Författare Ämne: Lilla plastbandsskolan  (läst 11963 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Lilla plastbandsskolan
« skrivet: mån 16 jun 2008 00:01:43 »
Ja då börjar det :)

Jag valde brunt och grönt i butiken, fanns inte så mycket att välja på, värt att prova om det kan ge ett trevligt intryck.

Borde nog varit bredare band, men undrar om man kan få tag på det?

Jag har bestämt mig för att fästa början med tejp, vira om ett par varv med plastband ovanpå
och ska också se till att hitta på ett mått, klippa av bestämda längder av plastbandet att jobba med (två varv runt ändan av bordsskivan eller nåt?), ska bli intressant att fästa det sedan, har ingen aning om hur :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #1 skrivet: mån 16 jun 2008 00:54:09 »
Ja då har man gjort sina första misstag :)

Börja kom jag fram till att jag kunde vira lite omlott sådär ett par varv så änden låser sig.

Jag provar att vira två varv av samma färg, lämnat nästan lika mycket i mellanrum, och nästa färg är utanpåliggande. Kommit fram till att man fäster genom att låsa genom att dra änden under det sista varvet, får se hur det går i slutet

Men:

Jag har börjat brun färg så änden inte är dubbelt plastband, det lyser igenom där i början på vänster kant, så jag får repa upp.

Färgvalet känns som det inte är bra alls utan att lampan är tänd, men när det lyser ser det fint ut eller?
« Senast ändrad: mån 16 jun 2008 00:55:43 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #2 skrivet: mån 16 jun 2008 02:35:06 »
Ja och då när jag gjort om ser det ut såhär fint

Jag valde att göra fyra varv med samma färg istället, det passade bra med omkretsen osv, tre färgfält i samma fjärdedel om man säger så.

Lärdomar:

Tabbar som tvistade band syns, var noggrann. (se vänster sida bild 2)

Se till att hållare för lampa är stadigt och håller jämt avstånd till skärmen, jag råkade omgående ut för det som syns på bild två, brände hål i plasten. Hållare är lite skev nämligen så lampan gled ur "fållan" och lade sig mot sidan, så nu får jag göra om igen :)

Jag tror inte plasten skulle börja brinna, bara smälta som på bilden.

Tja, jag kan väl alltid vända den delen av skärmen mot väggen, och pyssla senare, får se hur jag har lust.

Och rullarna från Panduro gissar jag räcker till två försök till, så materialet är drygt. 39 kronor rullen betalade jag. Alltså är materialkostnaden 25-30 kr



Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #3 skrivet: mån 16 jun 2008 21:08:36 »
Jaha, då väntar jag med spänning på att få se en handknuten plastrya! ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #4 skrivet: mån 16 jun 2008 21:17:28 »
Ja du, jag har plastbanden och sax framför mig, och sånt där mattunderlägg som man kan knyta rya av bara en bit bort, så var försiktig med vad du säger :)

Dock tror jag det skulle vara roligare att virka en rund plastmatta ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #5 skrivet: mån 16 jun 2008 21:34:17 »
Det skulle det troligen vara, men inte hälften så gräääääsligt som en plastrya  :'(

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #6 skrivet: mån 16 jun 2008 21:50:16 »
Får man  bidra här i retroträsket med en liten figur i form av en korkförsedd negerkvinna iklädd bastkjol och topp i form av plastband. Köpte den i ett tillstånd av svår sinnesförvirring. Var kraftigt berusad av puff när jag såg den och den väckte i detta tillstånd allmän munterhet. Nu blir jag inte alls lika munter av att se den. Typisk första halvan av 1950-talet.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #7 skrivet: mån 16 jun 2008 21:54:16 »
Sätt ut den som fågelskrämma i vinbärsbusken!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #8 skrivet: mån 16 jun 2008 22:12:52 »
Jag misstänker att hon blivit påklädd efteråt, fast i samtiden, och för övrigt är ju svarta plastkläder riktigt "hot" och modernt :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #9 skrivet: mån 16 jun 2008 22:23:11 »
Jag visste att du skulle gilla den Ada. Dessutom är den så användningsbar, man sätter den i en flaska. 

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #10 skrivet: tis 17 jun 2008 18:27:18 »
Får man  bidra här i retroträsket med en liten figur i form av en korkförsedd negerkvinna iklädd bastkjol och topp i form av plastband. Köpte den i ett tillstånd av svår sinnesförvirring. Var kraftigt berusad av puff när jag såg den och den väckte i detta tillstånd allmän munterhet. Nu blir jag inte alls lika munter av att se den. Typisk första halvan av 1950-talet.

Den e ju nästan så jag vill ha den  ;D Lite halvtuff faktiskt  ;D

Djungelraffel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #11 skrivet: ons 17 feb 2010 15:31:51 »
VAR...

...köper man plastband som inte är skrikröd, skrikgrön eller skrikgul (allt som fanns på Panduro).

Har kollat tradera och det verkar iofs finnas en del där, men det måste ju gå att hitta nya också, och borde inte vara så dyrt tycker man..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #12 skrivet: mån 12 apr 2010 17:51:09 »
Jag svek, lampan har strippats från sina plastband idag, och fått en ny beklädnad av det snöre som jag tror är lin-varp, passar lampan bra, och det matchar raketlampan i hörnet...

Det bruna och det gröna jag köpte köpte jag i Pandurobutik, så jag tror det är olika vad man har inne, då var starka färger slutsålda.

Nån som vill ha mina rullar? Det mesta är kvar på dem.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #13 skrivet: mån 12 apr 2010 21:49:50 »
Nu är jag bara tvungen att lägga in bild på mitt syskrin/förvaringsburk i plastband! Inhandlad under inflytande av samma åkomma som Reggis haft... ;D
Jag tror att den är byggd över en gurkburk i plåt, men gjord med yttersta omsorg, fulsnygg faktiskt. Jag har försökt att sälja den, utan framgång, men om någon skulle vara intresserad, så... ;)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Lilla plastbandsskolan
« Svar #14 skrivet: mån 12 apr 2010 23:00:17 »
VAR...

...köper man plastband som inte är skrikröd, skrikgrön eller skrikgul (allt som fanns på Panduro).

Har kollat tradera och det verkar iofs finnas en del där, men det måste ju gå att hitta nya också, och borde inte vara så dyrt tycker man..

Brio lek och lär har plastband i massor av färger. Sök på "plastband"
http://guest.lekolar.se/