Författare Ämne: Vill du vara med i Antikdeckarna?  (läst 20434 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #15 skrivet: tor 19 jun 2008 06:39:59 »
...antar att om vi vill vara med inte betyder att vi behöver skämma ut oss om det visar sig att våra stoltheter är värda noll kronor.

De kollar nog upp först om det finns något av värde innan de börjar spela in. Vilken flopp om man får se i programmet: "Eeeh, jag hittar inget som jag kan ta med mig till auktionen! Här finns inget som kan säljas"

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #16 skrivet: fre 20 jun 2008 19:41:55 »
Fniss! så himla pinsamt det skulle vara,men hade kunnat vara trevligt ändå men är det verkligen så att mina små dyrbarheter kommer att säljas om jag skulle vara med i Antikdeckarna? Det låter ju helt förskräckligt ju............

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #17 skrivet: lör 21 jun 2008 17:08:28 »
...men är det verkligen så att mina små dyrbarheter kommer att säljas om jag skulle vara med i Antikdeckarna? Det låter ju helt förskräckligt ju............

Med andra ord så har du inte sett programmet!(?) Jodå, det dyraste som han kan hitta kommer han att försöka få med sig. Och ofta säljs sakerna förvånansvärt billigt på auktionen sedan!

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #18 skrivet: lör 21 jun 2008 20:44:02 »
Börjar att fatta tror jag?
Nej jag har inte sett programmet. Vilka får vara med och bjuda på auktionen ?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #19 skrivet: lör 21 jun 2008 21:02:38 »
Det är en vanlig stadsauktion på något auktionsställe, i Stockholm skulle jag tro. Alla som kommer dit eller lägger bud får bjuda. Jag vet inte om inlämnarens släkt eller bekanta får bjuda - kanske svårt att kolla. Man undrar hur många av de sakerna som såldes billigt som ägaren köpte genom ombud?
« Senast ändrad: lör 21 jun 2008 21:04:38 av JJ »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #20 skrivet: lör 21 jun 2008 22:08:47 »
Nej tack Emilie, jag vill inte heller vara med i ert program, verkar vara mer negativt än positivt att deltaga.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #21 skrivet: lör 21 jun 2008 23:28:11 »
Programmet är underhållande! Ibland undrar jag, om det bara är folk som gillar att visa upp hur mycket de äger, som deltager i programmet. Vore kul om det vore medelsvenssons som medverkade istället för samlare!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #22 skrivet: sön 22 jun 2008 19:23:29 »
De medelsvenssons som jag har varit hemma hos och som inte är intresserade av äldre föremål har inte haft något alls av värde hemma när det gäller möbler och andra inredningsprylar. Medelsvensson är inte intresserade av kvalitet utan mest att det fungerar - ett tag. Sedan köper man nytt, och helst så billigt som möjligt.

Nog kan man ha något bättre föremål som är ärvt av en släkting, men den säljer de aaaaldrig - den skall barnen ha, och den är värd hur mycket som helst (har de hört).
« Senast ändrad: sön 22 jun 2008 19:27:13 av JJ »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #23 skrivet: ons 25 jun 2008 00:15:41 »
Det kan du förstås ha alldeles rätt i. Men det är inte lika kul med dessa hem, som vimlar av kvalitetsgrejor. Det är ju inte konstigt att dyrgripar dyker upp där.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #24 skrivet: tor 16 okt 2008 21:12:24 »
De var ju trevligt att se Antikdeckarna men var är deras väderkorn någonstans? Inte fasen kan man göra fynd bland handlarna i Stockholms innerstad, vad tror dom? Nej deras väderkorn borde läras upp.

De där bedrövliga stolarna i spygrönt var för mig ett obegripligt köp. Trodde aldrig att de skulle gå för så mycket som 1.300 kr. Sånt där brukar kosta högst 50 kr stolen och alla för en 100-lapp. Handlare brukar jubla när de blir av med dem vilket säker mannen på Bacchus Antik gjorde. Han måste ha dragit en lättnadens suck över att få ut dem ur affären.

