Författare Ämne: Böcker böcker böcker....  (läst 9713 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #15 skrivet: fre 13 jun 2008 00:24:47 »
För tillfället läser jag Maja Lundgrens Myggor och Tigrar. Mycket spännande och intressant läsning. Många har velat få det till att problemet är Maja, det tror jag inte ett dugg på. Hon har sett och registrerat sådant som andra blundar inför om de ens märkt spelet. Läsvärd för den som intreserrar sig för Kultur, Feminism, Camorran i Italien etc, dvs utövandet av makt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #16 skrivet: sön 15 jun 2008 22:35:21 »
Jag har väldigt svårt för predikningar även om jag respekterar Sara och andra engagerade människor. 


Läst men inte förstått, tycker du att Sara predikar?

Hursomhelst så har jag precis avslutat Bitterfittan av Maria Sveland. Waow vilken bok för att inte tala om vilken kvinna!!! Låt er inte skrämmas av titeln, den är verkligen läsvärd (tycker åtminstone jag). Vet inte hur det känns att läsa den om man inte har varit med om att få barn (mycket i boken handlar om moderskapet vs pappaskapet) men jag vill nog tro att den ändå har mycket att komma med. Jag titulerar mig numera Bitterfitta. Helt klart. Att jag sen är både uppåt, glad och positiv är en helt annan sak. Ada, får man ha Bitterfittan som nick?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #17 skrivet: sön 15 jun 2008 22:45:48 »
Sorry att fula-ord-inställningen gjort en automatisk ändring av en viss del av ord där. I detta fallet känns det ju legitimt uttryckt liksom.

Fast jag tror inte alla har de referensramarna att det liksom går hem på rätt sätt varför man kallar sig så, så jag tycker nog att ett sånt nick kan ge blandade svårbegripliga signaler till folk.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Böcker böcker böcker....
« Svar #18 skrivet: mån 16 jun 2008 00:20:03 »
Fniss, tänkte väl det. Men, om jag nu ska återgå till att vara allvarsam så är det ett oerhört viktigt ämne, både för kvinnor och inte minst män. Jag heter gärna Fjoll, det känns inarbetat och bra men det andra hade inte varit fel heller, jag står för varenda bokstav. För att förstå det hela krävs kanske att man läser hela boken och inte bara det, en viss insikt i könsmaktsordningen är inte heller dumt. Det är förresten skönt att automatiken slår in så slipper man sitta och göra om orden. Jag förstår det inte riktigt men sedan jag läste Maja Lundgrens bok "Myggor o Tigrar" samt nu senaste "Bitterfittan" så har jag blivit så märkligt uppåt. Det borde kanske vara tvärt om men mig har det bara styrkt och jag känner mig märkligt upprymd och på festhumör.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)