läst 27310 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Plastband
« skrivet: sön 23 sep 2007 22:47:14 »
På 50-talet var det populärt med plastband. Här har jag samlat ihop ett urval av dylikt. Vissa saker kommer jag nog att göra mig av med, speciellt vaserna av mjölkflaskor som är ganska anskrämliga! Lite bättre grejer helt i plast kommer på en annan bild senare.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #1 skrivet: sön 23 sep 2007 22:58:46 »
Är tv-kannan hel och gummit i korken?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #2 skrivet: sön 23 sep 2007 23:07:29 »
Den är hel och fin och gummit är också helt. Köpt på en loppis för 100 kr jämnt (prutat). De brukar ligga på 300-400 på mässor - har sett en på Myrorna Hisingen som de ville ha 650 kr för!

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #3 skrivet: sön 23 sep 2007 23:10:02 »
Jag tycker dom är läckra :)
Det fanns en svart-vit hemma när jag var liten 8)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #4 skrivet: sön 23 sep 2007 23:15:21 »
Jag har en taklampa med plastband som jag inte hittar en plats för i mitt hem. Den skänker jag gärna till någon som vill ta över den. Jag kan visa bild om någon är intresserad. 

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #5 skrivet: sön 23 sep 2007 23:17:09 »
In med bild bara :P, men inte ska du skänka bort den :o

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #6 skrivet: mån 24 sep 2007 19:43:31 »
Plastband är verkligen en sån där hatkärleksgrej för mig. Lampan på bilden är vrålsnygg, en snygg stringgrej med lite plastband runt ett handtag eller en snygg plastmatta skulle jag inte heller säga nej till. Men saker som de där vaserna har jag också lite svårt för, jag tror de påminner mig om något dammigt och läbbigt jag hittade imormors källare när jag var liten...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #7 skrivet: mån 24 sep 2007 21:19:08 »
Nu minns jag att jag har några klädgalgar med plastband runt i olika färgkombinationer. Och flaskhållare har jag en hel påse med olika färger någonstans också - man har köpt på sig en hel del genom åren (på gott och ont).

Visst vill vi se en bild på lampan Anja! Om jag gillar den så kanske vi kan göra en bytesaffär mot något du vill ha. Men det är klart att alla som är spekulanter skall få en chans.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #8 skrivet: tis 25 sep 2007 10:31:15 »
Jag fick scanna en autentisk bild från 1971 för att få in exempel på äkta hantverk med plastband

Mor hade denna i bokhyllan, minns att man klämde på den för att den var mjuk och intressant, jag vet att förfaringssättet i tillverkningen var som så att man öppnade en kaffeburk av den större modellen i bägge ändar (botten företrädesvis efter att man förbrukat kaffet i den :)) la vaddering runt om, virade och virade och virade, virade om bottenplattan, tryckte fast den inifrån utan att skada banden locket vadderades och virades, där är jag osäker på om man gjorde nåt extra som att lägga på en extra skiva, för att få det att sitta, eller.. (begär inte för mycket av mej, jag är 7...)

Såhär fint blev det i alla fall!

Vi kanske ska starta en plastbandspysselkurs?, jag vill i alla fall veta hur jag ska fästa början på bandet när jag ska fixa min lampskärm.
« Senast ändrad: tis 25 sep 2007 15:58:25 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #9 skrivet: tis 25 sep 2007 10:58:46 »
Som vaddering minns jag, att det användes diskunderlägg av skumgummi. Det klipptes till och lindades olika tjockt , för att få fram den form man ville ha på "asken"- "burken."
Enkilos kaffeburk var mycket poppis att förvara hårspolar i. I mindre burk, kvartskilo, förvarades pinnarna till dessa.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #10 skrivet: tis 25 sep 2007 11:11:51 »
tack för din komplettering Reseda, dej kan man alltid lita på :)

jag tror mej nu minnas att locket vilade på ett självhäftande isoleringsband av skumgummi som man fäst runt om, nån millimeter från överkanten på burken

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #11 skrivet: tis 25 sep 2007 11:29:38 »
Det som användes, vill jag minnas, var tätningslist till fönster. Det fanns då sådana som var av ca 0,5 cm kanske lite tjockare också. De hade klister på ena sidan. Numera är de väl av gummimaterial.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #12 skrivet: tis 25 sep 2007 11:34:30 »
precis det jag menade, "tätningslist" säger man nog hellre :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #13 skrivet: tis 25 sep 2007 15:41:17 »
Här är lampan. Jag gillar den inte!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Plastband
« Svar #14 skrivet: tis 25 sep 2007 16:06:33 »
det är nåt oharmoniskt med den, som man vill ge sej på den och byta till två, tre färger bara eller så
Mitt senaste projekt www.ipnr.se