Författare Ämne: Stort skåp i teak??Vart kommer det ifrån?  (läst 2546 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Stort skåp i teak??Vart kommer det ifrån?
« skrivet: lör 5 jul 2008 22:12:28 »
Köpte detta skåpet på en annons i lokaltidningen för en tid sedan.Relativt stort skåp i mycket fint skick,Nån lite kantstötning bara.Tycker det är lite mer arbetat i formen och designen änn liknande skåp man ofta ser i denna storleken,det är inte ädelträ rakt igenom utan förmodligen fanér.Mycket gediget och snyggt byggt.Hittar dock inte några direkta stämplar på det trots att jag kollat under skåp och hyllor och lådor och överallt förutom i nyckelhålet  ;D Jag är överdrivet nöjd iallafall,men mest nöjd är jag nog över priset,fick ge 400 riksdaler för det vilket var helt överkomligt tycker jag.



MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort skåp i teak??Vart kommer det ifrån?
« Svar #1 skrivet: mån 7 jul 2008 06:46:24 »
Hur högt är det? Om det är kring ca 130? sådär, halvhögt i varje fall, och ett par meter på längden så ser det ut som en variant av ett skåp som min kära mormor kallade för "däktorskab" (danskt ä skulle det varit men jag lämnar ändå en reservation för stavningen då jag nog aldrig sett ordet skrivet), och var ett skåp för ex förvaring av servis, glas etc om jag har fått rätt "bild med mig" på vägen.

Har haft ett par sådana tillika min mor hade ett sådant förrästen när jag tänker efter. Om du öppnar skjutdörrarna så är troligtvis två av dem hyllplan och de "går ihop"? Och tredje skjutdörren kanske döljer antingen en spegel därbak i övre delen/barskåpsdel har jag för mig, (hm det var nog bara en av mormors som gjorde detta. Tror att jag har själva spegeln kvar, och spegeln är mönstrad)? Och så ett par lådor på mitten, och den ena lådan kan ha fack för knivar och gafflar som sitter fast?

Hm, fast när jag tänker efter så var alla tre skåpen som jag växte upp med olika i utförandena. Visa genast insidan! (som jag misstänker är betydligt mer spännande än utsidan egentligen... ett kanonpraktiskt skåp är det om det är ett sådant jag tänker på).
« Senast ändrad: mån 7 jul 2008 06:50:37 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort skåp i teak??Vart kommer det ifrån?
« Svar #2 skrivet: mån 7 jul 2008 06:47:17 »
Ser nu att du inte har skjutdörrar så jag har kanske helt fel av skåpstyp. Men visa gärna insidan ändå?

Jag tror att det är själva insidan som skiljer sig mer från ett svenskt mer traditionellt linneskåp.
« Senast ändrad: mån 7 jul 2008 06:52:14 av kikarbara »