Författare Ämne: Har någon kameran Advent MP5  (läst 22854 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #15 skrivet: ons 11 jun 2008 14:44:01 »
Det har inte så mycket med vilket operativ man har att göra utan med prylen som skall anslutas som allokerar en viss plats. Är denna plats upptagen så blir den inte tillgänglig. Så extremt ovanligt är det inte. Det säljs till och med USB-minnen på Clas Olsson idag med denna egenhet.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #16 skrivet: ons 11 jun 2008 18:39:45 »
Tack för att ni engagerar er :) Tackar för alla förslag så här långt. Jag är en ganska "durkdriven" datorhanterare och alla förslag som har kommit har redan provats, tyvärr :(   Dvs Alla utom fotoaffären ;D
Reggis, problemet är inte att den inte får någon enhetsbokstav tilldelad. Datorn vet inte ens att jag har stoppat i USB-kabeln till kameran! Det blir ingen drive utan enhetsbeteckning i diskhanteraren.
Anledningen till att jag jagar drivrutiner är att min gamla Olympuskamera KRÄVER ett camediaprogram som bilderna laddas ner i + drivrutiner till kameran installerade. Det går inte att se bilderna direkt i en mapp i "Den här datorn". (Nyare Olympus är annorlunda)
Jag tror att det är samma sak med denna. Kanske inte ett specialprogram för att se bilderna, men drivrutiner som gör att datorn känner av kameran.
När jag hinner ska jag se om jag kan hitta fler inställningar på kameran för att se om den möjligtvis ska stå i något läge som jag ännu inte har hittat.
Jag är verkligen tacksam för att ni kommer med tips :-*
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #17 skrivet: ons 11 jun 2008 20:09:24 »
Drivrutiner tar man ju för övrigt alltid från nätet... hittade inget först, men sen....

Advent MP5 ska vara samma kamera som en massa andra (källa http://www.vintage-computer.com/vcforum/archive/index.php/t-2367.html)

Och jag fick träff på drivrutinen till en Praktica Luxmedia 5203
direktlänk
http://www.praktica.de/index.php?id=173&L=1&filename=pr-lm5203-98.zip&dir=luxmedia/luxmedia5203&task=download&mountpoint=4
eller sök själv
http://www.praktica.de/index.php?id=105&L=1

Håller tummarna för att det är samma!
Kameran ser i alla fall ut såhär, scrolla ner till 5203, länken direkt ville inte funka av tekniska skäl (innehåller hakparenteser)
http://www.praktica.de/index.php?id=22&L=1
« Senast ändrad: ons 11 jun 2008 20:16:17 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #18 skrivet: ons 11 jun 2008 20:59:52 »
Tack, snälla Ada :) Begriper inte hur du hittade det. Visst är det samma kamera.
Har letat som en galning själv. Ett litet bekymmer kvarstår. drivrutinen är för win98. Ska se om jag hittar en för xp. Tack :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #19 skrivet: ons 11 jun 2008 21:05:14 »
Jäklar, det glömde jag kolla på (hittade en till en annan likadan kamera som var 98, men så föll det bort totalt att tänka på det)

Utmaningen triggade mej skulle jag tro, lärde mej att det heter treiber på tyska och ville bara inte ge upp...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #20 skrivet: ons 11 jun 2008 21:11:07 »
Vad sägs om detta tips
Citera
After connecting my camera to the PC it won't be recognized. I don't get a new removable disk on "my computer. What am I doing wrong?
Most of the time this problem is caused while connecting the camera to a USB-hub adaptor or frontside USB. Please connect the camera directly to the USB ports on the backside of the PC.
Det kanske inte finns drivrutiner annat än för win98 för att det ska funka med den automatik vi pratat om för nyare windowsversioner?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #21 skrivet: ons 11 jun 2008 22:13:38 »
Det funkade tyvärr inte att sätta den bak heller. Har kört setupen för drivrutinen i kompabilitetsläge för win98, men det gjorde inte heller någon nytta >:(
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #22 skrivet: ons 11 jun 2008 23:41:20 »
Ã…terstår kanske bara att skaffa en sån här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34291575

