Författare Ämne: Gense Focus de luxe  (läst 36401 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Gense Focus de luxe
« skrivet: mån 24 sep 2007 22:09:45 »
Detta är de bestick som jag har tänkt att ha en hyfat komplett uppsättning av. Vet någon vilka delar som finns? Jag har en hel del redan, bl a kaffeskedar - finns även teskedar? Finns osthyvel? Stekspade? Större knivar? Jag har salladsbestick.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #1 skrivet: mån 24 sep 2007 23:25:41 »
Nytillverkat finns kniv, gaffel, sked Salladsbestick, Serveringsdelar, Kaffeskedar samt Dessertskedar Genses bestickssortiment

en liten traderakoll säger att det förutom ovanstående i alla fall finns mindre förrättsbestick (http://www.tradera.com/Focus_de_Luxe-auktion-48589557 snyggt i originalkartong), smörkniv, och latteskedar(! saftsked 1955)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #2 skrivet: mån 24 sep 2007 23:48:44 »
Jag rekommenderar de nytillverkade.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #3 skrivet: tis 25 sep 2007 19:48:03 »
De nytillverkade har ju annan form på matskeden. Skiljer sig från originalet helt klart. Jag röstar för de gamla. Det finns en massa konstiga delar i Focus deluxe, osthyvel är jag dock lite osäker på.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #4 skrivet: tis 25 sep 2007 20:59:34 »
Jag har bara originaldelar - de går att hitta billigare än de nytillverkade kostar i affären och dessutom är det roligare att ha original om de är i fint skick. Att de inte går att diska i diskmaskin är ett mindre problem för mig då jag inte äger en dylik.

Den som brukar kallas smörkniv är oftast egentligen en senapskniv. Köpte en sådan i en normalt mycket dyr antikaffär för 25 kr. Salladsbesticken köpte jag på Tradera, och eftersom säljaren inte visste namnet på besticken så fick jag också dem till en bra peng tycker jag.

En rolig detalj med dessa bestick är att Folke Ahrström precis blev klar med dem till H55-utställningens start. Han hade med dem i fickan när utställningen öppnade och lade ut dem när de första besökarna kom.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #5 skrivet: tis 25 sep 2007 21:14:43 »
En rolig detalj med dessa bestick är att Folke Ahrström precis blev klar med dem till H55-utställningens start. Han hade med dem i fickan när utställningen öppnade och lade ut dem när de första besökarna kom.

vad kul att få höra såna detaljer!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #6 skrivet: tis 25 sep 2007 23:01:58 »
Den sked som har ett smalt och avlångt blad med kaffeskedens plastskaft är en istesked som jag tror ursprungligen gjordes för den amerikanska marknaden. Så småningom när isrte blev ett mode även här såldes den också i Sverige. 

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #7 skrivet: tor 27 sep 2007 19:39:08 »
När det gäller Latte-skeden hittade jag en förklaring här:
http://www.studio3.norellmobel.se/shop/focus-de-luxe-latte-200.html


HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #8 skrivet: mån 1 okt 2007 22:21:55 »
Exaktamente - det där är isteskeden.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #9 skrivet: tis 2 okt 2007 07:18:23 »
En fråga bara, är inte matkniven lite besvärlig att använda? Den ser så kort och opraktisk ut i "bladet".

/Chicaboom - som är petig med sina bestick.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #10 skrivet: ons 3 okt 2007 19:26:46 »
Kniven tycker jag är jättebra, men gaffeln däremot... prova äta penne-pasta med denna och du kommer upptäcka att pastan inte vill fastna på tinorna i första taget! Rätt opraktisk med andra ord, men vad gör det när gaffeln är så snygg =) Salladsgaffeln har jag inte provat men det borde vara bättre att spetsa pasta med. Erfarenheter någon?

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #11 skrivet: sön 7 okt 2007 03:02:43 »
Kniven och skeden är okej, men gaffeln är en liten jefvul till mycket på tallriken - potatis t ex som  bara spricker men inte låter sig spetsas av de korta breda tenarna. Tror faktiskt sallads/vickningsgafflarna fungerar ungefär likadant.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #12 skrivet: tis 4 dec 2007 22:16:40 »
På bilden syns från vänster: kaffesked, matsked, uppläggningssked (?) och salladsbesticken (2 st). Att jag tror att det är en uppläggningssked beror på att jag såg en liknande (annat fabrikat och utseende) när jag var och åt julbord med företaget. Jag har inte ätit på restaurang sedan julbordet förra året så min erfarenhet av finare måltider är starkt begränsad! Pengarna går åt till annat...

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #13 skrivet: tis 4 dec 2007 23:47:04 »
uppläggningssked (?)  Att jag tror att det är en uppläggningssked beror på att jag såg en liknande (annat fabrikat och utseende) när jag var och åt julbord med företaget.

Jag har kaffe- och matskeden. Uppläggningsskeden hoppas jag Du får svar på. Den kan ha olika användningsområden.

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #14 skrivet: ons 5 dec 2007 00:06:42 »
Det är riktigt att det nästa största besticket kallas uppläggningsbestick eller serveringsbestick.
Det finns också en motsvarande sked till den näst största på samma sätt som till den största.