Författare Ämne: Litografi av Lennart Rodhe  (läst 5143 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Litografi av Lennart Rodhe
« skrivet: tis 24 jun 2008 19:37:16 »
Den senaste investeringen inom konstområdet. Bytte bort några kaffekoppar och lade ett par hundra emellan mot denna typiska Rodhe-lito. Gjord endast i 50 ex varav denna är nr. 50. Det står även en 6:a inom en cirkel, och det tolkar jag till att den ingår i en serie. Någon som har exempel på de andra? Ramen gillar jag inte så den skall bytas ut. Eftersom Lennart Rodhe är en av mina svenska favoritkonstnärer så var det extra kul att kunna hänga denna på väggen!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Litografi av Lennart Rodhe
« Svar #1 skrivet: lör 26 jul 2008 22:34:22 »
Här är en bild på bästa fyndet från loppisen på Heden i Göteborg idag. En annan litografi av Lennart Rodhe. Denna är större och dekorativare än den förra, men gjord i flera exemplar. Detta är nummer 33 av 350 st, gjord 1975. Lyckades efter några timmar pruta ned den från 700 kr till 500 kr.

Watteus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Litografi av Lennart Rodhe
« Svar #2 skrivet: tor 8 jan 2009 10:37:24 »
Sexan står för att det är bild nr. 6 i en portfölj med 20 bilder som heter Mönster som gjordes i 50 ex. + 3 HC ex.
Det gjordes även 3 st till i denna serie, men dom var aldrig med i postföljen. totalt 23 st mönster bilder alltså.
Just din har numreringen Millroth 155 i boken om Rodhes grafik dvs Rodhes grafiska blad nr. 155.
Dessa bilder kom till 1976. Just nu kan du se fler motiv av Lennart Rodhe på Tradera där ett antal fina vykort ligger ute till försäljning.