Allmänt > Fria diskussioner
Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
kikarbara:
Jag tycker inte att hon var fet på första bilden, men kan inte heller se att hon ser anorektisk ut på den andra. Nu har jag ju sett anorektiska flickor i verkligheten, såväl påklädda som i stort sett avklädda, och jag kan lova att det är mycket mycket mycket långt ifrån bild nr 2. Om man tror att det är så en anorektiker ser ut så har man missat något på vägen; jag tycker fortfarande att hon ser både frisk, välmående och hälsosam ut samt har både pigmentering, underhull etc i behåll.
Däremot verkar det direkt hälsovådligt att ha tappat viktmängden på så kort tid på -var det 28 dagar? Det tror jag inte kan vara sunt på några villkors vis, men frågan är om jag tror på att det ens är rimligt att ens göra så stor viktskillnad och fortfarande se hälsosam ut, så jag tror att det är en ny "vetenskaplig" bantarbluff, dem har vi ju sett förr liksom.
Visst är vi många som går och önskar oss det omöjliga, normalvikt på kortast möjliga tid utan att behöva göra några uppoffringar och det gör oss per automatik till lättlurade offer.
kikarbara:
(Ada; jag reagerade lite över att det är ok att använda ett sjukdomsbegrepp för att uttrycka en åsikt om någons utseende ärligt talat. Anorexia nervosa är ett stort lidande för drabbade, och handlar om ett symtomkomplex, dvs inte bara ett utmärkande utseende, utan den hastiga och gradvisa utmärglingen är ett symtom på andra faktorer. Däremot kan reklam av den här arten ge upphov till att individer utvecklar Anorexia, och det är i allra högsta grad allvarligt).
Reggis:
På den punkten håller jag med dig Kikarbara. Skall man ge hälsoråd när det gäller kost och motion för att undvika fetma så skall de vara seriösa råd. Man bör överhuvud undvika att använda sig av skönhetsargument utan strikt ta upp råden som hälsoargument. Sen att många tycker att det bidrar positivt till utseendet är en helt annan fråga.
Det är lika skadligt att som man gjort här blunda inför fetma och påstå att det är â€vackrareâ€. Det påminner om â€fotlindning†och andra handikappande skönhetsideal som har förekommit tidigare. Fetma är och förblir i första hand ett hälsoproblem som inte skall blandas ihop med skönhet och utseende.
ada:
--- Citat från: kikarbara skrivet ons 18 jun 2008 07:21:21 ---(Ada; jag reagerade lite över att det är ok att använda ett sjukdomsbegrepp för att uttrycka en åsikt om någons utseende ärligt talat.
--- Slut citat ---
Jo, tanken var ju att man skulle rösta annorlunda om man inte höll med och gärna diskutera frågan, vilket trevligt nog också sker, det är en subjektiv åsikt och märk väl det står hon ser anorektisk ut (som ett subjektivt påstående), inte hon är anorektisk.
Fjoll:
Bukfetma är farligt för män, kvinnans fettreserverer är en helt annan sak.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion