Allmänt > Fria diskussioner

Glad midsommar kära vänner!

<< < (4/5) > >>

JJ:
Någon potatisexpert är jag knappast, men jag minns en episod för så där 25 år sedan. Mina två fastrar och en farbror träffades vid min pappas barndomshem som de då ägde tillsammans en midsommar. Man tog upp pinfärsk potatis och lade i en spann och hällde på vatten. Sedan räckte det med några varv med ett kvastskaft i spannen så hade potatisen tappat sitt skal. Så jag antar att ju färskare potatisen är ju lättare är det att få av skalet. Den potatis som säljs som färsk i affären är nog inte riktigt så färsk som man kan tro!

ada:
Ja så är det nog, skalet tjocknar väl när det ligger kvar i jorden. Frågan är när exakt man plockar sin färskpotatis, när potatisen blommat ut eller när blasten vissnat ner? (jag vill göra en notering om detta tills jag själv kommer åt att sätta egen potatis nån gång)

brodertuck:
Minns en midsommar när jag blev snudd på idiotförklarad. Några glada grabbar skulle ha fest och jag anmälde mej frivilligt att ta hand om potatisen. He He, tänkte de nog, där kan han stå och skrubba fem kilo potatis. Vad de inte visst var att jag lärt mig ett mycket enkelt sätt att skrubba potatis. En lövkorg, en högtryckstvätt och tre minuters "arbete", klart!

ada:
Underbart, detta kommer min pappa att älska :), han kalkade av kaffebryggaren med högtryckstvätten en gång, enda problemet var att han blåste ur en backventil, så han karvade en flottör i trä, och kaffebryggaren lät så jävligt efter det att han fick en ny av mej till slut.

Jag får visa honom potatisknepet när jag är där nästa gång :)

kikarbara:

--- Citat från: Chicaboom skrivet lör 21 jun 2008 00:49:03 ---Själv har jag varit på midsommarfest och blivit bestulen på mina skor. >:( Sånt trodde jag bara hände i Sex and the City. 

--- Slut citat ---

Det hoppas jag inte... för då är min sambo med i Sex and the city lite allt som oftast  :o
Jag begriper inte hur han bär sig åt, och jag kan inte räkna antalet gånger han har blivit av med sina skor på fester eller när han har gått ut, vare sig det är på lokal eller det är hem till någon av hans vänner. Som tur är så planerar han efter det; kan ställa de skor hemma som han absolut inte vill bli av med, så jag kan väl säga att han själv är medveten om detta faktum...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion