Design, övrigt > Silver & bestick
Gense Focus de luxe
JJ:
Detta är de bestick som jag har tänkt att ha en hyfat komplett uppsättning av. Vet någon vilka delar som finns? Jag har en hel del redan, bl a kaffeskedar - finns även teskedar? Finns osthyvel? Stekspade? Större knivar? Jag har salladsbestick.
ada:
Nytillverkat finns kniv, gaffel, sked Salladsbestick, Serveringsdelar, Kaffeskedar samt Dessertskedar Genses bestickssortiment
en liten traderakoll säger att det förutom ovanstående i alla fall finns mindre förrättsbestick (http://www.tradera.com/Focus_de_Luxe-auktion-48589557 snyggt i originalkartong), smörkniv, och latteskedar(! saftsked 1955)
Anja:
Jag rekommenderar de nytillverkade.
TonyR:
De nytillverkade har ju annan form på matskeden. Skiljer sig från originalet helt klart. Jag röstar för de gamla. Det finns en massa konstiga delar i Focus deluxe, osthyvel är jag dock lite osäker på.
JJ:
Jag har bara originaldelar - de går att hitta billigare än de nytillverkade kostar i affären och dessutom är det roligare att ha original om de är i fint skick. Att de inte går att diska i diskmaskin är ett mindre problem för mig då jag inte äger en dylik.
Den som brukar kallas smörkniv är oftast egentligen en senapskniv. Köpte en sådan i en normalt mycket dyr antikaffär för 25 kr. Salladsbesticken köpte jag på Tradera, och eftersom säljaren inte visste namnet på besticken så fick jag också dem till en bra peng tycker jag.
En rolig detalj med dessa bestick är att Folke Ahrström precis blev klar med dem till H55-utställningens start. Han hade med dem i fickan när utställningen öppnade och lade ut dem när de första besökarna kom.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion