Författare Ämne: Gense Focus de luxe  (läst 36399 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #30 skrivet: tis 18 mar 2008 22:34:01 »
Tack så mycket för det mycket snabba svaret. Springer ju och rotar i besticklådor titt som tätt så om jag hittar några bestick från Gense så ska jag tänka på dig. Är din ambition att ha ett visst antal (6, 8, 12 t.ex.) och sen inte köpa flera eller är du som jag och vill ha så många som möjligt av allt?

Man vet ju aldrig, endera dan kanske man har en middagsbjudning för 20 personer eller så...... :D (eller så är man bara lat och struntar i att diska i vecka eller så)

Jag har inte direkt bestämt hur många som jag skall ha av varje. Det har mest blivit att jag har köpt när andan faller på och priset är rätt. I fina antikaffärer kostar de 150-250 kr per del.

Men egentligen är det ganska onödigt med många eftersom det bara är jag som äter med dem, så en av varje hade räckt...
« Senast ändrad: tis 18 mar 2008 22:36:05 av JJ »

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #31 skrivet: tis 18 mar 2008 22:38:55 »
Jag har inte direkt bestämt hur många som jag skall ha av varje. Det har mest blivit att jag har köpt när andan faller på och priset är rätt. I fina antikaffärer kostar de 150-250 kr per del.

Men egentligen är det ganska onödigt med många eftersom det bara är jag som äter med dem, så en av varje hade räckt...

150-250 spänn!!! Dånar på min sida av skärmen, känns som att de här besticken inte lär dyka upp hos Myrorna eller liknande.

Nu ska lilla jag våldföra mig på min kudde och hoppas att de otäcka  ;) barnen stannar i sina sängar.......

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #32 skrivet: tis 25 mar 2008 20:36:57 »
Hur ofta ser man till delar med röda eller gråa handtag? Jag kan inte påminna mig om att jag har sett några på Tradera, men jag har inte haft full koll på dem där.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #33 skrivet: sön 30 mar 2008 16:18:43 »
Nu har jag i alla fall köpt en gaffel och en kniv med röda handtag. En sked också skulle inte vara dumt! Tipsa gärna om ni ser!

För jämförelse så tog jag med en svart av varje också på bilden.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #34 skrivet: fre 4 apr 2008 13:40:31 »
Tips om sked med grått skaft, samt andra bestick med svarta skaft. Kanske någon som är intresserad! http://www.tradera.com/Diverse_Bestick_Focus_De_Lux_Gense_Folke_Arstrom_13_delar-auktion-61811956

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #35 skrivet: fre 4 apr 2008 14:34:58 »
Tack för tipset! Allt var inte Focus de luxe i auktionen, men det ser förhoppningsvis de som bjuder.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #36 skrivet: fre 4 apr 2008 16:49:46 »
En sillgaffel som mina är med ser jag... men vilken bra servis för en ungkarl den auktionen, man har ju allt man behöver där nästan
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #37 skrivet: fre 4 apr 2008 18:45:19 »
Tack för tipset! Allt var inte Focus de luxe i auktionen, men det ser förhoppningsvis de som bjuder.

Det var väl bara plockgaffeln som inte var focus deluxe? Konservöppnaren kanske inte heller är det? Fast handtaget ser ut att ha samma form.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #38 skrivet: fre 4 apr 2008 20:15:36 »
Osthyveln måste väl vara Nils-Johan? Skulle inte tro att Folke hade format bladet på det sättet! Jag skall maila säljaren och fråga.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #39 skrivet: fre 4 apr 2008 21:11:35 »
Bladet och skaftet kanske inte hör ihop? Det står i auktionen att det släppt något, men det kanske är för att det satts samman. Du har ju Don Juans spade, Nils Johan, att jämföra med, inte ens den är så krusidullig
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #40 skrivet: lör 5 apr 2008 17:36:14 »
Osthyveln är focus deluxe, titta på hur osthyveln i thebe-serien ser ut, precis samma blad.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #41 skrivet: lör 5 apr 2008 18:33:38 »
Ja det gör den ju, Folke Arström och Gense bägge serierna, det lönar sej att spekulera, då kommer alltid nån med nåt vettigare ;) (men det vore kul att se osthyveln med svart skaft även nån annanstans ändå)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #42 skrivet: lör 5 apr 2008 22:31:21 »
Jag tycker att det är väldigt konstigt att man har gjort en osthyvel till focus de luxe med formerna från thebe när allt annat i serien har ett helt annat formspråk! Jag tänker mig två lösningar:

1. Det är en osthyvel från Thebe som någon har tagit av skaftet från och tryckt på ett skaft från focus de luxe istället.

2. Man har kommit på lite sent från fabriken att man skall tillverka en osthyvel i de luxe och tycker då att det är onödigt att anlita Folke då man redan tidigare har tillverkat Thebe-osthyvlar så man konverterar den till de luxe-skaften.

Ettan känns mest realistisk.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #43 skrivet: fre 4 jul 2008 23:36:07 »
Vid ett besök på Kungsbackamässan ikväll efter jobbet så inköptes några udda Focus de Luxe. Fyra soppskedar, en istesked och sex långsmala gafflar enligt bild. Vad är detta för gafflar?

Det fanns även en osthyvel (som jag inte köpte) angående förra inlägget här, och den var likadan som den i Traderaauktionen. Därför tycker jag nu att alternativ två verkar mest realistisk.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gense Focus de luxe
« Svar #44 skrivet: tis 22 jul 2008 21:23:49 »
Japp, då har man äntligen dessa modellerna komplett. Serveringsbesticken finns nytillverkade, men allihop är av den gamla originalmodellen. För den måttintresserade så har jag mätt längden på serveringsbesticken till 22,2 cm och salladsbesticken till 26,9 cm.

De ser väldigt dammiga ut på bilden men de såg rena ut när jag fotade - måste vara en synvilla eller nåt!
« Senast ändrad: tis 22 jul 2008 21:30:54 av JJ »