Författare Ämne: "Hur man kör väl och lagligt"  (läst 5149 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
"Hur man kör väl och lagligt"
« skrivet: mån 23 jun 2008 18:11:18 »
...en underbar liten skrift från Esso, 32 sidor, utgiven med copyright för svenska Esso Ab. Den saknar utgivningsårtal, men av bilmodellerna och vänstertrafiken att döma är den från 50-talet. Medverkat har bl a C G Hammarlund.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #1 skrivet: mån 23 jun 2008 21:09:11 »
Byte från vänstertrafik till högertrafik skedde 1967, den 3:e September tror jag, så innan dess är den säkert tryckt. De gamla fina stopp-skyltarna på bilden minns jag när de bytte mot dagen "Stop".

Och byte till dagens nummerskyltar minns jag också - det var lite speciellt när man kunde se i vilket län som bilarna kom från innan dess. Jag har någon gammal nummerskylt som verkar gammal då den är av mycket tjock plåt och lite böjd.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #2 skrivet: mån 23 jun 2008 21:28:45 »
Tyvärr verkar det som att många fortfarande kör efter den boken, både bilister och cyklister.
Några exempel:
Cirkulationsplatser, eller som vi brukar säga i vardagslag rondeller, var knappast uppfunnet på den tiden, i dag har varenda byhåla en "rondell", men det är inte många som lärt sej hur man ska blinka i en sån.
Dimmljus är också ett ganska nytt påfund, kanske fanns då med men inte alls lika vanligt och inte heller fabriksmonterat. Då som nu gäller i alla fall att de ska användas vid dimma och inte som nån slags varselljus.
Cykelvägar har också kommit starkt på senare år, men det är inte alla som begriper vad de ska vara till. På flera ställen i min kommun har man tagit av vägbredden för att göra cykelväg vid sidan, men lika förbannat ska det cyklas på bilvägen.
Framförallt vintertid är det obegripligt varför de gör så, cykelvägen är plogad och sandad, men det är tydligen bättre att trängas med bilarna i slasket. Förutom att det är korkat är det faktiskt olagligt att inte använda cykelväg.
Något som säkert står i boken, men som blivit totalt bortglömt, är hur det går till när man ska svänga.
Visa tecken i god tid,  bromsa in försiktigt och sväng.
Vanligaste varianten nu är att tvärbromsa och slå på blinkersen samtidigt som man svänger.

 

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #3 skrivet: mån 23 jun 2008 21:48:21 »
Känner någon igen någon av bilarna, årsmodell/märke? PV:n känner tom jag igen, men när hade den delad bakruta? Brodertuck, du har så rätt i många saker, men en del saker har väl i alla fall blivit bättre? Jag citerar ur boken:
Vid möten kör en erfaren bilist naturligtvis inte med inkopplade hjälpljus. Speciellt fjärrljus och sökarlyktor bländar kraftigt. Även så kallade dimljus sprider ofta en mängd irriterande strålar. Ett bra dimljus kan dock ställas in så att det inte bländar. Likaså kan en van bilist reglera sökaren utan bländningsrisk. Men för detta fordras att man hela tiden håller i sökarens handtag och låter ljuskäglan "spela" till vänster strax framför den egna vagnin. För den orutinerade är detta dock en farlig sysselsättning att styra med ena handen och sköta ljuset med den andra. Använd därför sökaren endast till det den är avsedd för: avläsning av vägskyltar, husnummer o.s.v.  Slut citat. Ganska hårresande, eller hur?

JJ tog bort de dubblerade bilderna
« Senast ändrad: tis 24 jun 2008 06:41:10 av JJ »

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #4 skrivet: mån 23 jun 2008 21:49:24 »
hoppsan, detta var inte meningen..... :-[

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #5 skrivet: mån 23 jun 2008 21:57:37 »
PV:n hade delad ruta -53 iaf. Minns inte om det var fler år. Denn andra bilen kan jag inte placera direkt, men det kommer nog så småningom. Lutar åt att det är en engelsk bil. Inga fler ledtrådar på korten?

Har kollat lite bakrutefakta. PV hade delad bakruta från starten 1944 och sista året med delad ruta var -53.
« Senast ändrad: mån 23 jun 2008 22:04:37 av brodertuck »

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: "Hur man kör väl och lagligt"
« Svar #6 skrivet: sön 3 aug 2008 17:26:34 »
Är det inte en Simca kanske, i såfall är den svensktillverkad kanske.  :-\