Fast programmet är trevligt ändå trots att Antikdeckarna verkar sakna jaktinstink.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #25 skrivet: tor 16 okt 2008 21:15:48 »
Ajdå, nu missade jag Antikdeckarna som jag velat se..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #26 skrivet: tor 16 okt 2008 21:18:54 »
Jag saknar den andre deckaren..var det Anders han hette..tyckte han var en trevlig ödmjuk figur..hans resa till Kina var kul o se o imponerande med hans kunskaper i språket..vi får väl se hur denna nya stjärnan ter sig,,håller med Reggis ang de spygröna fåtöljerna..

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #27 skrivet: tor 16 okt 2008 21:34:29 »
Det var väl ingenting att vela om Ada. Antingen så vill man eller så velar man som jag brukar säga.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #28 skrivet: fre 17 okt 2008 08:10:40 »
Innerstan har varit toppen för min del, dit kommer en hel del godbitar som normalt folk såsom vissa antikhandlare inte har en aning om. Snusflaskor, porslin Kina och allmoge 1600-tal.
 Tacka vet jag Stocken, fast tiderna har väl förändrats till viss del.
 Stora städer är alltid bra eftersom folk levererar till dom från landet. Och antikhandlare kan inte allt.
 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #29 skrivet: fre 17 okt 2008 08:52:31 »
De var ju trevligt att se Antikdeckarna men var är deras väderkorn någonstans? Inte fasen kan man göra fynd bland handlarna i Stockholms innerstad, vad tror dom? Nej deras väderkorn borde läras upp.

De där bedrövliga stolarna i spygrönt var för mig ett obegripligt köp. Trodde aldrig att de skulle gå för så mycket som 1.300 kr. Sånt där brukar kosta högst 50 kr stolen och alla för en 100-lapp. Handlare brukar jubla när de blir av med dem vilket säker mannen på Bacchus Antik gjorde. Han måste ha dragit en lättnadens suck över att få ut dem ur affären.

Fast programmet är trevligt ändå trots att Antikdeckarna verkar sakna jaktinstink.


Igår satt jag mest och vred mig, tyckte nog att programmet var mer än väl pinsamt på många sätt.
Har tänkt på det där tidigare, när de går på "jakt"; att de väljer etablerade handlare som är prismedvetna är förstås bra ur marknadsföringssynpunkt för handlarna, men det är just det här med att priserna verkar vara rätt så maxade redan från början? Förstår inte heller varför de inte väljer att besöka ladugårdsloppisar, välgörenhetsloppisar och liknande om de vill göra lite extra pengar utöver det de själva lägger.

En annan sak som har slagit mig de senaste programmen är att de dels besöker samlare/intresserade som också har en god prismedvetenhet, vet vad de har köpt eller äger, samt inte vill skiljas från sina klenoder. Finns det verkligen inga pensionärer som sitter på saker sedan urminnes tider men som inte riktigt är medvetna om vad de har? Ointresserade med arvegods som de inte heller riktigt förstår värdet utav? Etc. Jag saknar fullständigt överraskningsmomentet och ödmjukheten inför både värde och vara.
Det här är så trist;
-Vad har du gett?
-10 000:-
-Jamen åh, det är den värd. Det var ett bra pris, det får du säkert för den när den säljs. Får jag ta med den?
-Ã…h, nej, inte min älskling.

Jag vill ha mer;
-Vad har du gett?
-20:- kronor på loppis/jag har tänkt slänga den.
-Den är värd säkert 10 000:- eller mer. Får jag ta den?
-Javisst, inga problem.
DET skulle ge lite mer spänning!

Att stilmedvetna, trendmedvetna, penningstinna, kunniga etc har värdefulla saker, designmöbler etc, hemma är absolut ingen överraskning. Vore till och med roligare om de ville leta på en soptipp i ett program, för att visa vad det egentligen är för dyrgripar folk faktiskt slänger... kan man hitta någon designgrunka där som går för himlastormande pengar på auktion?


Någon som har en bild på en Louis Vuitton koffert utan loggor? Hur såg de ut från början? Varför inte följa upp med information när man anger att det var på ett annat sätt från början? (någon som hittar länk eller bild så vore det ärligt talat roligt att se; tyvärr är det många gånger så att jag blir mer nyfiken på det de INTE visar eller följer upp?)

Nja, jag hoppas på ett lyft och att den nya kvinliga programledaren blir varm i kläderna, och ger lite mer go, eller nått.

 
« Senast ändrad: fre 17 okt 2008 08:55:34 av kikarbara »