Författare Ämne: Arabia Savo Savolax Litet Fat  (läst 3124 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
Arabia Savo Savolax Litet Fat
« skrivet: ons 25 jun 2008 12:35:41 »
Hej, undrar lite över detta fat som jag köpte på loppis idag, har googlat på namnet och letat bilder men hittar ingenting  :(
Kanske ngn kan nåt om fatet? Det är stämplat under med Arabiastämpeln och sedan SAVO SAVOLAX

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia Savo Savolax Litet Fat
« Svar #1 skrivet: ons 25 jun 2008 13:44:53 »
Savo på finska, Savolax på svenska (Savonia på engelska och latin) är ett landskap i östra Finland, jag vistas en del där då barnens farföräldrar bor där.

Borgen på bilden bör vara Olofsborg (Olavinlinna) som ligger i Nyslott (Savonlinna) den har jag sett live. Den började byggas 1475 som skydd mot ryssarna -faktiskt på ryska sidan dåvarande gränsen så de hade fullt sjå att värja sig mot angrepp under byggtiden :) Sverige/finland miste borgen första gången till ryssarna 1714, fick tillbaka den 1721, andra gången var den i ryssarnas ägo 1743-88, när sedan Finland kom under ryskt styre 1809 miste borgen sin betydelse.

Det var förresten från Savolax "skogsfinnarna" som invandrade till Sverige kom.

Nog om sådan kuriosa, skulle tro att detta är del i en landskapsserie, gissningsvis med dekor av Raija Uosikkinen eller möjligen Anja Juurikkala (som jag gissar att Margot skulle sagt :)) 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia Savo Savolax Litet Fat
« Svar #2 skrivet: ons 25 jun 2008 14:06:44 »
Att det är en serie bekräftar nog denna bild, denna för landskapet Egentliga Finland/Varsinaissuomi, i sydväst
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=79560002
Mitt senaste projekt www.ipnr.se