kanske det finns billigare versioner av denna manick också

Peta SDkortet i den och tanka över fotona till datorn

Och jag hittar en kalasbillig



http://www.parabol-net.se/product_info.php?products_id=237&osCsid=c900e5e127f6cabc668245102a12d126
« Senast ändrad: ons 11 jun 2008 23:48:17 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #23 skrivet: tor 12 jun 2008 00:49:34 »
Jo kanske, men jag är envis som en gammal åsna när det gäller sådant här ;D
Dumt ibland och bra andra gånger ;) Det är genom ren och skär envishet som jag har lärt mig allt jag kan om datorer.........för evigheter sedan när vi hade köpt en "värstingdator" med dåtidens största hårddisk på hela 850Mb blev jag så fruktansvärt irriterad på all reklam som fanns i den. Då bestämde jag mig för att "tömma" datorn helt och installera om det jag ville ha i den.
Du milde gud, vilken pärs!! Jag hade hört talas om att man var tvungen att ha en startdiskett om man skulle formatera datorn. Det var väl ungefär allt jag visste om datorer ;D Det tog mig två veckor att peta dit alla drivrutiner som behövdes på disketten för att datorn skulle starta upp  ;D Bra tyckte jag och blåste datorn. HUGA!! Sedan tog det mig nog en vecka till för att hitta och få in alla drivrutiner i datorn för att den skulle fungera igen ;) Det var en pärs, men reklamen fick jag bort ;D ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #24 skrivet: tor 12 jun 2008 08:24:17 »
Hur gammal är kameran? Det kan ju vara så illa att det helt enkelt inte finns drivrutiner till den för Xp och 2000.  :( (vilket iofs verkar konstigt med tanke på att den är 5 megapixel...)
Om det nu är så att det bara finns nedladdningsbara drivrutiner för win98 och ME, så brukar det betyda antingen att det inte finns några till 2000 och XP eller att det är meningen att XP själv ska kunna hitta den utan extra drivrutiner...men det kan ju vara så att du inte träffat på rätt websida ännu.  I alla fall verkar du ju ha ett klurigt problem.

Kolla med någon av de större sajterna för där man kan hitta drivrutiner, "drivers guide" t.ex. där kan det finnas "drivare" som folk tagit fram själva för att lösa ett problem. Tyvärr kan man nog inte vänta sig att kameraproducenten ska göra nåt, för det mesta är dom inte så intresserade av sina gamla produkter... ::)


Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #25 skrivet: tor 12 jun 2008 08:40:10 »
Jag kom på en sak angående det med usb och anslutning endast mot direkta usb-portar och inte via usb-hub, vilken usb-version har du på datorn? Stöder portarna både usb 1.1. och usb 2.0? Detta skulle kunna vara en förklaring till ditt problem, i alla fall om kameran bara stöder usb 2.0 och din dator enbart usb 1.1. Då kommer det inte att funka. Kolla detta i alla fall! En lösning då är att köpa ett usb 2.0-kort för sådär en 150 kr.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #26 skrivet: tor 12 jun 2008 08:59:56 »
Nu blev det inläggsterror här men jag var in på Prakticas engelska hemsida, under faq, och där framgår det att man INTE ska behöva drivrutiner för XP till deras kameror som är listade...så då är det en hårdvarufråga, kolla alltså usb-problemet, kanske kabeln med...


http://www.praktica-uk.com/faq.php

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #27 skrivet: tor 12 jun 2008 10:18:47 »
Du har kommit till ungefär samma slutsatser som jag Tallen, och jag tittade noggrannt igenon Driverguide också (http://list.driverguide.com/list.php) Där kom det upp ett par drivrutiner för ett par systerkameror till Advent MP5 och bara till win 98, det stod "not available"  resp "driver not needed for ME/XP..."

Så jag tror en SD-kortläsare att plugga in i datorn är lösningen  (och det gäller att välja en billig sådan)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #28 skrivet: tor 12 jun 2008 10:31:48 »
Eller att först kolla detta med usb-versioner och om det visar sig vara som jag sa, testa kameran i en annan dator där detta med usb-versionen är korrekt. Om det inte funkar, då skulle jag åxå fixa en kortläsare, annars kan man ju inte använda kameran... :)

Funkar det däremot i en annan dator, är ju problemet i din dator gitzie, då kan du ju köpa ett usb-kort eller en kortläsare. Usb-kortet kan även användas till andra saker, du får ju fler portar i datorn då.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Har någon kameran Advent MP5
« Svar #29 skrivet: tor 12 jun 2008 12:24:14 »
Även jag tror nu att problemet ligger i USB-formatet. USB 2 kan vara lite klurigt att installera och få att fungera på lite äldre maskiner. Mitt råd är trots det att ladda hem drivrutinerna till USB 2 för just din dator. Det kan vara lite pillimarigt att få de rätta om man inte är van att ta hem drivers. Vad du måste veta är; Namn på datorn, produktbeteckning (som brukar stå på lite olika ställen, oftast baktill om det är en stationär och undertill om det är en bärbar. Vill du ha hjälp så är det bara att du hör av dig, antingen här eller via min mail så kan jag leta fram rätt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)